Als businesscoach kom ik vaak in aanraking met startende bedrijven. Wat ik zie, is dat de problemen die je in de beginfase tegenkomt, later vaak de meeste tijd kosten om op te lossen. Daarom mijn advies: zet een solide fundament neer waarin je rekening houdt met de volgende fases van het bedrijf. Ja allicht! Maar weet je welke ‘volgende fasen’ dat zijn, wat ‘rekening houden met’ betekent en wanneer een fundament ‘solide’ genoemd kan worden?
Wie een bedrijf begint heeft, samen met de pioniers waar hij mee begint, meestal wel de expertise in huis die nodig is om de beoogde markt te betreden. Hier gaat natuurlijk ook de meeste aandacht naar uit, het betreft tenslotte de kernactiviteiten van het bedrijf. Daarnaast is er een scala aan activiteiten die net zo goed nodig zijn voor succes, maar waarvoor de expertise te wensen overlaat, of gewoon niet voorhanden is. Uitbesteden dus. Een no-brainer? Ja, dat geldt voor het uitbesteden zelf. Maar over de invulling ervan moet wel degelijk worden nagedacht.
Mijn bedrijf verzorgt managed hosting. En zoals iedere lezer van dit artikel ongetwijfeld weet, lenen beheer en inrichting van (web)applicatie-infrastructuren zich prima voor dat doel. Maar ook hier is het niet wat het op het eerste gezicht lijkt. Zo is het zeker niet het geval dat een startend bedrijf zijn it over ‘de schutting’ kan gooien om vervolgens van alle problemen (in de beginfase) verlost te zijn. Welnee!
Door de wol geverfde bedrijven die al met de zoveelste generatie outsourcing bezig zijn, weten dat. Maar starters meestal niet, is mijn ervaring. Als businesscoach geef ik altijd het advies vooral verder te kijken dan, in dit geval, sec ‘platte’ uitbesteding. Kijk naar wat de leverancier te bieden heeft aan adviezen. Is de partij in staat om echt mee te denken? Toekomstige scenario’s te schetsen? Starters hebben juist dáár erg veel aan.
Echt partnerschap
Mogelijk dat het soms botst met de zakelijke belangen die ik heb, maar ik vind dat zeker een beginnende ondernemer heel wat meer mag verwachten van een (hosting)bedrijf dan ‘men vraagt en wij draaien’. Bovendien, weet een starter eigenlijk wel waar hij om moet vragen? Hoeveel hebben er in dit geval inzicht in de risico’s, performancekwesties en best practices? Het hoge woord moet er maar uit: een partnership. Daar is iedereen, maar zeker een starter het meeste mee geholpen. Ik weet het, hoeveel it-dienstverleners claimen wel niet dat ze ‘partner’ zijn? Allemaal toch? Maar hoeveel zijn dat er ook werkelijk?
Wat mij betreft mag een starter van een partner verwachten – nee, moet een starter eisen – dat degene aan wie wordt uitbesteed, of die wordt ingehuurd, betrokken is en voortdurend oog heeft voor de specifieke situatie en bedrijfsdoelen van de klant. Alleen dan kan de dienstverlening bijdragen aan de business van de klant. De bedrijfsdoelen van de klant zijn leidend, niet de middelen. In de praktijk gaat de discussie echter te snel over de middelen, terwijl een goede partner in staat moet zijn om vanuit een helikopterview eerst een aantal passende oplossingen voor te stellen. De keuze voor de middelen komt daarna en dan zal ook budget ongetwijfeld een rol spelen.
Vertrouwen komt van twee kanten
Wie uitbesteedt, wil ook zijn zorgen mee uitbesteden. Alleen, dat vraagt wel om vertrouwen. Als laatste wil ik starters (en ook bedrijven die voor het eerst beginnen met uitbesteding) op het hart drukken om ook zelf voor dat vertrouwen te zorgen, bijvoorbeeld door na te gaan hoe het bedrijf zijn kennis op peil houdt, of het bedrijf betrokken is bij tech-communities en evenementen en of het bedrijf geregeld met innovatieve diensten komt. Vergeet niet, het gaat hier om zaken die weliswaar niet tot de kernactiviteiten behoren, maar die wel medebepalend en in sommige gevallen zelfs essentieel zijn. Ontbreekt dat vertrouwen, is dat dodelijk voor de (uitbestedings)relatie en komt het succes onvermijdelijk in het gedrang.
Meneer Jan-Paul,
“Door de wol geverfde bedrijven die al met de zoveelste generatie outsourcing bezig zijn, weten dat.”
Als ik de verhalen lees en hoor over uitbesteding dan valt op deze zin nog wel wat af te dingen, in meerdere opzichten als ik kijk naar hoe iedereen elkaar het vel over de neus heen probeert te halen. Je kunt namelijk veel uitbesteden maar je problemen dus niet en een gebrek aan expertise lijkt me wel onder die categorie te vallen. Ben benieuwd hoe een starter met te weinig kennis van de materie moet beoordelen of een dienst innovatief is of dat partner de kennis op peil houdt, in het land der blinden blijft eenoog koning zullen we maar zeggen.
Vooruitkijken en uitbesteden is vaak ‘mañana mañana’ doordat problemen niet opgelost worden maar over de schutting gegooid. Zo lees ik allerlei grote woorden over partnerschappen maar aangezien het vaak geen gedeelde winst of risico is stelt dat dus meestal niet zoveel voor. Artikel ‘Beter één administratie in de hand dan tien in de lucht’ laat zien dat bij faillissement en surseance de toegang tot administratie bemoeilijkt wordt als deze gehosted wordt. Ik neem aan dat True in die gevallen garandeerd dat bewindvoerder of curator zijn werk kan doen, partners door dik en dun?
Andersom kan natuurlijk ook, de provider gaat failliet waardoor klant geen toegang meer heeft tot zijn administratie. Maar daarover heb ik al een opinie geschreven: ‘WA verzekering in de cloud’ omdat het dus niet alleen maar techniek is, bij blijven in de business vraagt dan ook wat meer dan tech-communities.