Printerleverancier en documentdienstverlener Xerox gaat wereldwijd de strijd aan tegen leveranciers en producenten die toners en printeraccessoires namaken. Het bedrijf heeft een speciaal team opgezet voor merkbescherming, corporate security en bestrijding van vervalsing. Dat team is wereldwijd actief. Het gaat samen met oem-leveranciers (original equipment manufacturers), de lokale politie en de douane de strijd aan tegen de zwarte markt van printeraccessoires. Belangenorganisatie The Imaging Supplies Coalition schat de wereldwijde schade door namaak op 3,5 tot 5 miljard dollar per jaar.
Xerox wil ook channelpartners die toners leveren beter beschermen tegen omzetderving door namaak. Bovendien behoedt de printerleverancier klanten voor beschadigde apparatuur, kwalitatief lagere output en hogere kosten wanneer ze namaak-producten gebruiken.
‘De industrie is vaak doelwit van onofficiële distributeurs. Vervalste toners worden nauwelijks gecontroleerd en zijn vaak niet te onderscheiden van de originele toners. Pas tijdens het gebruik wordt duidelijk dat het namaaktoners zijn, bijvoorbeeld door de slechte afdrukkwaliteit en foutmeldingen tijdens het printproces’, licht het bedrijf toe
Xerox heeft meegeholpen met verschillende inbeslagnames van valse tonercartridges in bijvoorbeeld China en Brazilië. De leverancier voorziet zijn producten van holografische beveiligingslabels met een uniek serienummer en streepjescode. Zo kan de consument controleren of de aankoop een origineel product betreft. ‘Als distributeurs knoeien met deze labels of deze verwijderen, adviseren we om contact op te nemen’, aldus Xerox.
Namaak krijg je vanzelf als je een zakenmodel gebruikt waarin de printers tegen weggeefprijzen en de toners tegen woekerprijzen verkocht worden. De enige “bescherming” van dat model is dan “intellectueel eigendom” op de toners, en de muziek en filmindustrie weet al hoe goed dat werkt als mensen de middelen hebben om die bescherming massaal te ontwijken.
Als ze nu zowel printers als toners voor een redelijke prijs gaan verkopen lost het “probleem” zichzelf op.
Johan,
Hoewel ik je opmerking deel moet je niet vergeten dat Xerox iha geen printers voor consumenten maakt maar vrij uitgebreide en kosbare machienes.
Anderzijds zijn dat meestal apparaten met een onderhouds of lease contract dus waar maakt Xerox zich druk om.
De genoemde concurentie zit ehm eerder bij printertjes van de Kijkshop en de Blokker… tja.. waar hebben we het dan nog over….
Dus in China kunnen ze kopieën maken die bijna niet van het echt te onderscheiden zijn maar tegen een veel lagere prijs?
Wat doet Xerox dan fout?
Wil je als gebruiker dan ook niet de printproducten hebben waarin die toners wel gebruikt zouden mogen worden. Die zouden logischerwijze dan ook goedkoper moeten zijn.
Is de consument daar blij mee?
De oplossing is het papierloze kantoor.
Overigens was daar niet een richtlijn van de EU, die dit soort markt-afscherming verbiedt?
Wellicht kan de redaktie eens kijken want ik meen me te herinneren dat het in computable geschreven was in samenhang met HP.
Wat is namaak?
Refilled is een oplossing die zich richt op duurzaamheid, compatible een oplossing die zich richt op economisch voordeel. Twee richtingen die volgens mij inderdaad – zoals Jan al zegt – op Europees niveau zijn besproken om te breken met ‘Gillette model’ van printerfabrikanten.
Argumentatie dat pas tijdens het gebruik duidelijk wordt dat er ‘compatibles’ of ‘refills’ gebruikt zijn zou ik graag onderbouwd willen zien met een test, Xerox kan namelijk in een boom gaan hangen en roepen dat ze eikels zijn als ze 40% duurder zijn zonder aanwijsbaar kwaliteitsverschil.
Ja, die is daar blij mee. Want de consument is in de veronderstelling dat hij een originele toner koopt (en betaalt daar vaak ook voor) terwijl hij een namaak geleverd krijgt.
Maar Xerox maakt toch ook alternatieven voor andere merken?