Benieuwd naar wat wel en niet klopt over de cloud? In dit artikel stel ik zeven mythes over de cloud aan de orde die onterecht als waarheid worden gezien. Kletsverhalen dus.
Het voordeel van een containerterm zoals cloud computing is dat het een vriendelijke term is om over internet geleverde functionaliteit en content te duiden. Nadeel is dat de term heel algemeen is, waar een breed scala aan cloud services onder vallen. En dat kan zorgen voor begripsverwarring en mythes. Ik ontkracht hier zeven mythes.
Mythe 1: De cloud is niet veilig
Security is een hardnekkig misverstand. Servers in de cloud zijn net zo veilig als on-site. En misschien zelfs veiliger. Vergeet niet dat de servers in je bedrijfsdatacenter ook verbonden zijn met het Internet. Of de servers daar staan of in een publiek datacenter: als er geen aandacht is besteed aan beveiligings-aspecten in de ontwerpfase en implementatiefase zullen ze per definitie kwetsbaar zijn. Dat ze aan een wereldwijd netwerk hangen in een datacenter of via dsl-lijnen maakt niet uit. Daarbij komt dat de grootste boosdoeners op het gebied van slechte beveiliging de ‘vergeten’ oudere servers zijn die ergens on-site nog op oudere on-gepatchte versies van Windows of Linux draaien. Servers die naar de cloud gaan zijn ‘in de picture’ en meestal up-to-date.
Mythe 2: De enige echte cloud is de publieke cloud
Iedereen kent cloud-diensten als Dropbox, Spotify, Netflix en Google Mail. Dat zijn voorbeelden van publieke cloud-diensten. Ik kan me enige tijd geleden herinneren dat ik de voordelen van Spotify uitlegde aan een vriendin. Ze was niet echt enthousiast totdat ik het haar liet zien. Ik typte in ‘U2 Gloria’ in het zoekvenster en onmiddellijk schalde U2′s beroemde lied uit de speakers. ‘Aha’, zei mijn vriendin, het is gewoon een grote ‘Jukebox in de hemel’.
Maar de publieke cloud, hoewel de meest bekende, is niet de enige cloud variant. Een heleboel bedrijven draaien privé clouds vanuit datacenters en staan alleen toegang toe vanuit bepaalde locaties en klanten. Deze clouds zijn onzichtbaar en niet bereikbaar voor de rest van de wereld. Daarnaast onderscheiden we hybride clouds, een mix tussen on-site en private cloud.
Mythe 3: Eenmaal in de cloud zit je vast aan je provider
Dit is een veel voorkomende mythe en hij gaat in feite over wie de eigenaar is van je gegevens. Dat ben je altijd zelf, maar hoe krijg je er toegang toe bij conflicten of faillissement en hoe zet je ze over naar een andere provider? Dit kan een lastige situatie zijn als je er vooraf niet over hebt nagedacht. De oplossing is echter simpel. Vraag je cloud-provider om een overeenkomst waarin staat dat je bedrijf de eigenaar is van de data en laat hen er in zetten dat zij zullen meewerken wanneer je wilt overschakelen naar een andere provider. Ook hier weer een interessant onderscheid tussen public en private. Public cloud-providers als Google of Dropbox zullen niet snel geneigd zijn hieraan mee te werken. Een private cloud-provider zal, als deze verstandig is en het belang van de klant vooropstellen, hier vrijwel altijd aan meewerken.
Mythe 4: De cloud is ‘betalen naar gebruik’
Bij sommige cloud providers gaat dit model nog op, bijvoorbeeld Dropbox. Hoe meer data je gebruikt hoe meer je betaalt. Echter vrijwel alle cloud providers tegenwoordig berekenen een vast bedrag per maand. Als je een 50GB-pakket hebt gekocht dan betaal je dus één vast bedrag voor 50GB ongeacht of je 5GB of 50GB verbruikt. Het grote voordeel van dit ‘vaste prijs’ model is dat de kosten elke maand voorspelbaar en hetzelfde zijn.
Mythe 5: Het grootste voordeel van cloud computing is ‘gratis’ of hele lage kosten
Dit is een heel groot misverstand. Hoewel de meeste cloud-diensten een gratis variant hebben is dit meestal een slimme manier om nieuwe klanten te werven en om naamsbekendheid op te bouwen. Meestal loop je in de praktijk al snel tegen de grenzen van het gratis abonnement aan. Als de service en de dienst goed zijn zal je het niet erg vinden om te betalen. En als de dienst snel in populariteit toeneemt wordt het gratis aspect beperkt.
Mythe 6: De cloud gaat alleen over opslag
Dankzij de grote bekendheid en succes van opslagdiensten als Google Drive, Dropbox en Wetransfer denken sommige mensen dat de cloud alleen over opslag gaat. Maar opslagdiensten zoals Google Drive vormen alleen de eerste stap.
Als een bedrijf echt behoefte heeft aan toegevoegde waarde dan gaat dat veel verder dan alleen opslag in de cloud (‘hard disk in the sky’). Neem als voorbeeld de snelle opkomst van emsp’s (email marketing service providers). Zij leveren waarde omdat hun systemen bedrijven kunnen helpen om leads te krijgen door middel van slimme webformulieren en automatische opvolging. Of denk aan big data-toepassingen in de cloud.
Mythe 7: Mijn bedrijfskritische applicaties en de cloud gaan niet samen
Zoals we gezien hebben bij mythe 2, is de publieke cloud alleen maar een klein deel van wat er daadwerkelijk is. Als je het hebt over bedrijfskritische applicaties dan heb je het over privé clouds en soms een mix met publieke clouds, men spreekt hier van een hybride cloud. Beveiliging is hier zoals altijd essentieel en als je dat goed hebt geregeld dan is er geen enkele reden waarom bedrijfskritische applicaties niet veilig in de cloud kunnen draaien.
Allen dank voor de reacties. Goed om te zien dat cloud mythes zoveel reacties losmaken 😉
@Henri: klopt idd, dit artikel is niet voor consultants geschreven maar voor (niet technische) managers bij bedrijven. Het doel van het artikel is om de manager met weinig kennis van en angst voor de cloud meer helderheid te geven en vaak voorkomende misverstanden op te ruimen. Ik heb het artikel bewust versimpeld voor de doelgroep. Zo staat er niets in over IaaS en alle ‘as a Service’ varianten. Ik zal daarom niet in gaan op elk van jullie punten maar me tot een paar beperken die relevant zijn voor de doelgroep.
Je hebt het over consumenten; zijn we niet allemaal consumenten? Nieuwe ontwikkelingen beginnen vaak dankzij consumenten, denk maar aan Social Media. BYOD wordt ‘driven’ door consumenten en is niet iets waar ICT afdelingen blij mee zijn. Een artikel schrijven voor consumenten is dus zo gek nog niet 😉
Mbt Mythe 3, ‘eigenaar van de data ben je altijd zelf’ idd, als je data bij bijvoorbeeld Dropbox of andere public cloud zit kun je het meestal schudden. Toch vind ik dat data altijd toebehoort aan eindklanten zelf. Het zal je verbazen hoeveel onwetendheid hierover is. Mensen vergelijken appels met peren. Ik ben van mening dat bedrijven zich vooraf goed moeten realiseren dat de eigendom van hun data vooraf moet worden vastgelegd en dat Dropbox of Google – op dit moment althans – niet zo snel aan zullen meewerken als een private hosting provider. Voorzichtigheid is dus geboden.
Het is eenvoudig: in dit artikel is ‘cloud’ teruggebracht tot alles wat niet on-premises draait. Cloud en cloud computing is identiek hier, nogmaals, zo simpel mogelijk graag. Het is namelijk best ‘eng’ voor de eindklant dat ze opeens letterlijk en figuurlijk geen zicht meer hebben op hun ICT of deel daarvan als ze dat in de cloud brengen. Belangrijk vind ik om onderscheid te maken tussen public en private cloud. Het moet duidelijk zijn dat een Dropbox of Google drive cloud-dienst iets wezenlijks anders is en onder andere voorwaarden gebeurt dan het outsourcen van (een deel van) je ICT omgeving.