De afzetgroei in de pc-markt van het tweede kwartaal van 2014 heeft ook gevolgen voor de verschillende aanbieders. De een profiteert van de marktgroei terwijl anderen marktaandeel kwijt raken. HP is de nummer een in de verkoop van desktops en notebooks blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau IDC.
Na jaren van krimpende uitgaven groeit de pc-markt weer. Dit blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau IDC. In West-Europa is de groei het grootst doordat het bedrijfsleven investeert in het vernieuwen van de hardware. Dit zorgt voor een stijging van de pc-markt van 25 procent. IDC keek ook wat dit betekende voor de verschillende leveranciers.
1. HP
HP realiseert de grootste groei en is daarmee de onbetwiste leider van het klassement. In de EMEA-landen groeide de afzet van het bedrijf met 27 procent. Het marktaandeel van de gigant is in het tweede kwartaal van 2014 goed voor 21,7 procent. West-Europa is ook voor dit bedrijf de snelst groeiende regio. Het nieuwe productporfolio van HP, waaronder ook producten voor consumenten, heeft hier volgens IDC zeker aan bijgedragen. Ook een effectieve strategie rondom One HP lijkt zijn vruchten af te werpen. HP heeft bovendien een solide basis in de commerciële markt en komt goed uit jaarlijkse vergelijkingen, wat de rest van het succes lijkt te verklaren.
2. Lenovo
Ook Lenovo’s expansie in de EMEA-regio is opmerkelijk. In het afgelopen kwartaal groeide het aandeel van het bedrijf in de afzet van desktops en laptops met bijna 5 procent. Hiermee heeft het een marktaandeel van 18 procent en consolideert het volgens IDC zijn marktpositie. Ook lukte het Lenovo om in alle drie de subregio’s te groeien. Het succes van de leverancier zit in een breed productportfolio, een duidelijke aanwezigheid in het kanaal en groei in de consumentenmarkt.
3. Acer
Acer komt met een marktaandeel 11,6 procent uit op een derde plek. Hiermee stijgt het bedrijf een positie ten opzichte van het eerste kwartaal van 2014. Ook deze leverancier heeft met zijn nieuwe producten een sterkere positie in de consumentenmarkt verworven. De herintroductie van de Extensa-lijn zorgde bovendien voor groei in het commerciële segment, waar Acer heeft geprofiteerd van zijn aandeel in de mkb-markt.
4. Dell
Dell had een minder kwartaal in vergelijking met voorgaande kwartalen. In de commerciële markt lagen de verkopen in lijn met verwachting, maar op consumentengebied liet het kansen liggen. Toch heeft het bedrijf nog steeds een marktaandeel van 10,5 procent.
5. Asus
Ook Asus presteert bovengemiddeld en behoudt zijn vijfde plaats met een marktaandeel van 9,5 procent. De leverancier’s uitbreiding aan de desktopkant zorgt voor een vergroting van zijn marktaandeel. Maar notebooks blijven de belangrijkste afzetmarkt voor Asus.
De rest
Andere leveranciers zijn samen goed voor een marktaandeel van 28,7 procent. Apple valt net buiten de top vijf en staat op de zesde plaats. Het bedrijf profiteert van de consumenten in West-Europa. De zevende plek wordt ingenomen door Toshiba, dat zich richt op bepaalde marktsegmenten wat voor uiteenlopende uitdagingen zorgt. Fujitsu behaalde een solide groei van meer dan 25 procent waarmee het op een achtste plek terecht komt. MSI komt voor het eerst voor in de top tien op plek negen en Samsung sluit de rijen van EMEA-leveranciers. Door slechte investeringen in entry level draagbare pc’s en een focus op Chromebooks en high end ultra-books sluit het bedrijf weer een kwartaal af met een daling.