Profit organisaties zijn gebaat bij het maken van winst. Het is voor hen belangrijk om de resultaten van de salesafdeling nauwkeurig bij te houden. Een crm-systeem helpt de salesmanager in een organisatie inzicht te geven in de behaalde resultaten en om zo verbeterpunten in kaart te brengen. Maar een crm-systeem is meer dan alleen een opslagsysteem, het geeft een gedetailleerd klantbeeld, waardoor salesprestaties kunnen worden beïnvloed.
Verkoopsuccessen en commerciële performance van een bedrijf vragen om een slimme inzet van zowel zakelijke, commerciële als technologische expertise. De sales- en marketingafdelingen moeten zo zijn ingericht dat zij zich richten op omzetgroei, vergroten van marktaandeel, klantgericht ondernemen en winstgevendheid.
Slimme crm-oplossingen zorgen ervoor dat al deze gegevens in een digitale kaartenbak worden verzameld en met elkaar worden verbonden. De salesmanager kan op die manier bijhouden welke targets er per maand behaald worden en met welke diensten of producten men goed scoort bij (potentiële) klanten.
Overzicht
Onder de druk van teruglopende resultaten wordt vaak uit nood direct gehandeld. Het symptoom wordt ter plaatse bestreden, maar door de ad hoc reacties worden andere problemen juist weer over het hoofd gezien. Het overzicht ontbreekt op zo’n moment, waardoor er steeds weer nieuwe brandjes geblust moeten worden. Om juist op deze stressvolle momenten het overzicht te bewaren is het belangrijk om terug te kunnen vallen op een solide crm-systeem.
Vrijwel ieder contactmoment met de klant is vastgelegd, maar ook de targets en opbrengsten per maand worden weergegeven. Een crm-systeem geeft antwoord op de vragen: wie is mijn exacte doelgroep? Welke leads moet ik binnenhalen? Wie zijn mijn potentiële klanten (prospects)? Welke resultaten moet ik behalen om aan mijn targets te voldoen? Met alleen al de rustgevende gedachte om volledig te kunnen vertrouwen op dit systeem, wordt een deel van de zorgen weggenomen en behou je het overzicht.
Succesfactor
Het totale klantbeeld is iets dat essentieel is voor de succesfactor van een bedrijf. Een crm-systeem helpt daarbij op vier verschillende vlakken: klantselectie, klantacquisitie, klantbehoud en klantontwikkeling. In een crm wordt zoals gezegd een selectie gemaakt van klanten, wat voor soort relatie is het? Hoe waardevol en winstgevend is de klant?
Op het gebied van acquisitie is het vooral belangrijk om te weten welke prospects interessant zijn, hoe het product of de dienst aan de man wordt gebracht en in welk netwerk de klant zich bevindt. Het netwerk kan ook weer kansen bieden voor nieuwe (potentiële) klanten die nog niet bekend zijn met jouw organisatie.
Klantenbinding en -behoud is van groot belang voor elke organisatie en is bovendien een graadmeter voor het imago. Klantenservice mag daarbij niet ontbreken, en kan bovendien worden gekoppeld met een crm-systeem. Zo wordt elk klantcontact bijgehouden en gedocumenteerd, met als doel de klanttevredenheid hoog te houden.
Essentieel voor salesprestaties
De salesmedewerkers worden beoordeeld op hun verkoopprestaties. Door alles bij te houden in één systeem kunnen de prestaties goed en nauwkeurig in beeld worden gebracht. Maar niet alleen interne prestaties zijn belangrijk, een organisatie valt of staat bij klantcontact. Door hier efficiënt en zorgvuldig mee om te springen kan een crm-systeem van grote waarde zijn voor de salesprestaties van een bedrijf.