Network Hardware Resale (NHR), de Amerikaanse leverancier van refurbished (opgefriste) hardware, heet voortaan Curvature. Een naam die volgens het bedrijf beter aansluit bij de groei die het bedrijf de afgelopen decennia in de Verenigde Staten en daarbuiten heeft doorgemaakt. Vanaf heden gaat de onderneming verder onder de naam Curvature. Deze naam – waarin het woord 'curve' is verwerkt – weerspiegelt tevens het veranderingsproces dat het bedrijf doormaakte van doorsnee wederverkoper tot gespecialiseerde hardwaredienstverlener.
Sinds de oprichting in 1986 is het voormalige NHR uitgegroeid van een standaardleverancier van tweedehands Cisco-apparatuur tot een merkonafhankelijke leverancier van opgefriste hardware en bijbehorende onderhoudsdiensten. Wereldwijd bedient Curvature zo’n tienduizend klanten, waaronder circa duizend multinationals.
Tegendraads
NHR transformeerde zich gaandeweg van een standaardleverancier van tweedehands Cisco-apparatuur tot een merkonafhankelijke leverancier van it-infrastructuren en bijbehorende onderhoudsdiensten. Hoewel het begrip tweedehands (‘pre-owned’ of ’third party hardware resale’) de lading wel dekt, gaat het bij diverse opgekochte voorraden van NHR ook om spullen die nog ongebruikt zijn. Bijvoorbeeld als een fabrikant een nieuw product wil promoten met flinke bonussen en het kanaal af wil van de vorige versie.
Volgens topman Mike Sheldon van Curvature is voor de bedrijfsnaam Curvature gekozen omdat ‘deze naam een tegendraadse beweging symboliseert waarmee we afwijken van de gangbare richtlijnen die gelden voor de vervanging van apparatuur.’ De oude naam van het bedrijf straalt meer een broker-functie uit. Dat doet Curvature nog steeds, maar het producten- en dienstenaanbod is inmiddels fors uitgebreid.
Hybride model
Curvature claimt dat bedrijven en instellingen fors op de kosten kunnen besparen door niet per se gloednieuwe apparatuur te kopen of na drie jaar apparatuur te vervangen. In een eerder interview met Computable zei Sheldon: ‘Bedrijven en overheden kampen met budgetvraagstukken en willen op de kosten besparen. Waarom zouden ze dan geen goede apparatuur gebruiken die misschien niet spiksplinternieuw is maar het wel gewoon doet? Je ziet het ook aan ons brede pallet aan afnemers: dat zijn grote gebruikers, waaronder telecomdienstverleners, maar ook midden- en kleinbedrijven en zorg- en onderwijsinstellingen. Wij geven klanten vaak het advies om een hybride strategie te volgen: een deel nieuwe spullen kopen bij een reseller en een deel refurbished via ons. Daarmee kunnen de aanschaf- en onderhoudskosten met zo’n 50 procent omlaag.’
In Nederland zoekt Curvature een nieuw onderkomen omdat het in het huidige pand in Lijnden inmiddels te krap gehuisvest is.