Clouddienstverlener Rackspace breidt het aanbod van beheerde publieke clouddiensten (managed public cloud services) fors uit. De leverancier kondigt een nieuw supportprogramma aan en richt een programma op dat speciaal is toegesneden op ontwikkelaars. Dat developer+-programma bevat diensten voor het bouwen van schaalbare applicaties en biedt de mogelijkheid om Rackspace Managed Cloud-diensten uit te proberen met een uitgebreide support-dienst (Fanatical Support).
‘De cloud-markt is enorm in beweging. Klanten zijn op zoek naar een betrouwbare partner met expertise die hun cloud-omgeving moet beheren’, stelt Graham Weston, mede-oprichter en ceo van Rackspace.
Het nieuwe Managed Cloud-aanbod bestaat uit twee nieuwe managed service levels. Dat zijn Managed Infrastructure en Managed Operations. Volgens de leverancier bevatten beide diensten meer service en kennis en vallen de kosten voor beheer fors lager uit dan in de situatie waarin bedrijven de diensten zelf beheren.
Fanatical Support van Rackspace bestaat onder andere uit 24-uurs ondersteuning door technici, advies over de architectuur, begeleiding bij de beveiliging, hulp bij de ontwikkeling van code en ondersteuning van de implementatie van apps.
Kosten apart factureren
De leverancier gaat de geleverde clouddienst, aanvullend advies en onderhoud apart van elkaar factureren. Daardoor moet een gebruiker meer inzicht krijgen in de kosten die voor de clouddienst worden betaald. Bestaande Rackspace-klanten zijn niet verplicht over te stappen op het nieuwe prijsmodel. Rackspace verwacht echter dat een groot aantal dat wel zal doen.
Opmerkelijk bericht als ik overweeg dat anderen juist weer 1000 servers beheren met maar één beheerder. Verder ben ik benieuwd in welke taal die ‘fanatical support’ geleverd wordt aangezien de prijzen in Britse ponden vermeld worden. Iemand van Rackspace?
Geachte Ewout,
Onze support leveren we in de Nederlandse taal. Het Europese datacenter staat overigens in Londen, en daar zitten onze supportmedewerkers.
Hopelijk helpt dit.
Ligt het aan mij of is dat niet zo goedkoop als iedereen beweerd?
Een server daar kost in 3 jaar ongeveer € 2800 daar koop je een beter uitgeruste voor die 5 jaar werkt.
Hosting voor $ 150 per maand is niet goedkoop, voor een derde heb je je eigen webserver.
Corrigeer me als ik het fout heb maar ik zie geen groot voordeel.
Die fanatical supporters, scrummen die ook mee ? Dat je zegmaar een soort ontwikkelaar in je bedrijf hebt waar je mee kan praten en koffie drinken. Nu Cloud commodity is geworden kun je je wellicht met localized dedicated services on demand mooi profileren 😉
@Jan
Wie zegt dat cloud computing middels uitbesteding goedkoper is verteld niet de hele waarheid, tenminste als je uitgaat van 3 jaar of meer voor enkel de servers. Maar omdat cloud computing vooral om het netwerk gaat moet je eerst kijken naar die kosten. Had ooit eens een Excel lijstje waarin ik van verschillende providers zoiets als de TCO bij hield, ponden en Euro’s door elkaar heen gebruiken vindt ik dus niet leuk;-)
Maar dat is dus appels met peren vergelijken door een aantal ontwikkelingen in de cloud markt want uiteindelijk zitten alle providers in de business van vloertegel verhuur. Lineiare kostenmodellen betekenen een betere marge als de densiteit toeneemt en dus vond ik artikel wel interessant. Weinig providers geven advies over een efficiente inzet van middelen en dus kan advies over architectuur een differentiator zijn.
De vraag is natuurlijk wel of dit ook onafhankelijk is maar ervaring leert dat het in ieder geval al de communicatie verbeterd, bel eens de servicedesk van een gemiddelde provider en verbaas je over het gebrek aan technische kennis. Of simpelweg de taal problemen die ontstaan doordat de meeste Engels sprekend zijn, vaak monotoom als je doorverbonden wordt naar India.
@Daniel
Bedankt voor je antwoord en je mag het geachte voortaan wel weglaten want weinigen zeggen hier meneer tegen me, ik ben dan ook niet zo van de vorm maar richt me vooral op de inhoud;-)