Automaker Volvo Car Group heeft een overeenkomst gesloten met ict-dienstverleer CGI. De dienstverlener is ingeschakeld om een authenticatie-systeem op te zetten voor ieder voertuig dat contact legt met onlinediensten (apps) van de autofabrikant. Die certificering moet ervoor zorgen dat een auto via een veilige verbinding toegang heeft tot de onlinediensten van Volvo. De overeenkomst omvat ook operationele en ondersteunende ict-diensten.
CGI en Volvo ontwikkelen een tool voor certificering van de verbinding tussen auto en app. Ieder voertuig krijgt vanuit de fabriek een elektronisch certificaat dat wordt gebruikt bij het inloggen op de onlinediensten van de fabrikant. Iedere keer als het voertuig wordt verbonden met de app wordt om een authenticatiecode gevraagd.
CGI maakt gebruik van authenticatiemiddelen die ook voor andere webapplicaties worden ingezet, maar laat niet los om welk protocol het gaat. De bedrijven zeggen ook niks over de financiële details van de overeenkomst.
Steeds meer autofabrikanten leveren apps voor hun klanten. De digitalediensten bestaan onder andere uit navigatie, onderhoud en informatieverstrekking over rij-eigenschappen en motorgebruik.