Goeiemode-oprichters Lennart Koopmans en Alexander van Nimwegen hebben bewezen dat online en offline hand in hand gaan door een aantal succesvolle websites te combineren met een grote shop in Leiderdorp. Binnen deze multichannel-opzet is het belangrijk om goed overzicht te houden in de financiële situatie en in voorraadposities. Adyen deed met zijn betaalplatform een belangrijke bijdrage om dit te realiseren.
Goeiemode is een webshop die elke dag twee nieuwe deals heeft van A-merken, één voor mannen en één voor vrouwen. Klanten hebben 24 uur de tijd om hun product te bestellen, waarbij geldt ‘op is op’. De shop kwam in 2010 tot stand na een brainstormsessie van internetmarketeer Lennart Koopmans en fashion-detaillist Alexander van Nimwegen. Het uitgangspunt werd een concept te ontwikkelen, op te bouwen en los te laten. Het platform onder de webshop moest daarom flexibel, veilig en schaalbaar zijn.
Met als credo dat het mes aan twee kanten snijdt, werd besloten om modeleveranciers en -importeurs iets te bieden om snel magazijnvoorraden te verkleinen en tegelijk de fashionista’s ‘onweerstaanbare’ aanbiedingen te doen. Koopmans vertelt: ‘We zijn direct begonnen met grote merken. Die boden we tegen weinig marge aan, waardoor het aantal klanten heel snel toenam. Omdat we de partijen in consignatie nemen, lopen wij geen voorraadrisico. Zo blijven onze kosten relatief laag.’
Het succes van Goeiemode werd versterkt door affiliate marketing-overeenkomsten met partijen als Sanoma en Veronica. Doordat de dealsite ook goed vertegenwoordigd werd op mode-verzamelsites, groeide het aantal dagelijkse transacties erg snel. Koopmans: ‘Dan komt het aantal retouren op een niveau waarmee je een kleine winkel kunt vullen, en dat hebben we toen ook maar gedaan. We zijn in 2011 gestart met sample sales. Die bestonden uit de geretourneerde kleding, aangevuld met partijen vanuit de toeleveranciers. Dit concept sloeg goed aan en inmiddels hebben we een volwaardige winkel van 1250 vierkante meter in Leiderdorp.’
Revisie
Nadat Goeiemode in 2012 ook nog de 42HRSClub overnam, werd het onderliggende platform aan een revisie onderworpen. De 42HRSClub biedt topmerken uit de mode, lifestyle en designwereld aan met hoge kortingen, exclusief voor leden. ‘We moesten onze systemen afstemmen op het feit dat er twee websites op draaien en een winkel. We wilden een integraal inzicht hebben in onze voorraden en financiën. Daarnaast moest er een aantal dingen geautomatiseerd worden, om de processen soepel te laten lopen’, aldus Koopmans.
Goeiemode en 42HRSClub vonden de oplossing niet bij in de markt beschikbare e-commerce-oplossingen. Zaken als retourenafhandeling in relatie tot voorraden, het terugstorten van geld en het ruilen van kleding bleken zeer lastig. En dus werd het eigen platform verder uitgebreid. Hierbij werd een beroep gedaan op een aantal best-of-breed oplossingen om niet alles zelf te hoeven ontwikkelen.
Voor het betalingsverkeer werd Adyen ingeschakeld. Koopmans zegt daarover: ‘We werkten al samen met een payment service provider, maar liepen daar tegen een aantal punten aan. Dat waren onder ander de tarieven die ze hanteerden en die op onze marge drukten, en het feit dat hun oplossing ‘gesloten’ was. We konden niet eenvoudig inhaken op hun systeem om de processen te verbeteren.’
De criteria voor de nieuwe betaalleverancier waren support, documentatie, implementatie, integratie met andere systemen en de prijsstelling. Van de vijf partijen die geselecteerd waren, bleek Adyen als enige in staat om op alle vlakken een voldoende of hoger te scoren. ‘We hebben ze getest door naar hun helpdesk te bellen, gekeken naar de bedragen die ze rekenen per transactie en ze uitgebreid uitgedaagd op het vlak van integratie tussen hun platform en ons systeem. Adyen heeft het allemaal glansrijk doorstaan.’
Soepele integratie
Dankzij de soepele integratie werd het voor Goeiemode veel eenvoudiger om retourenafhandeling te doen. ‘We kunnen met Adyen via elke betaalmethode geld terugstorten naar de klant zonder veel handelingen te hoeven doen. Sterker nog; ik kan bij wijze van spreken vijftig orders aanklikken en ze in één keer een mail sturen en het geld overmaken.’ Bij Adyen kwam Koopmans ook in aanraking met de Shuttle, de mobiele chip and pin-terminal van Adyen die eenvoudig aan te sluiten is op een smartphone of tablet. Van nog grotere waarde noemt Koopmans de manier waarop de Shuttle kon worden geïntegreerd met de webshop. ‘Het is voor ons ideaal om betalingen via ons eigen e-Qommerce-platform en winkelbetalingen binnen één scherm overzichtelijk te hebben. Zo kunnen we zien of een bepaalde actie in de winkel en online goed gelopen heeft.’
Het eQommerce-platform dat Koopmans noemt, bestaat uit een online webshop, ondersteunende marketingdiensten en fullfilment-diensten. ‘Er is nog veel groei in de markt voor webshops en veel webwinkeliers hebben niet alle expertise in huis. Binnen ons platform hebben we ook zaken als de retourenafhandeling, de boekhoudsoftware en de betalingsafhandeling gekoppeld. Voor dat laatste hebben we de integratie met Adyen echt geoptimaliseerd, waardoor veel betalingsprocessen geautomatiseerd zijn.’
Doordat het systeem aan de achterkant zo naadloos is ingeregeld, is de flexibiliteit aan de voorkant ook enorm toegenomen. Zo kan nu bij speciale acties in de winkel het aantal kassa’s snel worden uitgebreid. ‘We hadden een sample sale met meer dan zevenhonderd aanmeldingen en omdat het beperkte aantallen betreft, weet je dat iedereen tegelijk komt. Ik heb daarom op voorhand Adyen gebeld en gevraagd een aantal Shuttles op te sturen; zelf had ik extra tablets geregeld. Inderdaad stonden er ineens tientallen mensen die wilden afrekenen. We hebben toen letterlijk binnen een paar minuten zes extra kassa’s geopendom de rijen weg te werken. Ik vind dat een mooi voorbeeld van Adyen’s techniek en hun instelling, zeker omdat we regelmatig sample sales hebben met meer dan duizend aanmeldingen’, besluit Koopmans.