ING Bank sleept softwarebedrijf Afas voor de rechter. De bank wil dat Afas stopt met de koppeling tussen internetbankieren van ING en het online huishoudboekje Afas Personal. Afas probeerde aanvankelijk in samenwerking met de vier grote banken, waaronder de ING, een automatische bankkoppeling te realiseren. Toen dat niet lukte besloot Afas om de koppeling zelf op te zetten. Volgens ING vormt de koppeling een beveiligingsrisico.
Gebruikers moeten via Afas inloggen bij ING, daarna worden hun gegevens automatisch verwerkt in het huishoudboekje. ING zegt dat daardoor een veiligheidsrisico ontstaat. De bank staat niet toe dat klanten hun inloggegevens op sites van derden intoetsen. Het softwarebedrijf zegt met de koppeling tegemoet te komen aan de wens van consumenten om een standaard te creëren waarmee gebruikers bank- en andere financiële informatie op één plek veilig kunnen bewaren, inzien en beheren.
Afas: ‘Het vergroten van het financiële inzicht en bewustzijn van consumenten was hierbij het doel, optimale gegevensbeveiliging en privacybescherming zijn een onherroepelijke voorwaarde. In het belang van de consument heeft Afas er dan ook bij de betrokken banken op aangedrongen samen op te trekken in dit traject. Niet in de laatste plaats omdat de Europese wetgeving op termijn hoe dan ook zal bepalen dat banken een dergelijke automatische koppeling moeten aanbieden voor consumenten.’
Het softwarebedrijf zegt dat het alle wettelijke voorwaarden in acht heeft genomen. Afas Personal schrijft: ‘We betreuren het feit dat de ING Bank via de gerechtelijke weg probeert de op termijn onvermijdelijke automatische koppeling stop te laten zetten.’ Het kort geding dient woensdag 16 juli 2014.
Afas verkreeg de functionaliteit voor het online huishoudboekje na de overname van Yunoo in 2011.