Per 1 juli 2014 is de maximumprijs voor mobiel bellen, sms´en en internetten vanuit andere EU-landen omlaag gegaan. Dat is bepaald in de nieuwe EU-regelgeving rondom roaming. Ik verwacht dat deze maatregel maar voor weinig Nederlanders echt voordeel zal opleveren en dan met name niet voor de zakelijke gebruikers die veel naar het buitenland reizen. Bovendien is het volledig afschaffen van roaming nog niet goedgekeurd door de Europese Raad.
De hoge kosten voor roaming beperken de innovatie en internationale concurrentiepositie van Europa. Dat was de belangrijkste reden voor Eurocommissaris Kroes zich hard te maken voor deze regelgeving. Ik vraag me serieus af of de regelgeving dat gewenste effect gaat creëren. De wet geldt immers alleen binnen Europa en dat is een relatief kleine marktplaats voor bedrijven die internationaal zakendoen. De economie globaliseert en de hele wereld is tegenwoordig het speelveld van bedrijven. Als we alleen de hoge roamingkosten in Europa aanpakken zal dit niet leiden tot een betere concurrentiepositie. Sterker nog…
Hoe harder Neelie Kroes drukt op de prijzen in Europa, hoe harder de prijzen van datagebruik in Nederland en buiten Europa stijgen. Dat kan oplopen tot 7zeveneuro voor 1MB aan data in Amerika. De gevestigde operators hebben het moeilijk, want de omzetten op mobiel bellen en sms’en raken in een vrije val. Het enige dat enorm is gestegen, is het gebruik van data. Alleen al in het afgelopen jaar is dit vervijfvoudigd. Wat je nu ziet is dat de operators niets anders kunnen dan de prijzen voor internationale data roaming buiten Europa omhoog brengen. Het is een logische ontwikkeling, die niet iedereen in de gaten heeft, maar die grote gevolgen heeft voor bedrijven die buiten Europa zakendoen.
Betekent kostenbeparing ook besparing op de kwaliteit?
Niet alleen het drukken van kosten is belangrijk voor bedrijven die veel in het buitenland reizen. Een snelle verbinding om data te verwerken en om een helder en verstaanbaar gesprek te voeren is vaak een uitdaging die gepaard gaat met veel frustraties voor zakenreizigers. Dit komt omdat bij de traditionele telecommodellen de communicatie altijd via Nederland loopt. Het komt de productiviteit in het buitenland niet ten goede. En denk nu niet dat er in het buitenland zoiets bestaat als roaming met de kwaliteit van 3G en 4G. Dit is namelijk onmogelijk, omdat de gevestigde providers de communicatie via Nederland moeten laten lopen. Dat zorgt er voor dat de verbinding, maar ook de datasnelheid, nooit de kwaliteit heeft die een nationale verbinding heeft. Ook een goede kwaliteit van de netwerken is hard nodig voor een goede concurrentiepositie van Nederland en daar is bij deze regelgeving geen rekening mee gehouden.
Kortom, de nieuwe EU-regelgeving voor roaming is geformuleerd om de concurrentiepositie van Europa te verbeteren. Echter heeft dit als gevolg dat de gevestigde Nederlandse telecomproviders de kosten voor bellen in Nederland en het buitenland zullen verhogen en de kwaliteit van hun dienstverlening zal daar onherroepelijk onder lijden. Dit zorgt niet voor een sterkere concurrentiepositie, maar verzwakt deze juist door hoge wereldwijde roamingkosten en verlies aan productiviteit. Tijd om dit anders te gaan doen!
Wat veel mensen ook niet in de gaten hebben is dat bellen IN een ander EU land wel goedkoper wordt maar bellen NAAR een ander EU land veel en veel duurder is. Daar is ook niet heel makkelijk omheen te werken – aals je ergens anders bent kun je meestaal wel een lokale prepaid simkaart kopen, maar als ik ergens heen moet bellen wordt dat lastig.
Krokodillentranen. Deze maatregel is ook duidelijk voor de consumenten bedoeld en niet als tegemoetkoming voor zakelijk gebruik. De bestaande infrastructuur van de telecombedrijven lag er jaren en roaming is technisch helemaal geen ingewikkelde aangelegenheid. Dat telecombedrijven hun relatieve machtige positie misbruikten om elke MB voor de hoofdprijs in rekening te brengen, stond echt niet meer in verhouding tot de inspanningen. Dat de telecombedrijven het nu buiten Europa zoeken zegt mij eerder wat over het weinige innovatieve karakter van de telecombedrijven. Als ze alleen maar blijven denken hoe ze met welk businessmodel dan ook geld uit iedereen zak te kloppen, dan ben je niet met je klanten begaan. Iedereen ging van SMS-en naar What’s appen, “o dan gaan we MB meer in rekening brengen”.
Telecom begint een commodity te worden en dat betekent een heel ander speelveld. Het onderscheidend vermogen van data en spraak/video zal net zoals de energiemarkt naar prijs en content gaan. De content zijn niet in handen van de telecommers, dus zal het een prijsverhaal gaan worden.
Volgens mijn zijn er nog andere mogelijkheden. Wie in het een of ander buitenland een prepaid kaart koopt kan probleemloos met data op zijn smartphone werken. Er zijn genoeg smartphones die met 2 simkaarten kunnen werken.
Overigens is nederland in vergelijk met oostenrijk al erg duur met mobiel bellen/data, het toont dat het wel anders/goedkoper kan.
Dat het “de innovatie” of “concurrentiepositie” beinvloedt vindt ik tamelijk ver gezocht.
Het is wel erg makkelijk van Rob om te zeggen dat het anders moet, zonder daarbij zelf aan te dragen hoe het dan beter moet!
Ik denk dat heel veel mensen blij zijn dat de EU de laatste jaren die exorbitante kosten van telecomgebruik in het buitenland aanpakken. En dat die maatregel buiten de EU negatief uitpakt, is dan jammer, maar helaas. De politici en ambtenaren in Brussel worden betaald om goede dingen te doen voor burgers en bedrijven in de EU, met de rest hoeven en moeten ze zich niet bezig houden!
@Rob van Velzen…. Als telecom man beetje preken voor eigen parochie he.
Overigens houd je opmerking dat met het samentrekken van de roamingkosten binnen Europa, de kosten naar andere landen zullen stijgen ook geen steek, tenzij natuurlijk deze kosten niet naar goed gebruik bepaald worden op basis van de werkelijke leverkosten maar op uit de lucht gegrepen verzinsels.
Telecombedrijven klagen steen en been maar vergeten dat er wel op een hele riante manier geld bijeen is geharkt zonder daar speciaal heel veel moeite (inovativiteit) voor te hoeven doen
Hoe dan ook we kwaken allemaal over een Europa…. gelijke regelingen horen daar ook bij.
Ik reis binnen Europa en kan nu voortaan zonder zorgen mijn data-verbinding aan laten staan. Dat was de bedoeling van Kroes en dat gaat werken. Ik denk dat daar honderdduizenden blij mee zijn. Of de datatarieven buiten Europa allemaal gaan stijgen, lijkt me slechts een gekleurde aanname (“Wiens brood men eet, diens woord men spreekt”). En dat nadeel is te ondervangen met de maatregelen die tot nu toe binnen Europa nodig waren. En dat de kwaliteit en de innovatie er op achteruit zou gaan, lijkt me inderdaad ook fantasie.
Als je Europa vergelijkt met de VS, dan was het doel van Smit-Kroes om de tarieven op Europees niveau gelijk te krijgen, dus als je wisselt naar een ander land, je niet ineens het 10-voudige gaat betalen. In Amerika geldt hetzelfde voor het wisselen van een staat.
Dat hebben we dus voor elkaar.
Hoe operators hun geld moeten verdienen is een heel andere vraag, maar dat ligt meer aan kelderende SMS inkomsten en minder gesprekken als gevolg van het bellen over data-verbindingen.
Deze twee zaken worden door Rob gekoppeld en dat is volgens mij onterecht.
Ik mis de hoe anders…
Neelie heeft het in mijn ogen goed gedaan voor Europa, en je moet ergens beginnen, en een goed begin is het halve werk.
Door deze zet is de zakkenvullerij van de telecom wereld voor het eerst echt aangepakt, het is niet voor niets dat de veilingen van frequenties zo bizar hoog zijn, zelfs regeringen willen mee profiteren van deze exorbitante hoge marges, marges welke niet omgezet worden in evenredige techniek voor ons, eindgebruikers.
Maak Europa lean & mean, dan hebben we altijd een goede concurrentie positie en daarmee een goede toekomst… of onderhandelingspositie om prijs afspraken buiten Europa af te dwingen.
Een aantal operators heeft last van neo-monopolistisch gedrag. Het is ze eigenlijk niet eens kwalijk te nemen. Het is jammer dat op de digitale agenda geen ruimere Wi-FI mogelijkheden met meer reikwijdte en meer capaciteit staat. Niet dat dat de oplossing is, maar het haalt wel wat druk van de ketel af. Waarnaast wanneer je een vergelijk maakt op prijs per getransporteerde bit dan is duidelijk waar het lek zit…
Toch denk ik dat veel mensen die in de grensregio’s wonen en/of werken hier een stuk(je) mee opschieten: het bereik van zendmasten houdt nou eenmaal geen rekening met de landsgrenzen. In Brabant en Limburg komt het op veel plaatsen voor dat Nederlandse zendmasten worden “weggedrukt” door de Belgische. (Ik vermoed dat in België hetzelfde geldt.) Dan heb je geen keus dan bellen “via een buitenlands netwerk” ongeacht of je je nog steeds op enkele kilometers van dat buitenland bevindt of niet. De A2 is ook zo’n fijne: tussen Eindhoven en Maastricht krijg je regelmatig een welkomst bericht vanuit België… Dat zal langs de oostgrens met Duitsland niet veel anders zijn. Dus de reactie van Johan zal zeker opgaan voor al die Nederlanders (en bedrijven) die ver genoeg van de grenzen af wonen om daar geen last van te hebben, maar voor iedereen die doorlopend op moet letten of hij nog binnen het “goedkope” bereik valt is dat anders!
Als we het dan toch over een sterk Europa hebben is hier een idee: waarom niet en het wegennetwerk binnen de grenzen van Europese Unie Europees maken en het mobiele data- en spraakverkeersnetwerk Europees maken? Hoeft nergens meer tol geheven te worden want iedereen betaalt “europese” wegenbelasting en voor telefonie en dataverkeer betaalt iedereen “europese” tarieven. De meeste (grote) providers zijn toch al in bijna alle europese landen vertegenwoordigt! Lijkt me heel wat nuttiger dan “europese” maatgeving voor kleding en schoenen of meer van die “belangrijke” zaken waar ze hun tijd aan verdoen…