Servicenow, een Amerikaanse aanbieder van software voor it-servicemanagement in de cloud, heeft softwarebedrijf Neebula uit Israël gekocht. Dit bedrijf biedt het product Servicewatch aan waarmee it-afdelingen hun model voor systeemmanagement in datacenters kunnen automatiseren. Servicenow betaalt honderd miljoen dollar voor Neebula. Servicewatch wordt integraal opgenomen in het portfolio van oplossingen voor het beheren van it-omgevingen.
Neebula is in 2009 opgericht door een aantal systeembeheerspecialisten die bij BMC, Marvell, EMC, Juniper en HP hadden gewerkt. Het bedrijf heeft kantoren in Hod Hasharon in Israël en New York. Algemeen directeur is Yuval Cohen; de Nederlander Fred van den Bosch (ceo Librato, ex-topman Veritas Software) is een van de leden in raad van toezicht.
Volgens Frank Slootman, topman van Servicenow, past de aankoop bij de verschuiving in de it-beheerwereld van oplossingen die opgezet vanuit de techniek (softwarecomponenten) naar oplossingen die zijn bedacht vanuit de dienstverlening naar de eindgebruiker. ‘Je ziet dat er steeds meer nadruk komt te liggen op een geïntegreerd servicemodel en bijbehorende werkstroom-aanpak.’
Cloud
Vorig jaar juli kocht Servicenow nog het Nederlandse Mirror42, een leverancier van performance management software met kpi (key performance indicator)-gedreven dashboards en puntenkaarten.
Servicenow is opgericht door Fred Luddy, een Peregrine Systems-veteraan. Zijn ambitie is om een cloudplatform aan te bieden voor het geautomatiseerd beheren van it-processen in bedrijven. Klanten kunnen op dit platform ook hun eigen beheertools ontwikkelen.