Adviesbureau en softwareproducent Covalent ontwikkelt voor de verkeersleiders bij Rijkswaterstaat een trainingsysteem waarmee de bediening van alle installatietechniek in tunnels wordt nagebootst. In eerste instantie wordt deze zogeheten knoppentrainer ingezet voor de A4, de nieuwe snelweg tussen Delft en Schiedam waarbij een landtunnel van 2 km lang is aangelegd. Rijkswaterstaat wil deze webgebaseerde simulator ook bij andere toekomstige tunneltrajecten gaan inzetten. Het Amersfoortse Covalent maakte eerder een knoppentrainer voor een tunnel in Nijverdal.
De nieuwe snelweg A4 wordt aangelegd door aannemerscombinatie A4all. Onderdeel van het OTO-programma (Opleiden, Trainen en Oefenen) van Rijkswaterstaat is een trainingssysteem voor de toekomstige verkeersleiders van de A4. Covalent kreeg van A4all de opdracht het systeem te ontwikkelen.
De Tunnelwet vereist dat verkeersleiders aantoonbaar opgeleid zijn in het bedienen van een tunnel. Om hieraan te voldoen is het opleiden met behulp van een zogenaamde knoppentrainer opgenomen in het OTO- programma van Rijkswaterstaat.
Webgebaseerd
In het trainingssysteem wordt de bediening van alle installatietechniek in de tunnel nagebootst. Verkeersleiders leren hoe de bediening van de Tunnel Technische Installaties (TTI) in de tunnel werkt, zoals ventilatie en verlichting. Maar ook het omgaan met calamiteiten, het afsluiten van rijstroken en bijvoorbeeld het informeren van hulpdiensten maakt onderdeel uit van de training. Omdat de bediening van de installaties middels knoppen verloopt, wordt het systeem ook wel een knoppentrainer genoemd.
De nieuwe knoppentrainer wordt web-based gebouwd. Dit is niet eerder vertoond en kent een aantal voordelen ten opzichte van de traditionele werkwijze, beweert Diderick Oerlemans, projectmanager en partner van Covalent. ‘Op verschillende locaties kan bijvoorbeeld eenvoudig gelijktijdig en met meerdere groepen tegelijk getraind worden.’
Scrum en Agile
Bij de ontwikkeling van de knoppentrainer zet Covalent een Scrumteam in, bestaande uit ontwikkelaars, testers en een architect. Aan de hand van de Agile-methode zullen er meerdere deelleveringen zijn, waardoor Rijkswaterstaat al eerder ervaring kan opdoen in het werken met het systeem. Ook betrekt het bedrijf industriële softwareontwikkelaar Soltegro bij het project, op basis van hun kennis over de ontwerpfase van de aanleg van de A4. De oplevering van de knoppentrainer is gepland in maart 2015.
Rijkswaterstaat heeft de intentie uitgesproken om het systeem breder in te zetten. Oerlemans: ‘De nieuwe tunnel heeft een gangbare configuratie en dat maakt dit project bruikbaar voor toekomstige tunnelprojecten.’