Zorgaanbieder Cordaan blijkt een meerjarige overeenkomst te hebben getekend met SLTN Inter Access voor het overnemen van de ict-activiteiten. Zeven ict-medewerkers treden in dienst van de dienstverlener. SLTN vernieuwt de infrastructuur van Cordaan waardoor de circa achtduizend medewerkers werkplekonafhankelijk kunnen werken. De transformatie is naar verwachting eind dit jaar of begin volgend jaar afgerond.
Cordaan is een zorgaanbieder met vestigingen in Amsterdam, Diemen, Huizen, Maartensdijk, Zaanstad en Nieuw Vennep. De instelling biedt ondersteuning aan mensen die aangewezen zijn op verzorging en verpleging, mensen met een verstandelijke beperking en mensen met chronische psychische problemen.
SLTN Inter Access voert bij Cordaan het zogeheten Werkplek 2.0-concept in. Hiermee kunnen medewerkers van Cordaan op elk moment, op elke plaats en met elk apparaat op een veilige manier toegang krijgen tot hun informatie en daarmee de dienstverlening aan cliënten centraal stellen.
Vernieuwing
‘De gekozen Werkplek 2.0 oplossing betreft een 7×24 beheerde private cloud omgeving, waarbij zowel de kosten als de ict-capaciteit als een nutsvoorziening aan Cordaan worden geboden,’ zegt SLTN-bestuursvoorzitter Eugène Tuijnman. ‘De kosten voor deze oplossing zijn derhalve maandelijkse kosten, afgestemd op het verbruik. Investeringen vanuit Cordaan in ict zijn hierdoor niet meer nodig, zodat het werkkapitaal volledig kan worden aangewend voor de kerncompetentie: het verlenen van zorg.’
Cordaan beschouwt dit nieuwe werken en de bijbehorende infrastructuurvernieuwing als een voorwaarde om vernieuwingen door te kunnen voeren. Dat is volgens de instelling nodig omdat de zorg te maken krijgt met fundamentele wijzigingen in de langdurige zorg, de bezuinigingen en een stijgende zorgvraag. Door ict te integreren in het huidige dienstenportfolio voor zowel cliënten, familieleden als mantelzorgers wordt de informatievoorziening en de communicatie tussen zorgverleners en cliënten verbeterd, stelt Cordaan.
Joke van Lonkhuijzen, lid raad van bestuur Cordaan, wijst bijvoorbeeld op de uitbreiding van digitale communicatie met cliënten en hun familie en mantelzorgers. Zo loopt bij Cordaan het project ‘Zorg dichtbij’, waarbij met behulp van Office 365-technologie cliënten hun eigen regie over zorgverlening kunnen voeren.
Trend
Volgens Chris Liebregts, sectordirecteur Zorg van SLTN Inter Access, is het contract met Cordaan bijzonder omdat er nog maar weinig zorginstellingen zijn – uit de sectoren VVT (verpleging, verzorging en thuiszorg), GGZ en Gehandicaptenzorg – die in de volle breedte hun it-infrastructuurbeheer hebben uitbesteed. Er bestaan volgens hem nog niet zoveel andere voorbeelden in de markt met dezelfde omvang als het contract met Cordaan.
Liebregts wijst op Stichting Dichterbij (gehandicaptenzorg) die zijn ict volledig heeft uitbesteed aan de combinatie SLTN Inter Access en Ordina, en op ’s Heerenloo Zorggroep dat afgelopen jaar oktober voor vijf jaar grootschalig zijn ict bij KPN heeft ondergebracht. Ook de uitbestedingsovereenkomst tussen ‘pionier’ GGZ Oost-Brabant en Ciber eind 2011 is een goed voorbeeld. ‘Zorgorganisaties staan aan de vooravond van een uitbestedingstrend’, is zijn overtuiging. ‘Dit in verband met de vele wijzigingen die op zorginstellingen afkomen en de rol van ict als motor van veranderingen in dit proces.’