Ricoh blijkt de hernieuwd uitgeschreven printeraanbesteding van de gemeente Utrecht te hebben gewonnen. Ditmaal is de tender zonder noemenswaardige problemen verlopen. De gemeente stopte de vorige printeraanbesteding na bijna twee jaar juridisch gebakkelei met een aantal leveranciers. Het nieuwe contract heeft een looptijd van zes jaar; in totaal gaat het om honderdveertig multifunctionals en 39 printers. Ricoh leverde al afdrukapparatuur aan de gemeente, vanuit een langlopend contract met het later overgenomen Nashuatec.
De hernieuwde aanbesteding voor afdrukapparatuur en ondersteunende dienstverlening werd medio 2013 opgezet met het oog op de ingebruikname van het centrale stadskantoor op 1 oktober 2014. Volgens een woordvoerster van de gemeente Utrecht is de tender afgerond zonder procedures of andere onverwachte wendingen.
De vorige printeraanbesteding startte in april 2011. In eerste instantie won Océ de aanbesteding, maar het bedrijf kwam er niet uit met de gemeente. Daarna koos Utrecht voor Ricoh, terwijl Xerox als nummer twee was geëindigd. Het leverde al met al diverse rechtszaken op, waardoor de aanbesteding zoveel vertraging opliep dat de gemeente er uiteindelijk mee stopte en een nieuwe tender uitschreef, gericht op het aankomende stadskantoor. Nu drie jaar later heeft de gemeente dan eindelijk met Ricoh een nieuwe printerleverancier.