Slechts de helft van de bestuurders heeft toegang tot de noodzakelijke informatie om afgewogen beslissingen te nemen. Dit blijkt uit onderzoek van Harvard Business Review en BI-leverancier Qlik onder 442 directeuren en managers.
Een van de belangrijkste struikelblokken hierbij is volgens de respondenten (44 procent) van het onderzoek een gebrek aan toegang tot interne data. Meer dan een derde (36 procent) van de ondervraagden wijt het informatietekort aan de kwaliteit van de interne data. Bovendien zegt bijna de helft van de bestuurders moeite te hebben om toegang te krijgen tot de juiste klantdata (48 procent). Dat terwijl bijna 90 procent van de directeuren en managers aangeeft dat het belang van inzicht in real-time data toeneemt.
Vertrouwen blijkt cruciaal in het beslisproces. De helft van de beslissers die vertrouwen heeft in zijn data zegt groei binnen de organisatie te verwachten, terwijl een deel van de respondenten die minder vertrouwen heeft in de data pessimistisch is over het aankomende jaar (22 procent).
Het onderzoek is uitgevoerd onder directeuren en managers van bedrijven uit Noord-Amerika, Europa en Azië.
Allemaal willen ze hun eigen device meebrengen en toch hebben ze massaal geen toegang ? maar das weer niet zo erg want de kwaliteit laat ook te wensen over ? waarom is vertrouwen nou zo cruciaal in het beslisproces, dan verwacht je groei ?
bestuurders zijn moeilijk toegankelijk voor mij.
De vraag kan ook zijn, weet je wel welke informatie je nodig hebt of mist?
@louis
De ongestelde vraag is altijd rood;-)
Klinkt haast alsof één of andere guru geroepen heeft dat met over moet op “big data” maar dat de bestuurders nooit nagedacht hebben over wat ze er mee willen of zouden moeten kunnen.
Vraag ik me af of direkteuren weten wat big data is.
De managers die ik tegen kom hebben ofwel geen idee ofwel hebben de klok horen luiden maar weten niet waar de klepel hangt.
Pas na een inventarisatie van de aanwezige achtergronkennis kun je met zo een manager praten over big data want uitspraken over zaken waar je maar half of geen verstand van hebt leiden niet tot gefundeerde managementbesluiten.
Meestal helpt minimaal 2 uur informatie geven over de principes en de valkuilen.
Als ICT en data werkelijk zo’n belangrijke rol zouden spelen in het beslissingsproces, dan mag toch wel minstens van een bestuurder worden verwacht iets meer van die zaken af te weten dan nu het geval is.
Verder lijken de uitkomsten van het onderzoek te suggereren dat, wanneer de groei achterwege blijft, de bestuurders dit wijten aan de kwaliteit/afwezigheid van de data.
Big data in deze context is ‘The computer says NO!’ niets meer en niets minder. Als ik lees dat het contact met de klant verloren is dan vraag ik me af hoe vaak dit soort bestuurders nog onder de mensen komt.
@Ewout Rood? Maar dacht ook, naast dat je zou moeten weten wat je nodig hebt of mist is er de vraag wat zou jouw (big) data voor je kunnen beteken en wat valt eruit te halen.
@Louis
Big Data wordt nog weleens als de ‘verlosser’ gezien voor slecht bestuur, de MBA managers blijken namelijk nog weleens teveel met de cijfers gegoocheld te hebben. Als ik lees dat er maar weinig vertrouwen van bestuurders is in de interne data dan vraag ik me af hoe het toch komt dat ze altijd wel het recht op bonussen tot 3 cijfers achter de komma weten te rechtvaardigen.
Die drie cijfers voor de komma (en vaak meer) baart me meer zorgen.
Wat de hype (oftewel massa hysterie) van Big Data lijkt het niet gek veel anders te zijn met de marketing die over jonge vrouwen en meisjes wordt uitgestort om vooral maar met hun eigen verschijning bezig te zijn om te voldoen aan een onmogelijk haalbare standaard.
Executives die over worden gehaald door gewiekste verhalen om maar vooral mee te doen om aan een onmogelijk haalbare standaard te voldoen van een utopisch aandoende onderneming.
OK, nu lijken me ze niet zo naïef als meisjes maar ze zijn blijkbaar wel gevoelig voor marketing prikkels. Dus wat dat betreft is het zaak om vooral door de mooie verhalen heen te prikken en een goed en vooral realistisch beeld te krijgen van wat er nou allemaal mogelijk is en wat je er aan kan hebben.
Dat houdt dus ook de mogelijkheid in om inzicht te krijgen in wat je hebt. Dus mogen de partijen die naar je hand dingen dit maar eens mooi laten zien en laat er dan je techneuten ook naar kijken of het ook praktisch te gebruiken is. Geen woorden maar daden.