Slechts de helft van de bestuurders heeft toegang tot de noodzakelijke informatie om afgewogen beslissingen te nemen. Dit blijkt uit onderzoek van Harvard Business Review en BI-leverancier Qlik onder 442 directeuren en managers.
Een van de belangrijkste struikelblokken hierbij is volgens de respondenten (44 procent) van het onderzoek een gebrek aan toegang tot interne data. Meer dan een derde (36 procent) van de ondervraagden wijt het informatietekort aan de kwaliteit van de interne data. Bovendien zegt bijna de helft van de bestuurders moeite te hebben om toegang te krijgen tot de juiste klantdata (48 procent). Dat terwijl bijna 90 procent van de directeuren en managers aangeeft dat het belang van inzicht in real-time data toeneemt.
Vertrouwen blijkt cruciaal in het beslisproces. De helft van de beslissers die vertrouwen heeft in zijn data zegt groei binnen de organisatie te verwachten, terwijl een deel van de respondenten die minder vertrouwen heeft in de data pessimistisch is over het aankomende jaar (22 procent).
Het onderzoek is uitgevoerd onder directeuren en managers van bedrijven uit Noord-Amerika, Europa en Azië.
Wat me opvalt is dat de term Big Data direct wordt genoemd in relatie tot het nemen van belangrijke managementbeslissingen. Dit zie ik niet terug in het verdere artikel. Hiermee wordt er m.i. aandacht gevraagd, maar niet voor het juiste onderwerp.
Het is van belang dat management op basis van de juiste informatie aan besluitvorming doet. Hierbij speelt vertrouwen een grote rol. In de praktijk leunt dit vertrouwen vooral op de mensen verantwoordelijk voor het opstellen van de rapportages i.p.v. een goede informatievoorziening. Hier is nog veel winst te behalen.
Deze informatie hoeft overigens helemaal niet vanuit de Big Data te worden aangeleverd, vaak worden de beschikbare (overzichtelijke) databronnen nog lang niet optimaal gebruikt.
Daar sluit ik mij bij aan. Het gaat in dit artikel over interne bedrijfsdata die in de meeste gevallen met traditionele BI systemen wordt ontsloten. Big Data wordt veelal gebruikt om externe data te kunnen analyseren of te combineren met interne data. Overigens lijkt me deze steekproef niet representatief met 442 respondenten, maar dat ter zijde.
Op basis van Informatie kan je besturen. Op basis van Data niet. Uit data kan je Informatie halen, maar je moet dan wel weten welke informatie je wilt destilleren uit al die data. Oftewel, als je niet de juiste vraag weet te stellen, krijg je ook niet het goede antwoord. Het gros van de bestuurders weet niet welke vraag men moet stellen. Dat men dan de data de schuld geeft, is inherent aan het bestuurder zijn (het probleem ergens anders neer leggen.