Natuurlijk moest ik ook lachen om het bericht dat SAP met behulp van het analyseren van data Duitsland gaat helpen om wereldkampioen te worden. Dit zou dan het eerste geslaagde SAP-project van dit jaar zijn.
Alles wordt gemeten op het WK voetbal in Brazilië. Hoe snel je loopt, hoe vaak je balverlies hebt, hoe diep je in iemands schouder bijt. Ook Louis van Gaal heeft een computerexpert meegenomen die de wedstrijden en spelers voor hem analyseert. En zo te zien werkt de analist met Microsoft-spullen, want we hebben de eerste helft nogal wat opstartproblemen met het Nederlands elftal.
Arjan Robben
Het WK laat perfect zien wat je wel en wat je niet met ict kunt. Analyseren voor- en achteraf, prima. Een doelpunt scoren, dat wordt lastiger. Dit moet je gewoon aan Arjen Robben overlaten. Arjen Robben analyseren kan wel. Dat doen onze tegenstanders ook. Die gaan als voorbereiding dertien videobanden met Arjen Robben bekijken en ze zien dan vervolgens 780 minuten lang Arjen Robben dezelfde actie maken; hard lopen, buitenom dreigen, toch binnendoor gaan en schieten. En ondanks de analyse trappen onze tegenstanders elke wedstrijd weer in dezelfde truc.
We willen steeds meer beslissingen nemen op basis van informatie. Het onderbuikgevoel laten we steeds meer links liggen. Zelfs de partnerkeuze gebeurt tegenwoordig op basis van data. Mocht je als man kleiner zijn dan 1,80 meter, zet dit vooral niet in je profiel op de datingsite want je komt niet meer voor in de selectie die vrouwen maken. Wil je solliciteren als 50-plusser? Lieg maar over je leeftijd want ze nemen niet eens meer de moeite om je een automatische afwijzing te sturen.
Laatste minuut
Of dit een goede ontwikkeling is? Dat weten we pas over tien jaar als we alle data hebben verzameld en geanalyseerd. En of Duitsland wereldkampioen wordt? Volgens mijn analyse wel. In de laatste minuut.
Google CEO Eric Schmidt beweert dat hij exact kan voorspellen wat mensen gaan doen op basis van hun verleden. Daarmee impliceert hij dus ook dat hij het ook kan beïnvloeden. Daarbij terstond marketing als een fossiele bezigheid bestempeld.
Maar in hoeverre kan een beïnvloed verleden gebruikt worden om voorspellingen te doen?
Want als er sprake zou zijn van matchmaking op het WK zou elke voorspelling die deze factor niet mee neemt op los zand zijn gebaseerd.
Nou, hij zat er niet ver naast met z’n voorspelling….
Gefeliciteerd met uw vrijwel perfecte voorspelling, heer Spoelstra!
Weten we zeker dat dit artikel van Spoelstra geschreven is op 2-7-2014? Dit is wel heel toevallig en precies. Is dit te danken aan de SAP analyses of is dit een clitch in de tijd, gefabriceerd van begin tot eind? Gamefixing perhaps?
Het lijkt er meer en meer op dat de heer Spoelstra het verkeerde beroep gekozen heeft 🙂 🙂
Haha! En toch was Nederland beter!
Maar steeds meer organisaties nemen beslissingen op basis van data/informatie terwijl de governance van die processen vaak niet goed op orde is, waardoor beslissingen worden genomen op basis van onjuiste informatie.
Hadden ze dat maar gedaan bij Duitsland op het WK en dan vooral bij Argentinië, want Duitsland was een eitje geweest!