Holland Casino gaat definitief een deel van de ict uitbesteden aan KPN. Met de uitbesteding is een bedrag van circa 27 miljoen euro gemoeid over een looptijd van vijf jaar. Wel ligt het aantal van zestien medewerkers dat per 1 juli in dienst is getreden bij KPN lager dan de ruim twintig waarover eerder werd gesproken. Holland Casino wil met deze outsourcing de dienstverlening geleidelijk vernieuwen, de efficiëntie van de organisatie vergroten en de kosten flexibiliseren.
Computable meldde in april al dat Holland Casino de tender voorlopig aan KPN had gegund. In het kader van het definitieve contract gaat KPN de ict-werkplekken en -infrastructuur vernieuwen. De huidige hard- en software zal geleidelijk vervangen worden en de bedrijfsapplicaties verhuizen naar een dubbel uitgevoerd datacentrum. Ook vervangt KPN de huidige vaste telefonie door unified communications, waarmee telefonie, email, chat en agenda een geïntegreerde communicatieoplossing vormen. Tenslotte gaat ook de servicedesk over naar KPN. Holland Casino richt een regieorganisatie in om de contacten met KPN in goede banen te leiden.
Naar gebruik
Voor deze ict-diensten gaat Holland Casino naar gebruik betalen, waarmee de kosten meer flexibel worden gemaakt. Belangrijk verschil met de huidige situatie is dat de dienstverlening straks 7 dagen per week, 24 uur per dag beschikbaar is.
Mario der Weduwen, directeur Informatievoorziening bij Holland Casino: ‘Het is een belangrijke stap om deze specialistische diensten bij een expert als KPN te beleggen. Op deze manier kunnen we ons beter concentreren op onze kernactiviteit. Onze medewerkers worden naar een goede vervolgstap in hun loopbaan begeleid. Ik ben dan ook zeer verheugd over deze samenwerking en het soepele proces van aanbesteding dat hierbij gevolgd is.’
Afslanking
De ict-uitbesteding past bij een eind 2012 gestarte grote sanering waar in twee jaar tijd honderden arbeidsplaatsen verdwijnen en de kosten structureel met vijftig miljoen euro per jaar omlaag moeten. Omdat de organisatie stukken kleiner wordt, moet ook de ict-huishouding daarop worden aangepast. Naast de uitbesteding van de ict-taken voerde het gokconcern ook een reorganisatie binnen de bestaande ict-organisatie door. Medio 2012 werkten er nog in totaal zo’n honderdtwintig ict’ers bij het casino maar dat aantal is een stuk minder geworden.
In 2013 heeft Holland Casino ter voorbereiding op de aanbesteding de ict-afdeling heringericht in een aansturende regieorganisatie en twee interne dienstverleners. De ene groep houdt zich bezig met ict-producten en -diensten die met de werkplekken, infrastructuur en de servicedesk te maken hebben. Die tak wordt nu uitbesteed. De tweede groep houdt zich bezig met producten en diensten rondom zakelijke oplossingen, inclusief applicatiemanagement. In een later stadium onderzoekt het gokbedrijf welke van deze diensten eveneens buiten de deur kunnen worden gelegd.