Een derde van de hypothekers heeft via internet contact met klanten. Daarmee is die branche koploper in online samenwerking met klanten in de financiële sector. Op de tweede plek komen de verzekeraars met 30 procent. De bankensector eindigde als derde met 27 procent. Dat blijkt uit een onderzoek onder vijfhonderd professionals uit de bankenwereld, de verzekerings-, hypotheken en pensioenbranche dat is uitgevoerd door Markteffect in opdracht van Hyarchis, aanbieder van enterprise content management – en online collaboration oplossingen.
82 procent van de ondervraagden stelt dat het door online samenwerking de dienstverlening kan verbeteren. Het gaat bijvoorbeeld om een digitale kluis, het delen van informatie via een mijn-omgeving of een chatfunctie met medewerkers, het zijn allemaal voorbeelden van online samenwerken, waarbij de loyaliteit van een klant aan een organisatie vergroot wordt.
Serge Leclercq, commercieel directeur bij Hyarchis: ‘De genoemde resultaten wijzen uit dat financiële professionals wel het belang inzien van online samenwerken, maar het nog heel voorzichtig doorvoeren. Hoewel de financiële branche en met name de hypothekensector al flinke slagen heeft gemaakt, zullen bedrijven ook de komende tijd zich moeten blijven richten op online samenwerken. Zo kunnen zij mee met de eisen die de klant stelt aan hun dienstverlening.’