Advertentieruimte verhandelaar Bannerconnect heeft voor het optimaal aan kunnen bieden van diensten het snelst mogelijke platform nodig om grote datasets realtime te kunnen verwerken. Men had al ervaring met het IBM Puredta for Analytics systeeem, maar toen het bestaande systeem vol zat moest er een keuze gemaakt worden. Smart Information Solutions (onderdeel van i3 groep) dacht met Bannerconnect mee en kwam tot een verstandig advies.
Bannerconnect maakt het verhandelen van advertentieruimte op individueel niveau mogelijk voor media in- en verkopers. Sebastian Schepers, ceo van Bannerconnect: ‘Wij verhandelen verkeer en reclameruimte voor online adverteerders en uitgevers. Daarbij bouwen wij aan de belofte om één op één adverteren mogelijk te maken. Om dat te kunnen realiseren, moet je ook één op één data vastleggen.
Om te beginnen slaan we alle impressies op. Vervolgens combineren we die met andere datasets, bijvoorbeeld wat het weer was op dat moment of wat er op tv was. Verder gebruiken we data uit andere advertentie tracking systemen. Wij combineren al die data en maken daar een compleet verhaal van, zodat adverteerders hun boodschap echt één op één kunnen afstemmen.’
Performance
Realtime berekeningen van grote datasets vergen veel rekencapaciteit, reden waarom Bannerconnect al vertrouwde op het IBM Netezza data warehouse systeem. Een aantal jaren geleden is Bannerconnect gaan samenwerken met het wereldwijde mediabureau Group M, wat zorgde voor een sterke groei in de hoeveelheden data op het systeem. Toen Bannerconnect vervolgens werd overgenomen door Group M, was uitbreiding noodzakelijk om de geplande wereldwijde uitrol van het systeem te kunnen ondersteunen.
Schepers: “Tot dat moment werkten wij samen met een andere partij. Daar waren wij niet ontevreden, maar ook niet echt tevreden over. Feitelijk heeft IBM het systeem geleverd en zij hebben zich er weinig mee bemoeid. Toen kwamen wij in contact met Smart Information Solutions en dat was een hele andere ervaring. Zij hebben enorm goed met ons meegedacht bij de selectie en over de beste manier om deze aankoop te doen. Het was voor ons dan ook niet meer dan logisch om de nieuwe IBM oplossing bij Smart Information Solutions in te kopen.’
Puredata Systems for Analytics
Met de aanschaf van de nieuwe IBM Puredata Systems for Analytics heeft Bannerconnect de capaciteit van het analytics platform in een keer verviervoudigd. Scherpers: ‘De prettige manier van werken en flexibiliteit die het Netezza-systeem ons bood, maakten het voor ons logisch om opnieuw voor IBM te kiezen. Met het oog op onze sterke internationale groei is de keuze gevallen op de grootste IBM Netezza Twinfin, een systeem dat verder bijvoorbeeld bij grote internationale banken wordt gebruikt.’
Voor Bannerconnect waren naast de schaalbaarheid, eenvoud en flexibiliteit vooral de hoge performance doorslaggevende argumenten om tot deze beslissing te komen. De analytical appliance geeft Bannerconnect een ‘near instant response” op de meest complexe queries.
Smart Information Solutions heeft Bannerconnect begeleid bij de aanschaf van de nieuwe IBM-oplossing. Schepers: ‘De samenwerking verloopt echt heel prettig. Het feit dat zij bij de inventarisatiegesprekken aanwezig waren, heeft er aan bijgedragen dat alles soepel en probleemloos is verlopen. De manier waarop de mensen van Smart Information Solutions met ons hebben meegedacht om deze deal mogelijk te maken was bovengemiddeld. Dat is de reden dat ik de nieuwe machine per se bij Smart Information Solutions wilde bestellen. Het systeem draait perfect, ook daar zijn we super tevreden over. Delen van Europa, Azië en Amerika zijn al live en de verdere uitrol verloopt voorspoedig. Hiermee zijn we klaar voor een volgende groeifase.’