IBM, al 25 jaar de officiële it-partner van het grastennistoernooi Wimbledon en organisator The All England Lawn Tennis Club (Aeltc), heeft voor de editie van 2014 een aantal vernieuwingen doorgevoerd voor zowel de spelers en de tennisclub als de kijker, thuis op de bank of in het stadion. Het gaat om nieuwe iPad-, iPhone- en Android-apps, de IBM Slam Tracker, een business analytics-tool die wedstrijden analyseert en een cloudomgeving voor social media-verkeer.
Sinds 1990 ondersteunt IBM de Aeltc met ict-oplossingen. Elk jaar voert het automatiseringsconcern verbeteringen door of probeert het innovaties uit. Zo heeft IBM dit jaar de iPad-, iPhone- en Android-apps vernieuwd. De applicatie biedt tennisliefhebbers de mogelijkheid om onder andere de tussenstanden, uitslagen, nieuws, live video en uitgebreide wedstrijdanalyses te bekijken.
Verder heeft het bedrijf zijn Slam Tracker verbeterd. In deze business analytics-tool, die op de website kan worden geraadpleegd, worden wedstrijden live geanalyseerd en voorspellingen gedaan op basis van actuele informatie en historische gegevens van de tennisspelers.
IBM heeft ook nog voor de Aeltc een Wimbledon Social Command Centre ingericht, ondersteund door IBM Softlayer-cloudtechnologie, om het social media-verkeer van spelers, fans, experts en waarnemers te volgen, te analyseren en te gebruiken in zijn eigen digitale kanalen.
Daarnaast zorgt het ict-bedrijf er van oudsher voor dat er een stabiele ict-infrastructuur ligt die bijvoorbeeld het webverkeer kan opvangen. In 2013 waren er ongeveer negentien miljoen unieke bezoekers en 430 miljoen pageviews in twee weken Wimbledon-tennis. IBM zet zijn Smartcloud Orchestrator in als beheertool voor de drie cloudomgevingen die het heeft ingericht voor het tennistoernooi. Het ict-bedrijf gebruikt zijn zogeheten Watson Foundation Big Data en analytics-platform voor data-analyses en voorspellingen.