Elektronicaconcern Philips en software as a service (SaaS)-leverancier Salesforce.com gaan samen een cloudplatform voor de gezondheidszorg opzetten. Met de samenwerking willen de bedrijven de positie van Philips in de medische technologie, klinische toepassingen en informatica combineren met het software-aanbod van Salesforce.com op het gebied van klantbeheer (crm: customer relationship management). Dat moet toepassingen opleveren die in de cloud draaien en waarmee zorgverleners patiëntrelaties beter kunnen beheren en nauwer kunnen samenwerken bij het ondersteunen van hun patiënten.
Volgens beide bedrijven zorgt het cloudplatform ook voor interoperabiliteit tussen medische apparatuur en data. Het gestructureerd verzamelen en analyseren van data verbetert het besluitvormingsproces van professionals en zorgt ervoor dat patiënten controle krijgen over hun gezondheidszorg. Hoewel het platform is gebouwd op Salesforce1 staat het open voor partners die applicaties ontwikkelen, aldus Philips en Salesforce.
De samenwerking tussen de twee bedrijven heeft al geresulteerd in twee klinische applicaties die later deze zomer op het nieuwe platform worden geïntroduceerd: Philips eCare Coordinator en Philips eCare Companion. Deze applicaties stellen zorgverleners in staat patiënten met chronische klachten in hun eigen huis te monitoren, en faciliteren de zogeheten Hospital to Home-programma’s van Philips, zoals Banner iCare.
Philips en Salesforce.com verwachten dat cloudapplicaties uiteindelijk in alle onderdelen van het zorgspectrum ingezet gaan worden, van persoonlijke verzorging en preventie tot diagnose en herstel. Het platform maakt samenwerking en workflow mogelijk en zal tegelijk een platform voor data-integratie zijn voor gegevensbronnen wereldwijd. Denk daarbij aan medische gegevens uit digitale patiëntendossiers, diagnoses, behandelinformatie afkomstig van Philips imaging apparatuur, controlesystemen, persoonlijke apparaten en technologieën als Apple’s Healthkit.