Meer dan de helft van alle devices in een gemiddeld bedrijfsnetwerk is verouderd. Ruim een kwart van de apparatuur bevindt zich in richting van het eindstadium van de productlevenscyclus en is op het punt dat leveranciers hun ondersteuning beginnen af te bouwen. Dat concludeert it-dienstverlener Dimension Data in zijn jaarlijkse Network Barometer Report.
Daarmee is het percentage verouderde en gedateerde devices in bedrijfsnetwerken op zijn hoogst in minimaal zes jaar (Dimension Data startte in 2009 met de jaarlijkse Barometer). Edwin de Brave, solution directeur bij Dimension Data: ‘In de afgelopen jaren zagen we het aantal verouderde en gedateerde devices gestaag toenemen. Onze algemene aanname hierbij was dat een vernieuwing van de technologie op handen was. Onze onderzoeksresultaten nu tonen echter aan dat organisaties de vernieuwing van hun netwerken langer uitstellen dan verwacht.’
Oorzaken voor trend
Er zijn drie belangrijke oorzaken voor deze trend. Ten eerste richten bedrijven zich als gevolg van de conomische crisis meer op kostenbesparingen. Daarbij worden vooral de investeringsbudgetten verlaagd. Ten tweede komen er steeds meer ‘as a service’-ict-modellen op de markt, waardoor organisaties niet meer hoeven te investeren in hun eigen infrastructuur. Tot slot zorgt de komst van programmeerbare software-defined netwerken ervoor dat ondernemingen even afwachten voordat ze nieuwe technologie selecteren en implementeren. ‘We verwachten dat de groei van cloud computing, mobility en het aantal ‘connected things’ het netwerk extra onder druk zet en dat klanten moeten kijken naar hun netwerkarchitectuur, niet naar de afzonderlijke devices’, zegt De Brave.
In de sectoren financiële dienstverlening (13 procent), gezondheidszorg en onderwijs (beide meer dan 11 procent) en serviceproviders en telefommunicatie (meer dan 33 procent) waren flinke toenames van het aantal verouderde en gedateerde devices te zien. Volgens Dimension Data bevestigt dat het beeld dat de wereldwijde financiële crisis van de laatste jaren nog immer van invloed is. Vanwege gebrek aan budget zijn bedrijven in deze sectoren geneigd langer te werken met hun netwerk als vervanging niet essentieel is.
Serviceproviders en telecom
In de sector serviceproviders en telecommunicatie is de aanzienlijke veroudering van apparatuur te wijten aan verschillende factoren. Bedrijven in deze branche zijn over het algemeen enorme organisaties met een flink aantal operationele stafmedewerkers en relatief goed ontwikkelde ondersteuning voor het beheer van hun netwerkinfrastructuur. Deze organisaties kunnen het zich daardoor veroorloven hun netwerken langer te gebruiken voordat de devices worden vervangen. Sommige serviceproviders stellen ook de vervanging van assets uit die ze hebben geïmplementeerd bij klanten. In veel gevallen gaat het dan om apparatuur die dient als afbakeningspunt of als netwerk-termination-punt voor de netwerkverbinding die de serviceprovider levert. Die provider heeft waarschijnlijk geen behoefte aan de geavanceerde opties van nieuwere appratuur, wat de belangrijkste reden voor een eventuele upgrade of vervanging zou zijn.
‘Over het algemeen zien we dat organisaties steeds zuiniger en meer bereid zijn om risico’s te nemen met verouderde apparatuur voor een kostenefficiënte bedrijfsvoering, en soms voor het te allen tijde vermijden van investeringen. Er is niets mis met organisaties die zo lang mogelijk doen met hun assets, afhankelijk van bedrijfsstandaarden, compliance-beleid en architectuurplannen om tegemoet te komen aan de behoeften van de business’, zegt De Brave.