KPN is positief over het besluit van toezichthouder ACM om het bedrijf per 1 juli 2014 niet langer onder verscherpt toezicht te stellen. Vanwege diverse incidenten in 2011 hield de waakhond nauwlettend een oogje in het zeil bij de telecomleverancier en ict-dienstverlener.
In april van dit jaar kreeg KPN nog een boete van veertienduizend euro opgelegd door de Autoriteit Consument & Markt, omdat zij bij een groep zakelijke klanten te hoge tarieven in rekening bracht voor mobiel bellen in het buitenland. In juni volgden boetes van respectievelijk driehonderdduizend en negenhonderdduizend euro. De eerste boete werd gevorderd omdat KPN een eerder opgelegde last onder dwangsom niet goed had uitgevoerd, waarbij het bedrijf een groep zakelijke abonnees de mogelijkheid moest geven om hun abonnement kosteloos te beëindigen. Daarnaast constateerde ACM in 2009 dat KPN de toezichthouder misleidde bij het geven van informatie over de tarieven voor de aanbesteding van vaste telefonie voor diverse overheidsorganisaties in 2006. Dat leverde het bedrijf, na een gang naar de rechtzaal, een boete op van negen ton.
Lopende zaken
Met het betalen van de boetes is een aantal langlopende dossiers gesloten. KPN hoopt ook nog lopende zaken spoedig te kunnen afronden met ACM.