Ict-bedrijven worden belemmerd in hun groei doordat zij moeilijker kredieten krijgen en zij moeite hebben om werknemers aan te trekken met de juiste vaardigheden. Dat blijkt uit het ICT Marktbeeld van juni 2014 (voorheen kwartaalmonitor). Dat is een vragenlijst die door leden van de branchevereniging Nederland ICT is ingevuld. Problemen met het verkrijgen van krediet wordt door de helft van de ondernemers gezien als een belemmering voor groei. Vooral software- en hardwareleveranciers zien hun groeikansen slinken doordat banken geen of minder kredieten verstrekken (66,7 procent). Bij dienstverleners (55 procent) en telecom- en internetleveranciers (44,4 procent) ligt dat percentage lager.
Uit het Marktbeeld blijkt verder dat leden van de branchevereniging Nederland ICT de omzet en werkgelegenheid licht zagen stijgen in het eerste kwartaal van 2014. Naar verwachting zet dit ook door in het huidige kwartaal.
De totale ict-markt laat in het eerste kwartaal van 2014 een geringe omzetgroei zien ten opzichte van een jaar eerder. Bedrijven tot 750 werknemers zagen de omzet matig groeien en zijn hierin positiever dan grotere bedrijven. Die rapporteerden een zeer geringe omzetgroei. Verwachtingen voor het tweede kwartaal van 2014 laten hetzelfde beeld zien. Ook op het gebied van werkgelegenheidsgroei doen de kleinere bedrijven het iets beter dan de respondenten met meer dan 750 werknemers die aangeven dat de werkgelegenheid enigszins is afgenomen.
Het vertrouwen in de sector is het grootst onder kleine en middelgrote bedrijven. Zij geven het vertrouwen in de ict-sector respectievelijk een 7,4 en een 7,3. Met een gemiddeld cijfer van 5,8 zijn grotere ondernemingen beduidend negatiever. Het gemiddelde rapportcijfer komt hierdoor uit op een 6,9.
Als iemand nou eens een lijstje produceert met de door bedrijven gevraagde skills en de door werkzoekenden aangeboden skills? En dat dan even langs elkaar leggen, hebben we gelijk een overzicht van het skills-gap dat er heerst op de Nederlandse arbeidsmarkt.
Overigens kunnen wat mij betreft de HR en recruitment afdelingen hun hand in eigen boezem steken, met hun op schapen met 5 poten gerichte mentaliteit die ze dan ook nog eens voor vreselijk weinig geld uit de markt wensen te halen en oh wee als je ook maar 1 certificaat mist.
@harm: misschien omdat een auto massaproductie is en ICT voor een heel groot deel maatwerk?
Als heel de wereld de offcice suites, ERP pakketten, CRM pakketten et cetera allemaal op dezelfde manier zou gebruiken zou alles een stuk eenvoudiger zijn.
Zoals eerder gezegd kun je een stortvloed aan berichten verwachten op dit soort beweringen…
Als er een tekort is gaan de prijzen omhoog, dat heet toch marktwerking? Vraag maar eens aan de gemiddelde ICT-er of zijn prijs/uurloon afgelopen jaren flink gestegen is. Ik hoef daar geen onderzoek voor te doen.
Er is hooguit een mismatch op kennis/vaardigheden. Conclusie: huur iemand in die snel iets nieuws kan leren en om kan gaan met veranderingen, en niet op TE specifieke kennis of producten.
Rob,
Het zou voor Computable een wel heel gemakkelijk inkoppertje zijn om een geautomatiseerde c.v. bingo aan de site toe te voegen.
Goede mensen vind je echter niet door een simpele match, maar door gedegen zoekwerk.
Je vind ze niet door een lijst van competenties af te raffelen,
maar door te kijken wat de kandidaat werkelijk in huis heeft.
Is deze in staat de vereiste technieken in een redelijke tijd eigen te maken.
Om dat te kunnen beoordelen moet je zelf dus gedegen kennis van zaken hebben.
Ik zal mijn repliek kort houden.
1. Automatiseren is
Automatiseren is mensen overbodig maken door gebruik van … en hierdoor meer productie weten te bewerkstelligen. Niet klagen als je jezelf overbodig voelt
2. HR Recruitment W&S
Hebben voor 70% van hen geen enkele affiniteit met en van IT. Nemen 1 op 1 wensen/eisen over van hun klanten maar weet geen enkele perceptie en realiteit te managen. Ergo, maken zich onderdeel van het huidge probleem
3. 4 gemene delers aan de basis van…
Er zijn vier principes die aan de basis staan van elke FU in en met IT.
Het is zelfstandig of in gezamelijke onderlinge combinatie.
Impotentie, Incompetentie, Politiek en Commerce
U kunt het waarschijnlijk zelf van hier wel verder kleuren.
4. Tijdelijke ICT Commissie
In een kort contact dat ik had met Ton ‘Usensus’ Elias, was die van mening dat zolang het onderzoek liep, hij hierover niets wilde zeggen. Ik heb hem van repliek gediend dat hij de ‘verpersonificatie’ van juist het probleem is.
Je hebt namelijk geen verstand van de materie maar je gaat er wel iets over vinden?
4.1 Ambtnaren die gaan verklaren
U dacht dat de ambtenaren die verschijnen voor de commissie het achterste van hun tong laten zien over die faals?
4.2 Commercie
Dacht u dat de commerciele clubs ook maar iets negatiefs inhoudelijk gaan verklaren wat de miljardenproblemen bij het rijk en ICT verklaard?
Overigens, twee dagen na mijn contact werd mijn vooruitziende blik werkelijkheid. Tegen Powned,”Ja ik heb het jargon aardig op mijn netvlies…. wat een IP adres is? Dat heb ik even niet paraat, nee dat weet ik niet….
Beste Ton Elias, sans Rancune, hier heb je je probleem.
Kort en goed
De reden dat je geen fatsoenlijk personeel kunt krijgen is een beetje divers en pervers. Als je namelijk verlangt dat goed en gedegen talent beschikbaar is, dan is dat in IT land niet aan leeftijd gebonden, hoogstens aan een bepaald tarief.
Als je gaat verlangen van talent dat je ze vooral niet gaat betalen of hoeft op te leiden, dan roep je de tekorten over jezelf af. Wat de banken daarmee te maken hebben ontgaat mij dan een beetje. Ga naar je klanten en begin eerst ze duidelijk te maken wat…
A: IT is en hoe dat werken kan voor die klant
B: Klant en perceptiemanagement
Niet gaan lopen klagen als je zelf deel van het probleem bent en laat als je even, wil je je hersens gebruiken, onbetrouwbare bankiers, de veroorzakers van dit momentum, vooral buiten de deur. Ga zakelijk gezond te werk en klaag eens wat minder.
@Numoquest Houd toch eens op over Ton Elias. Wat heb jij toch tegen deze sympathieke VVD’er? Ik denk dat het heel verfrissend is dat mensen die niet uit de ICT komen dit onderzoek doen.
Bij dit soort artikelen trek ik mijn wenkbrauwen op gezien de ‘self-fulfilling prophecy’ ervan:
“Dat is een vragenlijst die door leden van de branchevereniging Nederland ICT is ingevuld”
Ken nog een Diederik Stapel die eenzelfde onderzoeksmethode erop nahield en waar echte journalisten doorheen prikten, zal duidelijk zijn dat ik de redactie van Computable hier niet onder reken.
Denk dat gehanteerde onderzoeksmethode ook verklaart waarom de grotere bedrijven minder vertrouwen hebben in de ICT-sector. Reactie van Harm is dan ook 5 sterren waard, ICT is inderdaad niet de bottleneck maar het gebrek aan kennis ervan bij management.
@Louis
Numpie valt vaak in herhaling maar betreffende Ton Elias kan hij wat mij betreft niet vaak genoeg zijn riedeltje afdraaien:
http://www.thestar.com/opinion/commentary/2013/03/13/how_to_curb_bureaucratic_empirebuilding_goar.html
Bedrijven moeten niet zo zeuren en stoppen met vragen naar “iemand die alles kan en zo min mogelijk kost”. Ze krijgen wat ze vragen: niets. Het antwoord op uw vraag: 42.
En de zelfstandigen, met name werkloze IT’ers die “dan maar voor zichzelf beginnen”: leer eens ondernemen. Wees solidair. Verviervoudig alle tarieven. Don’t Panic!
Als beide kanten zich weer professioneel gaan opstellen, dan overweeg ik zelf ook weer uitdagende en winstgevende klussen voor onze bedrijven aan te gaan nemen. So long and thanks for all the fish…
@ Louis Kossen
Hij zal ongetwijfeld sympathiek zijn maar tegelijkertijd synoniem wat er dus fout gaat wat hij met zijn commissie aan het onderzoeken is. Daar heb ik hem in het begin een enkele keer op aangeschreven en welgeteld één reactie op terug gekregen.
‘ Als er zaken onder de commissie zijn, word daarover daarbuiten niet gesproken. ‘ Usensus’. Tussen jou en mij, ik ben een beetje allergisch voor na-aperij van politici die ‘ graag zeggen wat ze hebben gezegd’.
Maar dat even terzijde,
Geen van de leden van deze commissie hebben ook maar enige affiniteit met IT, niet inhoudelijk, niet projectmatig. Waarom gaan er zoveel projecten bij overheid en bedrijfsleven verkeerd? Simpel, omdat je niet meteen een IT projectleider of manager bent als je een certificaatje ITIL of Prince2 hebt gehaald. Ook al denken vele dan natuurlijk van wel.
Zou het kunnen, ik weet het natuurlijk niet, zou het zomaar kunnen…. dat een voorzitter van een ‘ tijdelijke ICT commissie’, die het ‘ jargon op aardig op zijn netvlies heeft staan’, af kan wegen wat het belang is van het volgende….
Commerciële partijen, menigmaal aan de voet van mislukte trajecten, opening van zaken geven van hun opdrachtgever? Ook al kunnen ze niet op mismanagement of falen worden aangesproken/afgerekend?
Overheids mensen betrokken bij beleid en beslissingen van ICT trajecten en projecten, het achterste van hun tong laten zien wanneer zij aan deze commissie verklaren?
Ik ben niet zo paranoïde maar wel heel erg nuchter. Ik denk het namelijk gewoon niet.
Maar ja, als ik kijk naar de fuckups in het bedrijfsleven, maak ik me geen zorgen. Ik hoef die rekeningen niet te betalen. Aan de andere kant, aantoonbare fuckups van tussen de 80 en 140 miljard bij de overheid, die ik gedwongen word te mede te moeten betalen, daar heb ik natuurlijk een erg duidelijke mening over.
Dat dan weer wel.
Tekort aan ICT mensen? Ik waag dat te betwijfelen. Als je namelijk met zeer aantoonbare tegenstrijdigheden in aanvragen komt, die door recruiters of HR dom 1 op 1 worden over genomen, ga je gegarandeerd dat ‘ Talent ‘ niet vinden natuurlijk. Want wij hebben in NL klaarblijkelijk niet zoveel ‘ talent’.