De Nederlandse overheid staakt de ontwikkeling van de DigiD-kaart. De oorspronkelijke deadline voor landelijke invoering (2015) is niet haalbaar, want wet- en regelgeving kan niet op tijd worden aangepast. Bovendien zouden de kosten voor de kaart hoger uitkomen dan het oorspronkelijk geraamde bedrag van 250 miljoen euro. Dat meldt minister Plasterk van Binnenlandse Zaken in een brief aan de Tweede Kamer. Het ministerie gaat nu onderzoeken of huidige identiteitskaarten kunnen worden uitgebreid met authenticatie.
Het ministerie wil met sterke authenticatie een veilig eNIK (Elektronische Nederlandse Identiteitskaart, red.) realiseren. De bedoeling was om dit door middel van de nieuwe DigiD-kaart te doen. Het idee zou zijn om authenticatietechnologie als app toe te voegen aan de chip op de huidige identiteitskaart en het toekomstige rijbewijs.
Potentiële leveranciers van de DigiD-kaart laakten eerder de handelswijze van de overheid en meenden zelfs dat er in het geheim aan de DigiD-kaart werd gewerkt. Het ministerie zou namelijk al gekozen hebben voor de te gebruiken technologie op de kaart. Dat deze technologie open en vrij te gebruiken was op hun producten, deerden de leveranciers niet. Zij wilden zelf de technologie kunnen kiezen in een eventuele aanbesteding.
Een woordvoerder van het ministerie van Binnenlandse Zaken bevestigt dat het ministerie inderdaad een andere richting zoekt dan die van een nieuwe DigiD-kaart. ‘Het gebruik van deze kaart stond ook nog niet vast.’ Ze benadrukt dat de overheid nog onderzoekt of en hoe de huidige identificatiemiddelen kunnen worden uitgebreid naar eNIK.
Momenteel wordt onderzocht of het mogelijk en wenselijk is om één of meer bestaande wettelijke identiteitsdocumenten, bijvoorbeeld de Nederlandse identiteitskaart en het rijbewijs, geschikt te maken als publiek eID-middel. Het publieke eID-middel is te gebruiken voor authenticatie op een hoog betrouwbaarheidsniveau door burgers voor BSN-gerelateerde diensten, bijvoorbeeld het doen van aangifte voor de inkomstenbelasting. De minister heeft niet bekend gemaakt hoeveel geld er aan de ontwikkeling van de DigiD-kaart is besteed.
Natuurlijk jammer van de al dan niet clandestien gedane investeringen, maar…
Zou onze gewaardeerde overheid bij wijze van experiment eens een verstandig besluit hebben genomen?
Geen verrassing natuurlijk! Maar feitelijk verandert er niet zo veel, de overheid werkt nog steeds aan een DigiD-kaart, alleen wordt deze nu gecombineerd met andere kaarten. Aan het achterliggende eID-stelsel veranderd (ten minste naar aanleiding van dit besluit) natuurlijk helemaal niets. Persoonlijk vind ik het overigens een verstandig besluit om niet een separate kaart uit te brengen met alle kosten van dien! Wel zal de andere drager waar de eID-functionaliteit op komt hierdoor natuurlijk duurder worden.
Ik begrijp hier weer helemaal niets van. Als je identificatie via een kaartje wilt gaan toepassen, dan heb je een kaartje nodig, en een infrastructuur voor die kaartjes. Voor welk kaartje je ook kiest, die infrastructuur heb je onder alle omstandigheden nodig, en die kosten ben je dus altijd kwijt. De chip onderbrengen op een rijbewijs of identiteitskaart kan, maar dan zullen de burgers een nieuw rijbewijs of identiteitskaart moeten aanvragen, en iets zegt mij dat onze geliefde overheid die dingen niet gratis gaat uitdelen. En mensen die alleen maar een paspoort hebben moeten alsnog een identiteitskaart aanvragen of rijles nemen? Waar zit nu eigenlijk die besparing???
Heel verstandig.
Ik zeg één kaart voor rijbewijs, identificatie, kenteken bewijs, betaal kaart, ov kaart en mogelijkheid voor derde voor andere toepassingen met de kaart. En dit natuurlijk veilig en gebruikersvriendelijk.
Weg met alle afzonderlijke kaarten/bewijzen.
Ongelofelijk dat de overheid een mislukt project stopt, dat is een kentering. Met het mislukte project uit 1996 de boordcomputer taxi (BCT) waar al honderden taxibedrijven vaak meer dan 100 duizend verlies lijden. De leveranciers gaan na 7 jaar ontwikkeling failliet en taxiondernemers zijn hun investering kwijt.Maar ILT en IenM blijven roepen de BCT moet per 1 jullie daadwerkelijk besteld zijn en 1 september ingebouwd anders gaan wij handhaven.De nieuwe chauffeurs zal voor de duur van de oude pas gratis verstrekt worden.De overheid compenseert de KIWA voor deze dienst. De KIWA strijkt 2,5 miljoen per jaar op aan het in de schoot geworpen contract. Maar is kennelijk niet genoeg.
@Dirk: het paspoort heeft ook een chip.
@Hugo
Wat ga jij spijt krijgen als je met je kaart erachter komt dat er een storing is en je niet kan betalen voor benzine voor je auto, je niet met de trein kan, geen taxi betalen. Ben je je baan kwijt en kan je niet meer bij het UWV inloggen om je verplichtingen aan te geven en krijg je een forse boete zodat je met een absoluut minimum rond moet zien te komen.
Dit lijkt overtrokken maar als je nagaat dat afgelopen maand geen enkele bank (de schijnbare verlichamelijking van betrouwbaarheid) geen storing heeft gehad dan weet je genoeg.
Met een beetje gezond verstand en wantrouwen hoef je niet lang na te denken dat het combineren van functies in een drager vragen om moeilijkheden is. Zeker gezien omdat hier de overheid bij betrokken is gezien hun resultaten op ICT vlak. Het KISS principe gaat hier dan ook op.
Dat deze overheid wil besparen door intern zaken samen te voegen is tot daar aan toe maar dat deze samenvoegingen ook met commerciële instellingen worden uitgevoerd is onacceptabel.
Het jammerlijke van Plasterk is het niet bekend willen maken hoeveel er tot nu toe is besteed aan. Me dunkt dat we daar als belastingbetaler wel gewoon recht op hebben en is dan weer een tik op het imago van IT maar meer nog veelzeggend over de hautaine aanpak van plasterk.
Overigens, zonder inhoudelijk op de hoogte te zijn is het weer hetzelfde liedje. Mensen zonder affiniteit of kennis van IT, die iets gaan bedenken in en met IT. Heb je daar een tijdelijke ICT commissie voor nodig dit probleem helder te krijgen?