ICT Automatisering levert de software voor de bediening en besturing van de nieuwe Botlekbrug. Dat staat in een contract met CS-A15, een samenwerking van Croon Elektrotechniek en bouwconcern Strabag. Zij schakelen ICT Automatisering in voor de levering van de specialistische software. De nieuwe Botlekbrug, die in 2015 klaar moet zijn, wordt één van de grootste hefbruggen van Europa. De brug wordt breder en hoger dan de huidige brug. Daardoor kan scheepvaartverkeer van beide kanten passeren en hoeft de brug minder vaak open.
ICT Automatisering laat weten dat het steeds vaker als onderaannemer betrokken is bij de levering van software voor besturing, bediening en beveiliging van bruggen, sluizen en tunnels. ‘Daarbij draait het naast het programmeren van software voor plc’s (programmable logic controller, red.) steeds meer om beveiliging. Bovendien kunnen we door onze projectaanpak en hergebruik van softwarewarecode scherp concurreren met andere leveranciers’, laat een woordvoerder weten.
De bouw van de nieuwe brug is onderdeel van één van de grootste infrastructuurprojecten die ooit door Rijkswaterstaat is uitbesteed. Naast de brug bestaat het uit de verbreding van het traject van de snelweg A15. De totale projectwaarde is geraamd op 1,5 miljard euro en heeft een looptijd van 25 jaar. Het is niet bekendgemaakt wat de waarde is van de overeenkomst met ICT Automatisering.
Het gehele project wordt uitgevoerd door consortium A-Lanes A15. Dat is een samenwerkingsverband tussen Ballast Nedam, John Laing, Strabag en Strukton. Voor de installaties voor tunnels en verkeersveiligheid zijn Croon Elektrotechniek en Strabag (samen in de vof CS A15) belangrijk partners. ICT Automatisering tekent voor de besturingssoftware van de nieuwe Botlekbrug.