KPN moet Autoriteit Consument & Markt (ACM), voorheen OPTA, een boete betalen van negenhonderdduizend euro. ACM constateerde in 2009 dat KPN de toezichthouder misleidde bij het geven van informatie over de tarieven voor de aanbesteding van vaste telefonie voor diverse overheidsorganisaties in 2006 (OT2006). ACM: 'De hoogte van de tarieven die KPN aan de overheid heeft aangeboden tijdens de aanbesteding bleken vast te staan voor de totale looptijd van het contract. Zo’n aanbod voor vaste tarieven had KPN ook aan andere grote zakelijke klanten bekend moeten maken.'
‘Omdat KPN dat niet deed konden andere grote zakelijke klanten niet profiteren van zulke vaste tarieven. Zij konden alleen kiezen voor tarieven die door KPN jaarlijks verhoogd werden met een correctie voor inflatie’, aldus ACM. De toezichthouder stelt dat de selectieve aanbieding aan grote zakelijke klanten in 2006 voor KPN verboden was omdat dat een negatief effect had op de ontwikkeling van de concurrentie op de telecommarkt.’
De oorspronkelijke boete die KPN eind 2011 kreeg opgelegd voor de overtredingen bedroeg 1.440.000 euro. De hoogte van dat bedrag was nog niet eerder bekend omdat KPN zich bij de rechter verzette tegen publicatie van dat bedrag.
Op 20 maart 2014 heeft de rechtbank Rotterdam de boete verminderd tot negenhonderdduizend euro. De rechtbank acht het niet bewezen dat KPN niet aan de meldingsplicht heeft voldaan. Volgens de rechtbank had KPN ACM wel degelijk op de hoogte gebracht van het bod in de aanbesteding. Tegen de uitspraak van de rechtbank hebben KPN en ACM geen hoger beroep aangetekend.
Dit is een buiten proportioneel bedrag ten opzichte van de omzet op dit punt uit het OT 2006 bedrag, ACM heeft kennelijk geen idee om welke omzet het gaat.
KPN had indertijd bezwaar moeten maken in de prebid meeting over het OT2006 bestek…. en had dat toen, vooraf, recht kunnen zetten. Dat is achteraf makkelijk te stellen, het is een financieel iets met vergaande juridische implicaties.
Los hiervan zouden de benadeelde klanten gecompenseerd moeten worden en niet de kas van ACM er mee gespekt moeten worden
KPN komt wel vaker in het nieuws met dit soort akkefietjes. Dit gaat ten koste van het imago en zal uiteindelijk nog meer omzet schelen.