De Belastingdienst wil uiterlijk 2018 een compleet digitaal werkende dienst zijn. Niet alleen voor medewerkers, maar ook voor burgers en bedrijven. Het fundament hiervoor is met het vernieuwde twinning-datacenter gelegd. Dat zei directeur-generaal Peter Veld bij de opening van het gerenoveerde computercentrum en het bijbehorende energiehuis dat dienst doet als een van de vier Overheidsdatacenter (ODC).
De afgelopen jaren is er veel geïnvesteerd in de digitalisering van het werk van de eigen medewerkers, vertelde Veld tijdens de feestelijke opening van het nieuwe energiegebouw dat hoort bij het gerenoveerde twinning-datacenter van de Belastingdienst in Apeldoorn. ‘Het was een hoofdpijntraject, maar onze medewerkers kunnen nu wel plaats- en tijdonafhankelijk werken’, stelde de directeur-generaal van de Belastingdienst. ‘De komende jaren willen we naar een compleet digitaal werkende dienst toe en zullen we ook de dienstverlening naar burgers en bedrijven verder gaan digitaliseren. Dat moet in 2017/2018 gerealiseerd zijn.’
Dit jaar gaan er nog in totaal zo’n 135 miljoen brieven de deur uit, maar dat postverkeer wordt de komende grotendeels in rap tempo vervangen door elektronische dienstverlening. Ruud Peters, directeur Belastingdienst/Centrum voor Facilitaire Dienstverlening, vertelde tijdens de opening dat er inmiddels een proef loopt waarbij er online aangifte kan worden gedaan zonder dat de belastingstukken gedownload hoeven te worden.
Hart en ziel
Om de verdere digitalisering mogelijk te maken, was wel een vernieuwing van de datacenterinfrastructuur noodzakelijk. De oude twinning-datacenters liepen tegen de grenzen aan van hun energie- en koelingscapaciteit. Ook was uitbreiding van de rekencapaciteit met het oog op de toekomstige groei noodzakelijk. De renovatie van de datacentra en de bouw van een nieuw energiehuis viel uiteindelijk samen met het plan van de rijksoverheid om het aantal Rijksdatacentra terug te brengen tot vier grote geconsolideerde Overheidsdatacenters (ODC). De twinning-locatie van de Belastingdienst maakt deel uit van dit kwartet.
Veld noemde in zijn toespraak het twinning-datacenter het kloppend hart en de ziel van de Belastingdienst. ‘Er komt per werkdag een miljard euro bij de Belastingdienst binnen. We mogen dus geen dag verliezen en moeten er dan ook voor zorgen dat het datacenter blijft functioneren. Daarvoor hebben we de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in back-up- en redundante voorzieningen.’
Henk Hendriks, directeur Belastingdienst/Centrum voor Infrastructuur en Exploitatie, stelde in zijn speech dat de twinning-locatie een van de vier hoekstenen is van de informatie-infrastructuur van het Rijk. ‘Met de vernieuwde locatie kunnen we inspelen op toekomstige ontwikkelingen, zowel bij de Belastingdienst als bij andere overheden. Die kunnen ook gebruik maken van onze dienstverlening.’
Apeldoorn it-stad
Mede-spreker Olaf Prinsen, wethouder Economische Zaken van de gemeente Apeldoorn, had zich niet zo gerealiseerd dat elke inwoner van Nederland ‘langskomt’ in het datacenter van de Belastingdienst. ‘Het is het kloppend hart van BV Nederland. Wij willen Apeldoorn ook positioneren als de it-stad van Nederland. Wat dat betreft heeft de Belastingdienst met de opening van het Overheidsdatacenter deze rol ook bevestigd.’
Prinsen vertelde dat de Belastingdienst ook meedraait in het initiatief ‘Apeldoorn IT’. Daarin proberen bedrijven en instellingen uit Apeldoorn jongeren te boeien voor ict en mogelijk te binden met ict-banen. ‘Dat doen we door stages aan te bieden. Met de Belastingdienst willen we bijvoorbeeld binnen Apeldoorn IT jong talent scouten. Veel jongeren trekken weg uit Apeldoorn maar we hopen ze dan na hun opleiding weer terug te kunnen halen.’
Geen bitje weg
Gerhard Zijderveld, directeur Utiliteit grote projecten bij Heijmans, zei in zijn dankwoord op de feestelijke bijeenkomst verguld te zijn over het compliment van de Rijksgebouwendienst, de officiële opdrachtgever. Het was voor de aannemer een moeilijk project met een moeilijk gebouw, en dat leverde de afgelopen twee jaar geregeld discussies op met de Rijksgebouwendienst en de betrokken afdelingen van de Belastingdienst, vertelde hij.
‘Maar de samenwerking verliep goed. We moesten zorgen voor een opgeruimde en veilige bouwplaats terwijl de datacenters gewoon open bleven en de systemen moesten blijven draaien. Dat is gelukt: er was geen uitval en er is geen bitje kwijtgeraakt.’
Ook vandaag in de kranten : http://www.nrc.nl/nieuws/2014/06/21/geflopt-ict-project-kostte-belastingdienst-ruim-200-miljoen-euro/
Leuk voor het kwijnende Apeldoorn met z’n gigantische tekorten bij het speculerende grondbedrijf. Maar dat de belastingdienst hiervoor nog geld voor heeft na onder andere het debacle van 205 miljoen Euro met het computersysteem EPTM.
Waar halen ze toch dat geld vandaan? O ja, bij ons; leuker kunnen ze het niet maken.
En wat zou de benodigde energie- en koelingscapaciteit zijn van systemen zoals EPTM zijn, die amper gebruikt worden?
Beetje jammer dat men in IT land telkens weer in dezelfde valkuilen blijkt te stappen, zo ook weer de Belastingdienst. Vrij recentelijk werd bekend dat er weer een project ter ziele is gegaan begroot op € 203,- en er zitten er nog een aantal in de pipeline.
Ik vind de route die men heft bedacht zeer vooruitstrevend maar wanneer we met dit soort zaken nog steeds, en in toenemende mate, te maken krijgen dan baart dat mij zorgen.