Driekwart van de ondernemers in het midden en klein bedrijf doet niet aan bijscholing van ict-vaardigheden of kennis. Ze vinden het niet nodig of willen er geen tijd voor vrijmaken. Dat is opvallend want, 61 procent stelt dat scholing noodzakelijk is om bij te blijven. Ze willen bijvoorbeeld leren hoe ze ict kunnen inzetten voor hun bedrijf. Toch brengt maar één op de vijf ondernemers die gedachte in de praktijk. Zij volgen daadwerkelijk een cursus of training om de ict-kennis en vaardigheden te verbeteren. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Digivaardig & Digiveilig.
Binnen het onderzoek werden vijfhonderd mkb’ers over verschillende ict-onderwerpen ondervraagd. Bijvoorbeeld over social media. Eén op de vier mkb’ers maakt vrijwel dagelijks gebruik van social media en heeft daarvoor beleid opgesteld dat zich richt op duidelijke richtlijnen naar medewerkers (17 procent) en het voorkomen van imagoschade (8 procent). Een derde heeft geen beleid omdat alles in goed overleg en vertrouwen gaat, er maar één medewerker mee belast is, of omdat er geen medewerkers zijn (zzp’ers).
Digivaardig & Digiveilig liet ook de inzet van social media in het mkb onderzoeken. Ruim de helft van de respondenten zet social media in voor zakelijke doeleinden. Een verdubbeling ten opzichte van 2012. Ondernemers gebruiken social media vooral voor het genereren van meer naamsbekendheid, het aantrekken van nieuwe klanten en het verbeteren van de dienstverlening. Daarbij is Facebook het meest populair (41 procent), gevolgd door LinkedIn (37 procent), dat inmiddels Twitter overstijgt (24 procent).
Veiligheid en cybercrime
De ondernemers zijn ook gevraagd naar hun visie op veiligheid en ict. Ruim een derde van de bedrijven (36 procent) heeft weleens te maken gehad met cybercrime. Volgens de onderzoekers is er daardoor binnen het mkb veel aandacht voor veiligheidsmaatregelen, zoals virusscanners, regelmatige back-ups of firewalls. Ruim 40 procent van de bedrijven maakt hiervoor gebruik van externe expertise. Hoe groter het bedrijf, hoe meer aandacht er is voor het beveiligingsbeleid. Ruim 80 procent van de grotere mkb-ondernemingen heeft een dergelijk beleid, ten opzichte van ongeveer de helft van de kleinere ondernemingen.
Digivaardig & Digiveilig is een samenwerkingsverband tussen bedrijfsleven, overheid en maatschappelijke organisaties. Doelstelling is om de digitale vaardigheid van de Nederlandse (beroeps)bevolking te vergroten en om het vertrouwen in ict en internet te bevorderen door de digitale veiligheid te vergroten. Het programma is in 2009 gestart op initiatief van het ministerie van Economische Zaken en wordt gesteund door de Europese Commissie en diverse bedrijven als KPN, UPC, IBM, SIDN en Ziggo.
De meeste mkb’ers die ik ken, hebben op dit moment wel andere zaken aan hun hoofd…
Het verhaal is mogelijk bekend: een man liep door het bos, genietend van de rust en de natuur. Verder lopend werd de stilte echter verstoord door het geluid van een zaag. Hij ging op zoek naar wie er midden in het bos aan het werk was en vond en zag een bezwete man die woest een zaag heen en weer bewoog. Het zagen ging echter zeer langzaam. Nu was de wandelaar geen technicus, maar hij zag desondanks toch waarom het werk niet vorderde: de zaag was bot. Hij wees de man daarop. De houthakker antwoordde echter dat hij geen tijd had om de zaag te slijpen. ‘Ziet u,’ zei de man blij een reden te hebben om even te pauzeren, ‘ik moet nog veel meer bomen omzagen, voor slijpen van mijn zaag heb ik dus echt geen tijd.’
– Zo kom ik het vaak tegen.
Opleiding hoeft geenzins kostbaar te zijn. Er zijn extreem veel bronnen om gratis opleiding en training te volgen… van hoog niveau! Zeker als het product gerelateerd is er voldoende materiaal. Coursera vind ik erg inspirerend en volg momenteel tweede studie aan University of Michigan ( Model Thinking), gewoon hoog niveau en best pittig.
1 of 2 uurtjes onder werktijd moet echt wel lukken in overleg, en de overige vier uur kun je als werknemer dan zelf investeren.
(ver)Wacht in ieder geval niet dat een werkgever budget gaat vrij maken…
Disclaimer: NL vertaling heb ik copy-paste gedaan van http://www.anthune.nl/archives/1057
@Henri, met je smakelijke verhaaltje sla je de spijker helemaal op zijn kop.
Alles wat ik aan competenties in huis heb, heb ik door eigen inzet.
Cursussen die ik in opdracht van werkgevers heb gevolgd waren vrijwel altijd omdat die werkgever aan een bepaakde eis in deze moest voldoen.
(Zo kreeg ik ooit naar 15 jaar ervaring een cursus programeren in C, kreeg ik ooit als unix specialist een basis cursus unix, een cursus tekstverwerking en nog meer van die onzin)
Niet elke ondernemer is ICT’er (als je dat wel bent lees dan het verhaal van Henri nog maar eens)
Als ICT medewerker voor een ondernemer mag je verwachten dat je zelf je kennis bij houdt. Een bietje tijd van de baas (doe het met beleid doe het in de baas zijn tijd, gewoon wat minder twitteren) en een bietje tijd van jezelf (gewoon wat minder SBS6) , investeren in je toekomst noemen ze dat.