Ruim de helft (59 procent) van Nederlandse bedrijven meent dat de infrastructuur momenteel niet gereed is voor de toekomst. Dit blijkt uit een enquête van Colt Technology Services onder 852 Europese ict-besluitvormers. Dit percentage ligt boven het Europese gemiddelde van 51 procent. Toch is er voor het Nederlandse bedrijfsleven wel hoop, want 88 procent beschikt wel over een strategie die tot vernieuwing moet leiden.
Nederlandse bedrijven blijken dus beter voorbereid te zijn dan organisaties in andere landen in Europa. Slechts 12 procent van de bedrijven uit Nederland geeft aan niet over een strategie te beschikken en dat is beduidend lager dan het Europees gemiddelde van 20 procent. In Italië moeten met 26 procent de meeste organisaties het zonder een strategie doen.
Een kwart van alle Nederlandse bedrijven is van mening dat hun huidige infrastructuur wel klaar is voor de toekomst. Zij vinden hem schaalbaar genoeg om de komende twee jaar ondersteuning te bieden voor de complexiteit van en pieken en dalen in de vraag. Het Europese gemiddelde ligt op 26 procent.
Technologische tekorten
73 procent van alle Nederlandse bedrijven heeft te maken met een technologische kloof. Het Europese gemiddelde ligt op 72 procent. Met 77 procent heeft de grootzakelijke markt meer te kampen met dit tekort vergeleken met 70 procent van het mkb. 23 procent van bedrijven in Nederland zegt dat de voornaamste technologische tekorten binnen hun organisatie te maken hebben met wet- en regelgeving, en scoort daarmee het hoogste in Europa. Het Europese gemiddelde bedraagt namelijk 17 procent en het Verenigd Koninkrijk scoort het laagst met 10 procent.
Nederlandse bedrijven zien het realiseren van een hoog niveau van klantentevredenheid (65 procent), winstgevendheid (63 procent) en marktaandeel (50 procent) als de drie belangrijkste criteria voor het afmeten van hun bedrijfsprestaties en zakelijke succes. Deze cruciale aspecten zullen aanzienlijk onder druk komen te staan als er niets aan het technologisch tekort wordt gedaan.
Model gebaseerd op services
De onderzoeksresultaten geven aan dat bedrijven vereenvoudiging en automatisering als de beste aanpak zien om hun bedrijfsinfrastructuur gereed te maken voor de toekomst. 60 procent van de Europese respondenten streeft naar een eenvoudigere infrastructuur. Het gebruik van een op services gebaseerd model zal de komende twee jaar waarschijnlijk toenemen. Infrastructure as a service, software as a service en datacenter-colocatie zullen naar verwachting een groei doormaken van respectievelijk 52 procent, 55 procent en 33 procent.
De resultaten wijzen daarnaast op een neiging tot consolidatie van leveranciers en strategische partners. 63 procent van de respondenten zegt voordelen te zien in een model dat op één leverancier is gebaseerd en in een breed scala aan ict-services en infrastructuuropties voorziet.
Waanneer kun je zeggen dat je infrastructuur klaar is voor de toekomst? En waarom denken veel Nederlandse bedrijven dat hun infra klaar is voor de toekomst?
Infrastructuur wordt gebruik als fundament voor o.a. je applicaties en diensten. De nieuwe generatie van applicaties is heel anders dan wat we al kennen. Deze nieuwe versie is gebaseerd op de cloudtechnologie en architectuur en stelt andere eisen aan de onderliggende laag, Infrastructuur en ook architectuur.
Hebben deze Nederlandse bedrijven hierover nagedacht voordat ze zeiden dat ze er klaar voor zijn?
Mijn zorg zou vandaag de dag niet zo zeer binnenshuis, maar vooral ook buitenshuis liggen.
Zeker met het vele cloud based werken en/of thuiswerken wordt het (publieke) netwerk een steeds crucialere factor in het geheel.
Algemeen wordt de cloud gezien als dé oplossing voor alle it-problemen. Ik ben echter van mening dat als de organisatie weinig tot geen behoefte heeft aan de voordelen van de cloud (o.a. schaalbaarheid) de nadelen (traagheid, afhankelijkheid van derden, etc. etc.) in veel gevallen deze voordelen volledig overschaduwen. Ik weiger dan ook ‘de cloud’ te zien als de Haarlemmer Olie voor alle it-kwalen en haaruitval…
De cloud is een geweldige optie waar het gaat om het beschikbaar maken van data voor personen buiten de reikwijdte van het eigen netwerk. Maar verder zie ik weinig voordeel in het feit dat je niet meer bij je eigen servers kunt, geen versiebeheer meer kunt uitvoeren en bovenal met je hele bedrijfsvoering handelswaar wordt bij overnames door andere partijen.
Lijkt me dat het goed is om klaar te zijn voor vandaag en de zeer nabije toekomst. Uitdaging genoeg.
Niemand kan de toekomst voorspellen zeker niet hoe het er over 3 jaar uit ziet.
Kent iemand nog second live? een paar jaar geleden was dat de toekomst…
Dus ‘de toekomst’ bestaat niet.
R.J.
Wat is de cloud? In zichzelf in ieder geval geen oplossing, maar een drager van oplossingen.
Waarom zou je bepaalde software zelf draaien als je het ook als dienst kan afnemen? Ieder bedrijf (ook de overheid) gebruikt diensten over het internet (synoniem voor cloud) en dit neemt alleen maar toe.
Je server niet meer kunnen knuffelen is gewoon een gewenningsproces, en versie beheer is gewoon een keuze. Ik merk dat veel vooroordelen vooral voorkomen uit “niet bekend zijn met”. Ik ben werkelijk nog niemand tegen gekomen die na een kennissessie niet de voordelen en de kracht ziet.
Niemand hoeft voor cloud te kiezen, zolang je de keuze maar niet maakt uit aversie of onwetendheid.
Ieder bedrijf wat een cloud-only, mobile first strategie aanhoudt heeft geen problemen met de infrastructuur en bij een all-out ramp zoals bij een cyberaanval of massaal internet falen, kun je je in ieder geval berusten in fate-sharing 🙂
Het moet allemaal eenvoudiger en automatisch en bij voorkeur bij 1 leverancier. Das de strategie blijkbaar. Wat moet ik me daarbij voorstellen ?
Eerst heb je clients en servers op je locatie, dat noem je vast legacy. Dan formaliseer je de services, gooi je de servers eruit, houd je de clients over, want services neem je af als dienst.
En dan is je infrastructuur opeens niet klaar voor de toekomst ?
Nu innovatie al een doel op zich is geworden lijkt mij het ook best lastig om altijd klaar te zijn voor de toekomst.
Wat ik in de reacties hierboven niet terugzie is dat je ook nog zoiets hebt als private Cloud. Soms kun je zaken niet buiten de deur zetten(zoals bij ons de hele ERP omgeving), maar wel in een lokale Cloud draaien (front end webbased, back end in een virtuele UX omgeving). Je hebt dus vaak te maken met een combinatie van interne – en externe Cloud omgevingen. In ons geval hebben wij de infrastructuur daar al enkele jaren geleden op aangepast. Zowel binnen het bedrijf als naar buiten beschikken we over Gigabit verbindingen die dubbel uitgevoerd zijn in glasvezel en hoge snelheid CAT bekabeling (backbone en individuele werkplekken).
Is het echt de infrastructuur die er nog niet klaar voor is? Zijn het niet de mensen zelf die er nog niet klaar voor zijn? En niet open staan voor verandering?
Gemiddeld gaat een infrastructuur optimistisch gezien 8 jaar mee.
Gemiddeld begint pessimistisch gezien na 2 jaar de veroudering op te vallen.
Een upgrade als die al kan, bv na 4 jaar heeft een “dubbele” invloed op het tco plaatje.
Kortom, het is eigenlijk nog een optimistisch cijfer….
@Henri, mooi filosofisch geformuleerd:
“Wat is de cloud? In zichzelf in ieder geval geen oplossing, maar een drager van oplossingen.”
Maar door wat wordt de cloud gedragen?
We moeten vooral blijven nadenken over architecturen die de toekomst mogelijk maken.