Amadeus, softwareleverancier voor de wereldwijde reisindustrie, en Unicef, het kinderfonds van de Verenigde Naties, werken samen aan een betere toekomst voor de meest kwetsbare kinderen op onze planeet. Dankzij deze samenwerking zijn aanbieders en verkopers van reizen in staat fondsen te werven voor Unicef door hun klanten de mogelijkheid te bieden een kleine gift te doneren wanneer ze hun reis online betalen.
Het proces voor microgiften is uiterst gebruiksvriendelijk, want reizigers kunnen gewoon een gift aan Unicef toevoegen wanneer ze hun online winkelproces voltooien. In de eerste fase van dit programma zullen bepaalde aanbieders en verkopers van reizen, zoals luchtvaartwebsites en online reisagentschappen, een ‘selectievakje’ voorzien op hun online reserveringspagina’s. Als een reiziger een gift wil doen, ontvangt hij of zij een e-mail ter bevestiging. De mogelijkheden van dit initiatief om significante giften te genereren, zijn onbeperkt.
Juryoordeel
De jury is van mening dat Amadeus hiermee aantoont dat ‘een druppel op een gloeiende plaat’ wel degelijk effectief kan zijn, als er maar vaak en lang genoeg gedruppeld wordt. Door deze faciliteit beschikbaar te stellen aan zijn klanten wordt voor hen de drempel verlaagd om microgiften te doen. Vanuit het volume dat Amadeus hiermee genereert blijkt dat dit een effectief middel is.