Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) wil grootschalige tests met zelfrijdende auto’s op de Nederlandse wegen mogelijk maken. Volgens de minister moet Nederland internationaal een voortrekkersrol gaan vervullen. Ze stuurt in 2015 een voorstel naar de kamer om wetgeving aan te passen zodat de auto het stuur kan overnemen van de bestuurder. Er is ook een eerste consortium opgestart voor tests met automatisch vrachtvervoer.
Om de testritten op de openbare weg juridisch mogelijk te maken, moet bestaande regelgeving worden aangepast. Minister Schultz verwacht 2015 een voorstel naar de Tweede Kamer te sturen. Na de zomer zal ze al bekend maken onder welke voorwaarden en op welke locaties de testritten kunnen plaatsvinden. Volgens de huidige ontheffingen is alleen automatisch inparkeren toegestaan.
Minister Schultz van Haegen: ‘Het tijdperk van de zelfrijdende auto is aangebroken. De ontwikkelingen op dit gebied zullen de relatie tussen bestuurder en voertuig de komende twintig jaar meer veranderen dan de afgelopen honderd jaar gebeurde. Ik wil dat we hier als Nederland niet alleen klaar voor zijn, maar internationaal ook voorop gaan lopen in deze innovatieve ontwikkeling. De zelfrijdende auto zal positief bijdragen aan de doorstroming en veiligheid van het verkeer op ons drukke wegennet. Bovendien rijdt een zelfrijdende auto zuiniger, wat goed is voor mens en milieu.’
Voordat de zelfrijdende auto klaar is voor veilig gebruik op grote schaal, zullen alle automatische functies stapsgewijs getest moeten worden in de praktijk. Hierdoor kan de nieuwe technologie in kaart worden gebracht en waar nodig worden voorzien van voorschriften. Een voordeel van testen op de openbare weg is dat ook andere weggebruikers kunnen wennen aan zelfrijdende voertuigen.
Consortium DAF en TNO
De minister kondigt onderzoek aan naar vragen op het gebied van aansprakelijkheid, rijvaardigheidseisen, dataverkeer en privacy en de mogelijke impact op de infrastructuur. Met de Nederlandse automotive-sector, kennisinstellingen en de auto- en truckfabrikanten wil ze daarnaast een internationaal netwerk opbouwen voor de verdere ontwikkeling van de zelfrijdende auto’s.
De eerste aanvraag voor een test is al binnen. Het gaat om een proef van een consortium van TNO met onder andere DAF, Havenbedrijf Rotterdam en Transport en Logistiek Nederland. Het consortium wil testen met autonome vrachtwagens die ‘treintje’ rijden. Inzet van het consortium is om binnen vijf jaar een techniek op de markt te brengen waarmee logistieke bedrijven met dergelijke vrachtwagens de openbare weg op kunnen.