Nu het WK voetbal in Brazilië is begonnen, zijn er volop campagnes gestart om de aandacht van de consument te trekken. Maar ook in de zakenwereld is de term ‘Oranje’ een goede kapstok om een campagne aan op te hangen. Waar het op de B2C-markt storm loopt met WK-acties, blijft het op de B2B-markt rustig. Toch kan een WK-actie in de B2B-markt worden gezien als een waardevol contactmoment met de klant. Hoe krijg je een compleet klantbeeld?
Een WK-actie is eigenlijk een extra communicatiemoment met de (potentiële) klant. Vaak is de benadering luchtiger dan normaal, omdat de core business nu in veel gevallen gecombineerd wordt met een ander onderwerp, dat veel Nederlanders zal aanspreken: voetbal. Het draait bij een succesvolle actie allemaal om de benadering van de klant. Hoe ga je dit doen, waar liggen de interesses en hoe kun je dit combineren met de bedrijfsvoering van een organisatie? Het WK wordt nu ingezet als een marketinginstrument, en doordat de oranjekoorts met de dag toeneemt zal de aandacht voor een actie groot zijn.
Weggeefacties
WK-acties heb je in allerlei soorten en maten. Soms wordt er een product weggegeven: voetbalkaartje, Oranjeshirt, kalender etc. Het komt ook voor dat er abonnementen worden afgesloten met kans op een prijs, bijvoorbeeld een TV. Het is afhankelijk van de interesse van de doelgroep, wat het juiste middel is om meer conversie en uiteindelijk aandacht te verkrijgen van de (potentiële) klant.
Voor de B2B-markt is een WK-actie vooral een slim middel om onder de aandacht te komen. Een voorbeeld is een kalender met alle WK-data erop vermeld. Mensen onthouden de naam van het bedrijf dat de kalender stuurt en tegelijkertijd zorgt het voor klantenbinding. Hiernaast worden in het bedrijfsleven WK-poules gestart, waaraan prijzen zijn verbonden.
Een WK-actie kan goed worden gebruikt als contactmoment met de klant. Na een call to action van de klant uit zijn de stappen van de klant vanuit de organisatie te volgen. Vooral bij online acties zijn de handelingen van de klant en daarmee de conversie nauwkeurig te volgen. Wek de interesse van de klant met een actie om vervolgens een dienst of product te verkopen.
Opslaan van klantgegevens
Het verzamelen van klantgegevens voor, tijdens en na de actie is belangrijk. Dit resulteert in een goed en compleet overzicht van de achtergrond van de klant en een beter beeld van het interessegebied. Zo is een crm-systeem een ideaal middel om deze customer journey nauwkeurig in kaart te brengen. Hierdoor is goed te achterhalen wie de klant is, voor welk bedrijf degene werkt en welke acties zijn ondernomen. Als u werkt met persona’s koppel deze dan ook aan de verzamelde data. Dankzij een crm-systeem is het mogelijk om een 360 graden klantbeeld vast te leggen. Hierdoor kan voor een volgende actie al een overzicht worden gemaakt van de geïnteresseerde klanten.
De combinatie van schonere en overzichtelijkere data en een call to action zullen tijdens WK-acties ook in de B2B-markt leiden tot een grotere conversie. Let wel; het succes van de acties blijft vaak afhankelijk van de resultaten van ons Oranje. Kijk alleen al naar het feit dat de teller van deelnemende bedrijven nu op 130 staat in tegenstelling tot 250 in 2012. Daarnaast kan het interessegebied van de klant door middel van een WK-actie goed in kaart worden gebracht. Hiervoor is een crm-systeem een uitermate geschikt middel om de customer journey nauwkeurig onder de loep te nemen.