De Amsterdamse afdeling van de Rekenkamer gaat een verkennend onderzoek doen naar de inhuur van externe ict’ers en het uitbesteden van ict bij de gemeente. In 2013 besteedde de Amsterdamse Dienst ICT in totaal 17,9 miljoen euro aan ict-inhuur. Dat is meer geld dan de dienst aan salarissen uitgeeft voor de eigen ict-afdeling. Dit is in 2014 namelijk 16,4 miljoen euro.
Amsterdam heeft in 2013 ongeveer tweehonderd miljoen euro besteed aan de inhuur van externe deskundigen. De ict-discipline is hierin doorgaans sterk vertegenwoordigd bij de overheid. De Rekenkamer gaat niet alleen maar naar de kosten kijken, maar richt zich ook op afspraken, functies en kennis. Vooral het onderscheid tussen uitbesteden en inhuren krijgt bijzondere aandacht.
De afgelopen jaren is de inhuur van externe ict’ers bij de gemeente Amsterdam wel sterk teruggedrongen. Waar er in 2010 nog 202 ict’ers werden bijgeschakeld, ligt dit aantal in 2014 met 154 beduidend lager. Toch gaat er nog steeds meer geld naar de ict-inhuur dan dat er wordt uitgetrokken voor salarissen van eigen ict’ers. De cijfers zijn er op dit moment alleen voor de Dienst ICT, maar de Rekenkamer probeert ook inzichtelijk te krijgen hoeveel externe ict’ers er door andere diensten zijn ingehuurd.
Als je wil sturen op kosten in plaats van op kwaliteit moet je het zeker onderzoeken. Maar maak dan wel een eerlijke vergelijking. Kosten voor medewerkers zijn meer dan alleen salariskosten. Er zijn ook kosten voor scholing, vrije dagen, doorbetaling bij ziekte, pensioenen, personeelsvoorzieningen (fondsen, feestjes, vergaderingen, dienstauto’s/fietsen), reiskosten en waarschijnlijk nog veel meer. Als je een specialist inhuurt heeft die al meerwaarde t.o.v. eigen personeel, anders hoefde je niet in te huren, en je betaalt alleen de uren die hij daadwerkelijk voor jou bezig is. Het bedrag is inclusief al het bovengenoemde.
Zo duur is inhuur dus niet.
Het is bekend van de gemeente Amsterdam dat het een soms ondoorzichtige kluwen is op dit vlak. Het is namelijk zo dat niet alleen de dienst IT is berokken bij maar dat er veel breder in deelgemeenten gebruik werd gemaakt van externe IT diensten.
Het hele gezichtsveld is zeer vertroebeld en een externe analys zou misschien helemaal nog zo gek niet zijn.
Het zou ook een goed idee zijn te focussen op die inspanningen en oplevering van…. Mijn ervaring in het Amsterdamse is namelijk dat het daar er net zo aan toe gaat als bij de overheid in Den Haag. veel wat niet op tijd conform specs word opgeleverd en vaak veel te duur.
Juist omdat afspraken niet sluitend zijn, ook niet door de commerciële partijen, waardoor er sprake is van een groot grijs en mistig vlak die voor de gemeente A’dam zeer nadelig telkens weer uit pakt.
Enfin, de bedachte procesjes en regels warden dan natuurlijk wel gevolgd natuurlijk. Bottom line blijft dat IT voor de gemeente A’dam een zeer duur sluitstuk op de algehele begroting.
Jammer genoeg.
In 2013 besteedde de Amsterdamse Dienst ICT in totaal 17,9 miljoen euro aan ict-inhuur.
Amsterdam heeft in 2013 ongeveer tweehonderd miljoen euro besteed aan de inhuur van externe deskundigen
Valt dit te rijmen?
@Simon
Uiteraard valt dit te rijmen. Er is ook nog andere inhuur van externe deskundigen. Op gebied van management, huisstijl, mileu, arbo en verzin nog maar een paar interessante posten.
@ton verhulst.
Dienstauto’s, reiskosten… in Amsterdam??
Uit eigen ervaring weet ik dat het qua kosten zeker om een factor 2 gaat. Voor wat betreft effectiviteit/productiviteit heb ik eigenlijk nooit veel verschil gezien. En als er een verschil was dan eerder in het voordeel van de vaste medewerker. De verschillen binnen een groep zijn veel groter dan de verschillen tussen de groepen (externen versus internen). Wat je dan uiteraard als overheidswerkgever wel moet doen is kritisch zijn op de inhoudelijke kwaliteit en de ambitie van de medewerker en de manager die je aanstelt en een voortdurende aandacht geven aan ontwikkeling van kennis, vaardigheden en betrokkenheid. ICT is geen rocket-science tenslotte.
En inhuur, voor zeg 15% voor de meest complexe aspecten van ICT, of om piekcapaciteit op te vangen is uiteraard altijd een mogelijkheid. 90% van het ICT-werk is echter voorspelbaar en regulier ontwikkel-, beheer- en exploitatiewerk. Uiteraard op verschillende niveaus, maar inhoudelijk niet zo bijzonder of gevarieerd dat alleen een gespecialiseerde externe goed genoeg is.
De ICT-problematiek van de overheid is, zoals ik dat zie tenminste, in de eerste plaats een beheers- en besturingsprobleem, dat vooral ontstaat door bureaucratie, angst, gebrek aan kennis en betrokkenheid, onvermogen om samen te werken, ego’s, geen duidelijk systeem van rekenschap en dergelijke. Het lijkt wel een cultuurprobleem.
Daarom maakt het in dat opzicht voor het resultaat ook niet uit of het inhoudelijke werk door interne medewerkers of door externen gebeurd. Het is goed dat de rekenkamer breder kijkt dan alleen de kosten. Maar als je echt naar de effectiviteit en het rendement van de ICT wilt kijken zul je toch nog wel een slagje dieper moeten gaan dat wat de rekenkamer nu lijkt te doen, vrees ik. ‘k Ben benieuwd.
“De Rekenkamer gaat niet alleen maar naar de kosten kijken, maar richt zich ook op afspraken, functies en kennis.”
Zou de Rekenkamer ook naar “opbrengsten” kijken, of zouden ze zich alleen maar richten op of het allemaal volgens de juiste procedures is gegaan (alleen kijken naar dat wat je gemakkelijk kunt meten). En of bijvoorbeeld de gemeente door externe inhuur heeft kunnen doen waartoe zij zich (politiek) verplicht had, wat ze anders niet had kunnen doen.
En: geheel eens met Ton Verhulst: kosten van externe inhuur moet je vergelijken met integrale kosten van werknemers waarvan het brutosalaris maar één component is. Zie:
http://www.pzo-zzp.nl/nieuws/21-07-2011/17793764/Interview-Arjan-van-den-Born-appels-met-peren-vergelijken