MasterCard, eigenaar van betaalmerken Maestro en MasterCard, en de Nederlandse Spoorwegen (NS) werken samen zodat winkels van NS op stations, waaronder De Broodzaak, Julia’s en Kiosk, in Nederland worden uitgerust met contactloze betaalautomaten. Na een succesvolle pilot met contactloos betalen in Leiden pakken beiden bedrijven meteen door. Hierdoor kunnen Nederlandse consumenten via near field communication (nfc) met hun betaalpas snel, gemakkelijk en veilig betalen door enkel hun Maestro-betaalpas of mobiele telefoon tegen een betaalterminal aan te houden, zonder een pincode in te hoeven toetsen bij bedragen van 25 euro of lager. Deze innovatie is uitermate geschikt voor locaties waar snelheid aan de kassa van groot belang is, zoals stations.
De nationale uitrol van NS is nu zeer relevant, omdat miljoenen Nederlanders reeds een contactloze betaalpas van hun bank hebben ontvangen. Consumenten kunnen dan ook na de activatie van hun betaalpas contactloos betalen met hun kaart bij winkels van NS op stations in Nederland. De NS is nu de eerste grote retailer die de contactloze technologie landelijk invoert.
Juryoordeel
Het invoeren van contactloos betalen in Nederland ziet de jury als belangrijke ontwikkeling die het betaalgemak van consumenten en winkeliers gaat vergroten. Met deze samenwerking laten Maestro en de NS zien dat zij voorop lopen in deze nieuwe manier van betalen. En hiermee wordt de technologie beschikbaar gemaakt voor een grote groep consumenten. De jury kent dit project daarom de nominatie ICT-project van het jaar in het bedrijfsleven toe.