The internet of things (IoT) zorgt voor nog meer ongestructureerde data. Maar wat kan big data betekenen voor een bedrijf en wat moet je doen om uit alle verzamelde data de juiste informatie te halen? Computable vroeg zijn experts naar de trends en ontwikkelingen voor het komende half jaar op het gebied van big data.
Internet of things (IoT) is er op gericht om de efficiency en productiviteit te verhogen en de kwaliteit van leven te verbeteren. Nu nog ‘domme’ apparaten krijgen intelligentie mee en worden gekoppeld aan een (ip) netwerk. Volgens onder andere manager solutions Vincent Zeebregts van Imtech neemt IoT een grote vlucht de komende jaren. ‘Cisco verwacht bijvoorbeeld dat IoT in 2050 meer dan vijftig miljard objecten heeft gekoppeld. De adoptiegraad ligt hiermee vijf keer hoger dan die van bijvoorbeeld telefonie’, zegt hij.
‘Als toepassingsgebieden kun je denken aan slimme lantarenpalen die aan gaan zodra er verkeer is, maar ook andere intelligentie in zich dragen zoals wifi en sensoren om luchtkwaliteit te meten. Een ander voorbeeld is smartparking waarbij je iedere parkeerplaats in een stad voorziet van een sensor. 30 tot 40 procent van het stadsverkeer bestaat namelijk uit mensen op zoek naar een parkeerplek. Op deze manier kun je dat verkeer drastisch inperken. Een neveneffect van IoT is dat alle slimme aangesloten apparaten een enorme hoeveelheid data (big data) op gaan leveren. Zo geeft BMW aan dat een moderne auto nu al 1 Terabyte per jaar aan data produceert’, zegt hij.
Ook eigenaar Tom Ederveen van Primoposto ziet dit als een trend voor het komende half jaar. ‘Data over het gebruik van producten wordt toegevoegd aan het klantbeeld’, legt hij uit. ‘Deze data stelt organisaties in staat om op relevante momenten service te verlenen aan gebruikers en daarmee de customer experience te verhogen. Bijvoorbeeld het gebruik van een koelkast, mobiele telefoon of Google Glass.
Verzameldrang
IoT en big data zijn dus onlosmakelijk met elkaar verbonden. Want als je alles maar aan het internet knoopt, dan krijg je vanzelf hele grote, diepe bakken met sensorische data.
Daar valt uiteraard nuttige informatie uit te halen. Steeds meer bedrijven gaan zich in de tweede helft van 2014 echter afvragen waar ze alle data moeten laten. En ook wat ze er nu toch eigenlijk mee moeten doen, denkt Ludo Baauw, mede-oprichter en directeur strategie en innovatie bij hostingbedrijf Intermax. ‘De dataverzameldrang is volop aanwezig, maar de vraag wat bedrijven met al die data kunnen doen, zit nog in een hobbyfase. Het zijn de grote ziekenhuizen, verzekeraars en financiële instellingen die voorop lopen op dit gebied. En ook universiteiten houden zich hier intensief mee bezig. Maar voor andere bedrijven komt dit onderwerp pas in de laatste zes maanden van dit jaar op de kaart te staan. En dat wordt de komende jaren alleen maar meer’, zegt hij.
Self Service Analytics
Business intelligence en big data consultant Rik Opdam van Ilionx is het met hem eens. ‘Veel ondernemingen hebben big data wel op de agenda staan of zijn er zelfs al mee bezig. De data wordt verzameld en moet vervolgens worden geanalyseerd. Daarin schiet bestaande tooling echter vaak tekort. Applicaties voor bi zijn niet altijd geschikt om met deze hoeveelheden data om te gaan en missen vaak functionaliteit als het gaat om statistische analyses. Vakmensen zoals data scientists gebruiken bijvoorbeeld R of SPSS, maar voor de gemiddelde gebruiker gaan deze pakketten veel te ver’, zegt hij. Tooling voor self service analytics neemt volgens Opdam dan ook een vluch. ‘Net als self service bi dat een aantal jaren geleden deed met datamining’, vult hij aan. Minne van der Sluis, senior consultant bij Bostec vat de trend als volgt samen: ‘Het daadwerkelijk benutten van geavanceerde analysetechnieken op grote, vaak ongestructureerde en veelvormige gegevensverzamelingen.’
Want het eenvoudig verzamelen van gegevens heeft niets te maken met het daadwerkelijk gebruiken van die data om als organisatie nog succesvoller te zijn. ‘Om de meeste waarde te verkrijgen uit snel muterende en grote hoeveelheden data is het belangrijk dat organisaties die effectief en snel beheren en tevens gebruiken’, schrijft regional managing director Menno Heesbeen van Redwood in een opiniestuk op Computable.nl. ‘Dit is afhankelijk van consistente, accurate processen door de gehele bedrijfsvoering heen. Door je processen te automatiseren ben je in staat om consistentie en kwaliteit te waarborgen in de primaire business processen van organisaties en dat op een snelle en kosten-efficiënte manier’, aldus Heesbeen.
Resultaten
Volgens Gartner is intelligent business operations (ibo) dan ook een van de belangrijkste it-trends voor 2014. Het is de volgende stap in business process management (bpm), denkt het onderzoeksbureau. Ook senior principal solution consultant Bart Schouw van Industry Solutions denkt dat ibo het komende half jaar aan aandacht zal winnen. ‘Deze ontwikkeling is al lange tijd gaande en komt neer op hoe je kennis aan big data ontrekt op zo’n manier dat je deze ervaring in de vorm van realtime algoritmes kunt toepassen op je bedrijfsvoering. Het gaat dan bijvoorbeeld over het ‘luisteren’ naar conversaties die gaan over je bedrijf op social media. Als de algoritmes herkennen dat het sentiment in die conversaties negatief is, kan op basis van die conversaties een oplossing worden bedacht om de onvrede weg te nemen.’
Bi-consultant Frank Harland van Closesure ziet convergentie van big data en analytics, traditionele bi, datavirtualisatie en datamanagement dan ook de grootste zorg van bi- en it-managers de komende tijd. ‘Het gaat daarbij om het beschikbaar krijgen van resultaten vanuit big data-analyses binnen de traditionele business intelligence, dan wel het naar het big data-platform brengen van gegevens of informatie uit het bi-systeem, om de analyses te verrijken, begrijpelijk en presenteerbaar te maken. Daarnaast worden zij geconfronteerd met de worsteling om die informatie en de operationele systemen veilig te houden en tegelijkertijd het gebruiksgemak niet nadelig te beïnvloeden. Wat je bij datavirtualisatie ziet is dat het nu mogelijk is om in alle plaatsen in de informatieketen waar data-integratie plaatsvindt ingeprikt kan worden om tussenresultaten te vermengen met andere bronnen of (bijna) eindproducten’, legt hij uit.
Christiaan Vrieling van Vi Summa ziet in het verlengde hiervan dat het vakgebied van business controlling met de technologische ontwikkelingen op het gebied van data management en business intelligence drastisch aan het veranderen is. ‘Business controllers monitoren de prestaties van organisaties nauwgezet om die zo goed mogelijk op koers te houden richting de organisatiedoelstellingen. Daarvoor hebben zij veel input nodig. In veel organisaties staan die gegevens in losse documenten, spreadsheets en andere systemen, maar dat is aan het veranderen met de komst van centrale data warehouses waardoor alle gegevens direct beschikbaar zijn. Waar Business controllers in het verleden vaak primair belast werden met de schone taak om gegevens uit hun organisaties te verzamelen, ligt het accent nu veel meer op snelle analyse en advies. Dat vereist andere vaardigheden. In de Verenigde Staten werken steeds meer organisaties met zogenoemde data science teams. Dit zijn teams met ontwikkelaars, econometristen, wiskundigen, maar ook business controllers, die organisatievraagstukken oplossen.’ Vrieling vraagt zich af of Nederland deze trend gaat volgen.