Als groot fan van cloud computing loop ik nogal tegen wat weerstand aan. It'ers die zich bedreigd voelen of bang zijn voor uitbesteding, of vinden dat cloud computing niet veilig is en leidt tot een onbeheersbare wildgroei. En natuurlijk de groep die zich afzet tegen technologie en overheersing uit de Verenigde Staten. Daar bovenop is er ook nog kritiek op de technologie zelf die te kort zou schieten. Tijd om dit in perspectief te plaatsen.
Wat is de gedachte achter cloud computing eigenlijk? In de basis eenvoud, flexibiliteit en snel leverbaar zonder investering vooraf. Merk op dat ik niet kostenbesparing noem, daar om ik later op terug.
Zelfbediening
Voor een klant van mij heb ik jaren geleden maatwerk software geschreven voor het administratief verwerken van bedrijfstrainingen. Door een sterke focus op digitaal en pro-actief heeft deze klant een sterk onderscheidend vermogen opgebouwd ten opzichte van concurrenten. De werkelijke vooruitgang vondt pas plaats toen we zelfbediening realiseerden. Waarom zou je een klant niet steeds meer zelf in staat stellen om zaken te regelen? Daar zit een enorme hefboom in. Als je dit goed doet maakt het namelijk niet erg uit of je honderd of duizend of zelfs tienduizend klanten hebt, zeker als een groot deel van de keten digitaal is. Door een application programming interface (api) te maken op basis van een webservice was een digitaal portaal snel geregeld. Overigens zonder vendor lock-in, de logica zat namelijk in de webservice en zorgde voor real-time communicatie. Zo’n webservice maakt het ook gemakkelijk om dingen uit te besteden.
Deze gedachten en werkwijzen zijn niet anders dan hoe cloud computing providers werken. Zonder menselijke tussenkomst en handmatige handelingen klanten in staat stellen dingen te doen. Waarbij je alleen betaald voor wat je gebruikt zonder lange termijn verplichtingen. Hoe kun je hier nu tegen zijn?
Privacy?
Dus een overheid kan bij je data? So what? Banken kunnen ook bij je data, net als de belastingdienst, dus waar ben je precies bang voor? Hackers en heel misschien de mogelijkheid dat belangrijke kennis doorgespeeld wordt. Maar een gebrek van privacy? Maak dat nu eens concreet.
Nu hackers steeds sterker worden en je ertegen verdedigen steeds moeilijker zie ik als een sterk argument om je it-infrastructuur in ieder geval zo min mogelijk zelf te doen, tenzij het je specialiteit is.
Eenvoud en snel zijn winnaars. Wie dit niet aan kan bieden verliest. Het is dus echt heel belangrijk om een strategie te hebben die dit adresseert. Vooral dit is de reden waarom cloud computing zo snel terrein wint. Wat zijn de grootste beperkingen om cloud computing te omarmen?
It-afdeling als beperking
De grootste in mijn ogen is legacy, ofwel de huidige spullenboel die in de basis goed functioneert, maar verouderd is, zeker ten opzichte van de snelle ontwikkelingen van cloud computing. Maar legacy is niet de grootste uitdaging, bij lange na niet. De grootste uitdaging zit namelijk in de it’ers. De mensen die je zo hard nodig hebt om de huidige legacy in stand te houden. Aan de ene kant is er een technische schuld in het verleden opgebouwd in de it. Door budget, organisatorische onkunde, complexiteit zijn er beslissingen gemaakt die het ontvlechten en vervangen van de bestaande it zeer kostbaar maken. Die schuld moet een keer worden afgelost. It’ers hebben het al moeilijk zat om zichzelf te handhaven, maar ook geloven ze er vaak niet in dat het fundamenteel wijzigen van opvattingen mogelijk is. De huidige ellende die ze vaak ervaren is ook ontstaan door krappe budgetten, strakke deadlines en verkeerde beloften door ‘de business’ aan klanten. Zij geloven er niet in dat cloud computing nu de oplossing gaat bieden, cloud computing is in hun ogen vaak een extra middel om er een zooitje van te maken en dat is zeker niet onterecht om dat te denken.
Toch staat het los van de gedachte. Eenvoud, snel en zelfbediening. In tegenstelling waar dat voor staat is dit helemaal niet gemakkelijk te realiseren. Zoals alles in it, ergens wordt moet de complexiteit uitgevoerd worden. De kunst is alleen dat het voor de afnemer eenvoudig, snel en op basis van zelfbediening kan. Dat er een wereld voor verzet moet worden om dit te realiseren wordt vaak niet gezien.
Scrum als agile implementatie
Neem nu Agile en Scrum. Dit is een de facto standaard van tegenwoordig om systemen te realiseren. Dit zijn namelijk typisch zaken die ‘easy to learn, hard to master’. Scrum board ophangen, dagelijks aan iedereen vragen; ‘wat heb je gister gedaan? wat ga je vandaag doen? waar loop je tegenaan?’ en de user stories iteratief verplaatsen om een sprint af te ronden. Hoe moeilijk kan dat zijn? Heel moeilijk. De methode moet namelijk slank blijven en de methode vergt regelmaat en discipline, maar ook inhoudelijk vergt het nog steeds diepere inzichten en een goed team.
Cloud computing als Lean-implementatie
Het implementeren van de cloud computing gedachte zorgt ook voor schaalbaarheid. Wat in het klein werkt, werkt ook nog in het groot. Zelfbediening goed ingezet is een element wat nauwelijks overschat kan worden. En daarmee kom ik terug op het kosten aspect. Het adopteren van cloud computing door de dingen zoals je ze altijd deed in een cloud te doen zal geen besparing opleveren, hooguit wat gemak in de marge, maar daar komt bij gebrek aan regie een oerwoud voor terug én een stukje complexiteit omdat er ineens hybride gewerkt wordt. Zelfbediening is ook iets wat mogelijk is binnen de interne organisatie. Door criteria en procedures op te stellen wordt het mogelijk om de organisatie ‘leverage’ te geven, en binnen kaders de basis van it zelf te realiseren. Extreem doorgetrokken een app-store. Een goed toehoorder zegt dan ‘Maar dit kun je ook zonder cloud computing!’. Dat klopt en daarmee maak ik mijn conclusie af. Het gaat niet zozeer om de techniek van cloud computing maar de gedachte erachter door complexiteit te doorgronden en it in kleine stappen simpel en snel te maken vanuit het perspectief van de afnemer. En dat lijkt wel heel erg op Lean.
Henri,
Ondanks je intro een herhaling is moet ik eerlijk bekennen dat je laatste 3 alinea’s mij wel geboeid hebben.
Ook is legacy / maatwerk erg lastig te verclouden. En dit komt niet alleen door niet meewerkende IT’ers. En dat IT’ers vaker tegen cloud zijn is op zich wel logisch. Cloud is natuurlijk hoe je het wendt of keert toch een soort van bedreiging van hun werkzaamheden.
Ik geloof net als jij dat cloud-computing steeds meer lokale ICT overbodig maakt. Als hoofdreden zie ik echter vooral het simpele feit dat de prijs-kwaliteit verhouding steeds verder uit elkaar loopt. Zeg maar het ‘lokale winkel op de hoek versus Amazon’ effect. Los van of je het een goede ontwikkeling vindt, is het net als in andere industrietakken, gewoon aan het gebeuren.
Het pleidooi dat je houdt voor cloudcomputing vind ik niet zo sterk. Privacy is wel degelijk een heel belangrijk item. En de legacy/ICT’ers worden wel erg karikaturaal weggezet. Ik vrees dat je daarmee weinig mensen overtuigt, maar de hakken in het zand gaan.
Wat mij betreft zijn de mogelijkheden van cloud-computing om meer “eenvoud, snel en zelfbediening” te kunnen realiseren voldoende om het belang er van aan te geven.
Dag Ad,
Ik zeg niet dat privacy onbelangrijk is, alleen dat het niet in de weg hoeft te staan voor het adopteren van cloud computing en dat men vaak de verkeerde argumenten erbij haalt als het gaat om privacy.
Wat betreft legacy en IT. Als je goed leest schrijf ik dat de redenen waarom IT het moeilijk heeft vaak buiten de IT liggen, maar niettemin kom ik het nagenoeg niet tegen dat een IT afdeling met de suggestie komt om iets met cloud computing te doen. Als de adoptie van cloud computing een feit is, komt dit niet door toedoen van de IT afdeling. Dit is wel een belangrijk aspect om mee te nemen.
Zelf ben ik ervan overtuigd dat cloud computing juist omarmt zou moeten worden door IT-ers. Aan de ene kant voorkomt dit namelijk dat het verdwijnt naar het buitenland, aan de andere kant biedt het weer een mogelijkheid om de IT afdeling op de kaart te zetten. Mijn advies aan IT managers is dan ook: onderzoek het en schep de faciliteiten om het mogelijk te maken. Er ligt genoeg werk en mogelijkheden, maar het moet wel op de juiste manier toegepast worden.
Ruud,
Legacy / Maatwerk moet je ook niet verclouden maar met met pensioen sturen al is dat vaak niet mogelijk. Of aanhouden, maar dan normaliseren. Legacy is prima en zelfs onvermijdelijk maar je moet voorkomen dat het verlammend werkt. Als het maatwerk op standaard software is, probeer dan het maatwerk te lozen door de processen anders uit te voeren zodat je weer mee kunt met de nieuwste versies die wellicht richting cloud verplaatsen.
Henri
Denk dat ik je maar Baghdad Bob ga noemen: “There are no American infidels in Baghdad. Never!”
Ik heb namelijk weinig rekken met DAF, Philips of andere Nederlandse namen gezien in datacentra. Het afzetten tegen Amerikaanse technologie lijkt me dus een nogal factfree bewering. En IT-afdeling de schuld geven van conservatieve houding business is ook nogal zout. Ik ken nogal wat organisaties waar het rationaliseren van de IT gewoon een loopgravenstrijd is. Het polderakkoord van servervirtualisaties – waarbij alle applicaties ongewijzigd zijn gebleven – is hiervoor tekenend. Net als dat rond de eeuwwisseling maar weinig gedaan werd aan alle legacy in code en er gewoon weer een laagje bovenop gebouwd werd. De vierkante cloud in de vorm van een Enterprise Service Bus lijkt veel op wat jij doet met API’s in de cloud;-)
Als je het over LEAN manufacturing hebt lijkt cloud computing zoals we het nu kennen me daar niet aan te voldoen, verspilling is immens als ik me bedenk dat veel data online staat maar niet (nuttig) gebruikt wordt. En dan zal ik het nog maar niet hebben over de wachttijden want het internet is gewoon te langzaam voor netwerk computing. Vergeet cloud computing zoals je het nu kent want de volgende ontwikkeling met fabric-based computing staat alweer voor de deur. De IP stack wordt vervangen door IB wat een snellere oplossing biedt met lagere latency en uiteraard kun je daar ook van profiteren via een cloud provider maar vaak zit je toch met de ‘last mile’ naar gebruiker of magazijn.
Zelfservice, appstores en dergelijke zijn leuk maar serieuze applicaties kennen autorisaties hoewel meeste niet ‘security-aware’ zijn – beveiliging is er maar een beetje bij gerommeld – en dus ligt daar nog een behoorlijke uitdaging. RBAC en cloud computing zijn tenslotte nog niet altijd goede vrienden en het aanmaken van een gebruiker met de juiste rollen kan hierdoor langer duren dan het aanmaken van 100 of meer servers. Om een groot deel van de dagelijkse beheertaken te automatiseren zul je dus eerst workflows moeten maken en deze zijn complexer dan de onderliggende techniek die geraakt wordt als ik kijk naar het meer dan 30 jaar stapelen van oplossingen.
Voordat je begint te hakken over mijn scepsis zie ik dus meer in cloud-enablen waarbij je juist ‘complexity masking’ moet voorkomen omdat je daarmee alleen maar afstel koopt. Het verschil tussen ‘leading and bleeding’ technologie zit nu eenmaal in de beheermogelijkheden hoe vervelend je dat ook vindt. En natuurlijk niet te vergeten standaardisatie welke toch wel een beetje tegenvalt en de cloud portabiliteit soms ver te zoeken is.
Gedegen stuk Henri maar er zijn twee zaken waar ik tegen aan loop.
Angst voor aantasting van de privacy
Tja, daar kunnen we een boom over opzetten maar je kent mijn standpunt daar waarschijnlijk wel. Ik zie dat niet als een criterium al of niet te kiezen voor een cloudoplossing. Ik zie die keuze sec voor de ‘klant’ zelf te bepalen of dit zinvol is of niet.
Assumption the mother of all fuckups.
Ik vind het een beetje moeilijk te accepteren dat organisaties het moeilijk zouden hebben ‘legacy’ in stand te houden met alle denkbare perikelen daar om heen. Je kunt moeilijk ‘iets’ invullen en bestempelen als legacy. Alhoewel er natuurlijk in bepaalde gevalle best wel sprake van zou kunnen zijn.
Agile/Scrum
Ik heb zelden iets onzinnigers gezien, ongeacht dat er volksstammen er mee weg lopen, in dit concept. Reden? Als je namelijk gewoon goed kijkt hoe IT werkt, hoe je er mee om gaat, en vooral de voorspelbaarheid daarvan, dan heb je het niet nodig om ‘iets nieuws te moeten leren’ en ‘lean’ te worden.
Maar…. uiteraard is dit laatste gewoon mijn ervaring in IT dan natuurlijk.
Zelfbediening
Ik zie daar wel iets in. Maar ook hier is het geheel afhankelijk van wil en wens van de klant natuurlijk. Je kunt heel veel roepen maar als de klant er niets in ziet, ook al is het goedkoper dan …. dan word dit laatste nooit een ‘verkoop’ argument.
Ik zie in cloud zeker een toegevoegde waarde voor sommige typen organisaties, zeker niet in alle gevallen. Daar staan gewoon nog veel te veel issues tegenover.
Hackers
Ik begin mijn verhaal altijd over hackers. We hebben die wedstrijd niet gewonnen wat ons meteen dan doet realiseren dat we voor dat aspect ook moeten hebben. Zo eenvoudig is dat natuurlijk.
Een goed stuk. Pluim.
Henri,
De liefde voor Cloud heeft je blind gemaakt, dat zie ik weer terug op een aantal punten in je artikel.
Ik heb al eerder gezegd dat Cloud is je legacy in de toekomst. Als ik naar jou luister dan zou ik over een aantal jaren verschillende delen van mijn ict-landschap zoals applicatie A, B, C, databases, data etc bij verschillende leveranciers neergezet hebben. Bij het veranderen van mijn landschap kan ik te maken krijgen met de indeling, opbouw en compatibiliteit van deze onderdelen die een showstopper gaan worden voor de verandering die ik wil realiseren. Over legacy gesproken!
Automatiseren van automatsering zal je zeker voordelen bieden. Gebruik daar waar het kan en “bewust” de mogelijkheden van de cloud computing. Zet je doel centraal ( business process improvement & operational excellence) en kijk naar de mogelijkheden.
Ik kan verder geen link leggen tussen wat je hierboven over Cloud aangaf en Lean (implementatie)Bij Lean ga je de bubbels binnen je processen weghalen dat noemen ze ook “Streamlining Processes”
Ik vermoed dat je naar automatisering achter Cloud computing kijkt en dat door linkt met Lean! Klopt dat? Zo ja dan ben ik bang dat je met oogkleppen op naar dit onderwerp kijkt.
Henri je hebt het o.a. over legacy en de kenlijk beperkende factor van de IT afdeling die bang is voor het eigen voortbestaan.
Ik heb daar niet zo’n issue mee, los van het feit dan ik van veel markten thuis ben, ben ik vooral custom developer, werk zat.
wel wat legacy betreft
Nog niet zo lang geleden maakte iemand de opmerking
‘je kunt maar beter alles in dotNet doen, daar vind je gemakkelijker mensen voor’
Persoon heeft kenlijk nog niet de leeftijd om te weten dat we pakweg 15 jaar gelden hetzelde zeiden van Java.
Daarvoor was het PASCAL, daavoor C, en daarvoor FORTRAN en COBOL, en daarvoor was het ADA.
Als we nu eens even niet over de kosten en elende van een complete rebuild en implementatie van zulke software hebben,
Dan moet je wel nog rekening houden met de enorme kosten die je tijdens de aanloop fase hebt omdat dingen niet werken zoals verwacht.
We kennen allemaal wel de mislukte IT projecten op diverse plaatsen.
Daarnaast heb je voor zo’n rebuild wel de mensen nodig die de oude ‘rommel’ gedegen begrijpen en voldoende competenties om daar wat mee te kunnen.
Recentelijk nog wel gezien hoe een project in een gangbare maar niet visualStudio taal een belangrijke spil in een zeer grote zeer bekende firma door een leger van dotnet avonturiers herbouwd moest worden omdat de ontwikkelaar van het project zich terug getrokken had.
Niemand die op het idee komt om gewoon op zoek te gaan naar gekwalificeerde mensen die wel wat meer dan een paar apentruukjes beheersen.
Welnu terug naar jouw cloud.
Ik ondervind indirect dagelijks de elende van Cloud omgevingen.
Allerlij bedrijven van naam zijn kenlijk niet in staat dat spul fatsoenlijk te laten functioneren.
Wellicht is de technologie voor de automatiseerder van nu gewoon te hoog gegrepen.
Ewout, dank voor je reactie. Overigens ben ik niet voor de Amerikaanse partijen, maar zij zijn wel een inhoudelijk voorbeeld en indicatie waar het naar toe gaat.
Dan de inhoud van je reactie:
De IT afdeling is zeker niet de schuld van het fenomeen legacy, maar net als bij outsourcing is er een erg defensieve houding en dat is jammer. Overigens zijn IT leveranciers vaak ook niet de partijen die cloud computing zullen promoten, dus uiteindelijk is het nog een wonder dat cloud computing zo’n vlucht neemt. Decentraal werken (API’s) heeft altijd als gevaar van wildgroei door slechte regie of falende governance, maar dit staat er los van dat decentralisatie (separation of concerns) een goede methode kan zijn om de life-cycle van een systeem te verlengen en ongewenste vendor lock-in kan voorkomen.
Dat cloud computing vaak leidt tot verspilling komt door verkeerde toepassing, fundamenteel is cloud computing een enabler van het voorkomen van verspilling. Fabric based computing of grid computing is in mijn ogen juist een vorm van cloud computing en net als cloud computing kan dit ook lokaal opgewekt worden. Cloud computing is niet noodzakelijk uitbesteding naar 3e partijen. Latency problemen kom ik ook tegen, maar dat zijn zonder uitzondering ontwerp fouten of mijn fouten, latency hoef in geen enkel geval een probleem te zijn van cloud computing. Je IB (InfiniBand) opmerking ontgaat me in deze context.
Wat betreft zelfbediening alinea doe je weer je oude truukje. De uitzondering gebruiken om een argument er onderuit te halen. Daarnaast combineer je dat met legacy. Legacy is prima, want robuust en bewezen. Maar kosten van legacy lopen op. De vraag die je moet stellen is “Is het mogelijk dat er een nieuwe bedrijf komt wat kan wat ik kan, maar zonder de legacy?” Als het antwoord daarop JA is, dan moet je opletten. Is het antwoord NEE, dan kun je gewoon doorgaan. (Cobol / Bank).
Standaardisatie is momenteel nog niet de sterke kant van de grote providers en is zeker een aandachtspunt waarbij veel cloud computing diensten juist PRO beheer argumenten hebben.
Numoquest, bedankt voor de pluim!
Over privacy: Onderbuik gevoelens zijn weinig waard in de privacy discussie. Maak het hard en concreet, pas dan wordt het actionable. Voor een bedrijf zijn de pro-privacy argumenten vooral het voorkomen van imago-schade en voldoen aan compliance en wetgeving. Beide aspecten zijn goed te combineren met cloud computing.
Over legacy: Zie mijn reactie naar Ewout. Legacy is niet slecht en bewezen beter dan iets wat zich nog niet bewezen heeft. Legacy kan prima aangehouden worden mits je de risico’s maar in ogenschouw neemt.
Over Agile / Scrum : Ach, ik zie het vooral als een “sign of the times”, weerstand in deze levert minder op dan gewoon mee zwemmen
Dat cloud computing niet voor alles en iedereen is snap ik, maar pak dan wel het gedachte goed erachter op. Ook dat is de tijdsgeest.
Dag Reza, Bedankt dat jij ook reageert. Ik vind het echt tof dat ik van de vaste bezoekers inhoudelijke reacties krijg.
Merk op dat ik niet over de techniek schrijf, maar eigenlijk over de filosofie.
Het is inderdaad goed mogelijk dat over een aantal jaar je IT bij meer dan 1 leverancier draait. Sterker nog, praktisch ieder bedrijf neemt wel 1 of meerdere diensten IT (cloud) diensten af, en daarmee is de stelling een feit. Als je de separation of concerns dus goed uitvoert maak je diensten uitwisselbaar. Zet zitten namelijk met stekkers aan elkaar. Bevalt je CRM leverancier je niet meer? Dan stap je over en omdat je modulair bent opgebouwd, kan dat. En bovendien, wat is het alternatief? SAP?
Het is verleidelijk om je doel centraal te stellen, toch stel ik voor om het systeem centraal te stellen. Je doelen kun je bereiken, en wat dan? Je systeem is iets wat leeft en blijft en waarmee je doelen kunt bereiken. Goede systemen zorgen voor goede resultaten die bijdragen aan je doel. Automatiseren van je automatisering (among things) zorgt per definitie al voor business process improvement en leidt tot minder verspilling en meer waarde voor je klant = LEAN.
Voorbeeld : Batch A loopt langer dan verwacht daardoor kan batch B en C niet op tijd gestart worden en moeten deze handmatig onderdrukt worden of roepen deze FOUT. Batch B en C worden niet op een vast tijdstip meer gestart, maar afgevuurd bij het beëindigen van batch A. Als B en C later gestart worden dan het vaste tijdstip. dan wordt server D en E gestart om een deel van de verwerking op te nemen. Door cloud computing zijn D en E altijd qua capaciteit bereikbaar (generiek), maar zullen alleen aangesproken worden als deze nodig zijn (geen onnodige verspilling).
Voorbeeld : Bedrijf X geeft al zijn medewerkers EHBO cursus. Er komt een nieuwe medewerker in dienst bij bedrijf X. De gegevens worden via het HRM systeem en middels een webservice bij bedrijf Y die cursussen heeft aangemeld. Systeem van bedrijf Y nodigt de nieuwe medewerker meteen uit en biedt een paar cursus data aan. Medewerker kiest 1 van de opties en staat ingeschreven. Het resultaat van de cursus wordt weer doorgegeven aan HRM systeem van bedrijf X. Zo blijven zij compliant en is er geen menselijke tussenkomst nodig om dit te regelen.
Ja, dit kan prima zonder cloud computing, maar is een voorbeeld hoe je de gedachte van zelfbediening en webservices op een LEAN manier inzet, welke schaalbaar zijn toe te passen en waarbij de kosten dus synchroon lopen met de hoeveelheid business die gegenereerd wordt.
Lean is een filosofie en vooral manier van werken waarbij alles en iedereen in de onderneming zich richt op het creëren van waarde in alle processen en het elimineren van verspillingen.
Cloud computing is een hulpmiddel en kan daardoor niet LEAN zijn.