Analistenbureau IDC stelt de verwachte verkoopcijfers van tablets naar beneden bij. Het apparaat met aanraakscherm heeft veel concurrentie van phablets, smartphones met grote aanraakschermen. Bovendien blijven gebruikers hun tablet langer gebruiken dan aanvankelijk was voorspeld. Dat blijkt uit marktonderzoek van het analistenbureau IDC.
De verwachte tablet-verkoopcijfers zijn naar bendeden bijgesteld. IDC’s voorspelde voor 2014 aanvankelijk een verkoop van 260,9 mijoen tablets (inclusief 2-in-1 tablet-laptops) maar verwacht nu dat er 245.4 miljoen tablets over de toonbank gaan. Dat is een stijging van 12.1 procent ten opzichte van een jaar eerder. Tussen 2012 en 2013 steeg de verkoop met 51.8 procent.
De analisten concluderen dat gebruikers hun tablet langer gebruiken. IDC dacht aanvankelijk dat de apparaten al naar 2,5 jaar worden vervangen, maar de gemiddelde vervangingscyclus van een tablet blijkt rond de 3,5 jaar te liggen, zeker bij tablets in een hogere prijsklasse blijft het apparaat langer in gebruik.
Ook de opkomst van phablets, (smarphones met aanraakschermen vanaf 5,5 inch) kanibaliseert de verkoop van tabletcomputers. ‘In het eerste kwartaal van 2014 was ongeveer één op de tien (10,5 procent) van de verkochte smartphones een phablet’, schrijft de marktonderzoeker. IDC analyst, Tom Mainelli: ‘Consumenten denken door de steeds grotere schermen van phablets wel twee keer na voor ze een tablet kopen.’