De Sociale Verzekeringsbank (SVB) is ontevreden over een door ict-dienstverlener Capgemini opgeleverd systeem. Dat multi-regelingen-systeem (mrs), dat eind 2013 is opgeleverd, voldoet volgens SVB niet aan de technische kwaliteitseisen en kan niet in productie worden genomen. De dienst is voornemens om de implementatie en het beheer van het systeem in eigen hand te nemen. Eerst zal een externe commissie onder leiding van Lieneke Sneller, hoogleraar toegevoegde waarde it, onderzoeken of het huidige systeem voldoet aan de technische kwaliteitsnormen.
Sneller gaat samen met Johan Hakkenberg, deskundige op het gebied van ict-implementaties bij de overheid, antwoord geven op de vragen wat de huidige technische en functionele stand van het systeem is. Er wordt onderzocht of het systeem voldoet aan het vastgestelde ontwerp (Integraal Ontwerp 2.0) en wat er nodig is om van de bestaande naar de gewenste situatie te komen. Dat staat in een brief waarin staatssecretaris van sociale zaken Jette Klijnsma de kamer informeert over de ontwikkeling van het nieuwe systeem bij svb.
Eind 2013 leverde Capgemini volgens de geplande termijn het systeem op, maar SVB vindt dat systeem van onvoldoende kwaliteit om in productie te nemen. Dat heeft geen gevolgen voor de lopende systemen, kinderbijslag en AOW kunnen voorlopig gewoon worden uitgekeerd doordat het nieuwe systeem buiten de productie-ontwikkeling om wordt ontwikkeld.
Fanny Bod, woordvoerder SVB: ‘Bij onze organisatie gaat het om miljarden aan betalingen voor aow en kinderbijslag enzovoort. We willen altijd zeer zorgvuldig zijn voor we besluiten nemen over onze systemen, vandaar dat we nu een extra onderzoek instellen.
‘Te voorbarig’
Eerder meldde dagblad De Telegraaf dat Capgemini het project niet mag afronden, maar dat bericht is volgens Capgemini-woorvoerder Alexander Kühn te voorbarig. Hij wacht de uitkomst van het onderzoek af en kan tot die tijd niet inhoudelijk reageren.
De oplevering van het systeem waarmee onder andere de kinderbijslag en AOW wordt uitgekeerd, is onderdeel van een groot verander- en ict-traject binnen de SVB dat meerdere jaren duurt. Als onderdeel van dat project vinden allerlei organisatorische en ict-veranderingen plaats. SVB benadrukt dat andere onderdelen van het project wel volgens plan verlopen.
32,3 miljoen euro
In de kamerbrief schrijft de staatssecretaris over het project: ‘De totale kosten van het gehele SVB Tien programma bedragen tot en met mei 2014 circa 91,4 miljoen euro, dat is inclusief € 32,3 miljoen aan reeds gedane uitgaven voor de ontwikkeling van het tweede onderdeel van het mrs. De realisatie van onderdelen van SVB Tien heeft ultimo 2013 geleid tot besparingen op uitvoeringskosten ter hoogte van cumulatief € 140 mln.’
Contract
In het Rijks-ICT dashboard, een overzicht van grote ict-projecten binnen de overheid, staat over de contractvorm het volgende vermeld. ‘Capgemini is geselecteerd als implementatiepartner en Oracle/Siebel pakketten als technische oplossingsrichting. Het contract met de Implementatiepartner kent een duur van 5 jaar en loopt van mei 2009 tot mei 2014. Daarnaast ligt er de optie om daarna 3 x voor telkens één jaar te verlengen. Het contract is tot nu toe niet gewijzigd. Wel hebben voor de bouw, realisatie en implementatie van Business release 2 van het nieuwe Multi Regelingen Systeem in de afgelopen jaren onderhandelingen plaatsgevonden met de implementatiepartner, resulterend in het tekenen van nadere overeenkomsten tussen de SVB en de implementatiepartner.’
Zo te lezen is het contract gewoon uitgediend want het liep tot mei 2014. Dat de kwaliteit ondermaats is, is ongetwijfeld waar maar is vast niet iets dat pas na 5 jaar ‘ontdekt’ is en de vraag is dan ook wat de rol van de SVB zelf hierin is. Interessant in dat opzicht is de opmerking van de Auditdienst Rijk over het ‘ontbreken van kritisch vermogen’ (http://www.tweedekamer.nl/downloads/document/index.jsp?id=b9268e41-1a07-4861-b336-a1f1a0edcfdb&title=Advies%20Implementatie%20MRS%20bij%20de%20SVB.pdf)
Wordt het niet eens tijd dat we stoppen met dit soort contracten? het leidt alleen maar tot gevechten waarin iedereen drukker bezig is zijn straatje schoon te vegen (en dat wint de overheid altijd) dan samen zorgen dat er een goed product staat dat waarde toevoegt (want daar betalen we tenslotte allemaal aan mee).
Agile bestaat al een tijdje, beste overheidsbedrijven kijk eens naar http://www.agilemanifesto.org en dan met name het principe “customer collaboration over contract negotiation”.
Deze aanpak legt de nadruk op het bundelen van de expertise (IT en Business) in 1 Multi-disciplinair team en samen de klus gaan klaren. Focus op wat echt belangrijk is, werk met time-boxen en lever het product in kleine stappen op zodat er zo snel mogelijk geleerd en verbeterd kan worden. Zo kan vertrouwen worden opgebouwd en afgerekend worden op tussentijdse resultaten. Als het dan fout gaat (het blijven nu eenmaal complexe IT projecten) gaat het vroeg fout, is er nog voldoende tijd om te herstellen en gaat weinig geld verloren.
Economisch gezien valt de schade voor BV-Nederland mee met dit soort projecten omdat het in hoofdzaak om mensuren gaat, het geld vloeit dus weer rechtstreeks in de Nederlandse economie, en het UWV ICT-systeem wordt minder belast (dat heeft het toch al zwaar).
Ook bevatten dit soort projecten veelal studie- en opleiding componenten, dus we leren met z’n allen ook nog het nodige.
Om iemand aan te wijzen als schuldige heeft wel een hoog roddel-gehalte,
dit zonder de inhoud te kennen, zegt veel over de Nederlander.
De complexiteit van dit soort systemen wordt door de bestuurders van de BV-Nederland bepaalt, en dat zijn wij, alle inwoners van de democratie Nederland.
Indien de opdracht aan de IT leverancier is:
– BSN > 1948xxxxxx –> €. 1.099,37 AOW/mnd –> bank reknr. BSN.ID
– BSN < 1997xxxxxx --> €. 273,78 kinderbijslag/3 mnd –> bank reknr. BSN.ID
Kunnen we dit met Excel inrichten en managen.
De regelingen zijn echter zo complex dat zelfs de bedenker (politici en overheid en wij nederlanders) niet meer weten wat correct is, zie het kleine akkefietje met Mantelzorg en AOW.
Indien we echt willen dat de “verspilling ” van overheidsgelden bij Belastingdienst, UWV, SVB etc. wordt aangepast dienen we terug te gaan naar de tekentafel en de BV-Nederland uit te nodigen om mee te denken in oplossingen en niet nieuwe complexe regels te verzinnen om oude regels die niet goed functioneren te corrigeren.
Minder regels in Nederland betekend in de praktijk meer regels om oude (slecht functionerende) regelingen te maskeren.
Wellicht een idee om het oude plan van D’66 uit de ijskast te halen en iedere Nederlander een basis bedrag te geven uit de belasting-pot, dan kunnen we het gewoon weer in Excel inrichten.
Wel een zorg zijn dan alle ambtenaren op ministeries en locale overheid, alle ICT’ers en Business Proces adviseurs, moeten die dan weer groente en fruit gaan verbouwen, bosbouw gaan doen of koeien en geiten melken?
Of is de BV-Nederland al volledig uitgemolken en zijn we vastgelopen in ons eigen systeem?
Wellicht tijd voor een echte doorbraak i.p.v. gemopper op vierkante centimeter, tijd voor wat brainstormsessies op de hei.
Interessante ontwikkelingen : http://daskapital.nl/2014/05/oh_oh_hou_nina_brink_weg_bij_o.html
De Nationaal Commissaris Digitale Overheid (de man die de Digitale Overheid op poten gaat zetten ) wordt Bas Eenhoorn, de man die ook:
– vice-president bij Capgemini was
– toezichthouder bij een alweer falend bedrijf van Nina Brink: 4i Trust
Dit riekt naar hetzelfde stukje rommel dat Cap bij RWS heeft veroorzaakt. Daar is uiteindelijk ook het contract ontbonden.
@Willem Goedhard: “het geld vloeit dus weer rechtstreeks in de Nederlandse economie” …. Hoezo, Cap is wel een hele grote in oursourcing. Zoveel mensen voor een groot traject in NL zijn bijna niet aan te slepen. Met NL-“tarieven” – wie wint nog een Europese aanbesteding met NL tarieven? Lastig hoor.
Dus een deel van het geld in NL, de rest bij de out/near-sourcing partner. (ook IBM, Accenture, etc.) (Philipijnen, India, Roemenië etc.)
Ontwikkelaars in zo’n arme outsourcingland begrijpen maar moeilijk hoe grote complexe overheidssystemen zijn ingericht om “gratis geld” uit te keren (SVB keert 35 miljard/jr uit – 10% vh overheidsbudget – zo bezien vallen de kosten/omzet wel mee). Vanuit zo’n onwikkelaar gezien is deze uitkeringscontext moeilijk vatbaar. Contextuele overdracht is toch al lastig met outsourcing – en in het geval overheid moet je de NL-wetgeving (en cultuur) maar eens uitleggen aan een ontwikkelaar ….- en wat is het resultaat ….? Het werkt niet ….
Dat laatste is wel een beetje slordig, al staan hierboven talrijke begrijpelijke redenen (allen met een stukje waarheid of mogelijheid) – dat is wel jammer.
Project gaat kennelijk wel door, alleen Cap is weggestuurd. En Cap heeft hopelijk niet alleen onzin gesmeed voor al dat geld. Ze hebben vast wel wat van waarde achtergelaten. Nu de afronding dus, nu dus met centjes in eigen land 🙂
Wat hier geleerd is, hoeft de volgende overheidsclub niet fout te doen. Hopelijk wordt dat gebruikt.
De grootste oorzaak voor het falen van overheidsprojecten is de overheidscultuur van het geen verantwoordelijkheid willen nemen en het verdedigen van je eigen positie.
Het valt nooit te bewijzen maar ik heb genoeg (vaak oudere mannelijke) ambtenaren meegemaakt die de boel bewust traineren om maar geen beslissing te hoeven nemen. Op ’t moment dat je als implementerende partij de klant dwingt om volgens afspraak een beslissing te nemen of een ontwerp goed te keuren dan reageren ze als door een adder gebeten.
Ook zo’n einde contract als bij de SVB is typerend voor de overheidscultuur. Capgemini valt nu als implementatiepartner weg en dus is het niet meer dan logisch om met modder te gaan gooien naar de partner met wie je net 5 jaar hebt samengewerkt. Zodoende dekt de SVB zich weer in voor de periode die komen gaat en deze heisa leidt de aandacht af van hun eigen falen.
Ondertussen blijven de ambtenaren op hun plek zitten want wat kan hen ’t schelen dat er jaarlijks 5 miljard aan belastinggeld wordt verkwist?
Laat ik nu denken dat een van de weinige zaken waar Nederland nog goed in is het verstrekken van uitkeringen is. Dat lijkt nu ook niet meer zo.
Dat Nederland in de high tech industry niets te zoeken heeft blijkt wel uit alle mislukte projecten.
De slechte kwaliteit van het hoger onderwijs betaalt zich waarschijnlijk nu uit.
Een land in verval, lijkt me!