Croon Elektrotechniek is groot voorstander van groen ondernemen. Daarom werkt het bedrijf met de videovergaderingsoplossingen van Polycom. Op deze manier hoeven de medewerkers niet meer tussen de verschillende locaties van het bedrijf – in Nederland, maar ook daarbuiten – te reizen en zijn ze toch in staat efficiënt samen te werken. Ook thuiswerkers zijn enthousiast over het videovergaderen en voelen zich meer met elkaar verbonden.
Croon Elektrotechniek is een van de oudste elektrotechniekbedrijven in Nederland. De organisatie is verantwoordelijk voor de complete elektrotechnische installaties in duizenden gebouwen, talloze schepen, vele industriële complexen en tienduizenden andere projecten in zowel Nederland als daarbuiten. Als elektrisch installateur verzorgt Croon uiteenlopende projecten: van eenvoudig tot gewaagd en toonaangevend. Het bedrijf levert diensten op het gebied van elektrotechniek, instrumentatie en automatisering. Klanten zijn actief in de sectoren industrie, utiliteit, marine en offshore, en infrastructuur. Van ontwerp tot en met beheer en onderhoud, zowel nationaal als internationaal. Croon is trots op zijn al meer dan 135 jaar langetermijnrelaties met zijn klanten.
Groene mentaliteit
Croon is ook trots op zijn ‘groene’ mentaliteit. Het bedrijf stimuleert duurzaam gedrag onder zijn werknemers en klanten. Van energiezuinige verlichting en bewust omgaan met afval tot en met hybride bedrijfsauto’s, bij Croon wordt er alles aan gedaan om het goede voorbeeld te geven. Om deze reden werkt Croon ook al jaren met videoconferencing. Met 22 kantoren verspreid over geheel Nederland, twee in Polen, een op Aruba en een in Houston, Texas (Verenigde Staten), zijn videovergaderingen tussen de verschillende locaties aan de orde van de dag.
De Croon-organisatie bestaat uit technologieclusters, business groups en de vestigingen, waardoor teams vaak verdeeld over verschillende kantoren werken. En dat maakt videovergaderen essentieel om samen te werken. Sommige teamleden werken in vestigingen slechts een aantal kilometers van elkaar vandaan – aan de andere kant van Rotterdam. Maar het kost zoveel tijd om op en neer te reizen in het drukke verkeer, dat iedereen liever op de eigen locatie blijft en zijn of haar werk doet vanachter het eigen bureau. ‘Iedereen geeft de voorkeur aan een videovergadering in plaats van zich door de ochtendspits in Rotterdam te worstelen’, bevestigt Jhon Megens, it-manager bij Croon.
De Nederlandse technici werken vaak samen in projecten met technici in Polen. Dankzij Polycom kunnen ze elkaar regelmatig face-to-face zien, content delen en veel tijd besparen. De maandelijkse vergadering van de it-afdeling vindt nu plaats via video in een virtuele vergaderkamer van Polycom. De mogelijkheid om te vergaderen via video heeft ook een nieuwe impuls gegeven aan het Home Office-programma. De werknemers die thuiswerken, voelen zich meer verbonden, omdat ze in staat zijn visueel deel te nemen aan vergaderingen.
Ontwerp
Jhon Megens en Richard Meeuwisse, backofficecoördinator bij Croon, ontwierpen samen met hun Polycom-accountmanager de basis van het visuele-communicatieproject. Richard Meeuwisse en systeembeheerder Ravi Jakhari implementeerden de oplossing die nu volledig operationeel is en alle kerndoelen haalt: het reizen verminderen, kosten verlagen en natuurlijk een bijdrage leveren aan de duurzaamheid van het bedrijf.
Ze begonnen met Microsoft Lync Server 2010 en vervingen hun bestaande video-oplossingen door Polycom Group Series, aangezien die het best native te integreren zijn met Microsoft. Jhon Megens vindt de nieuwe Polycom Group Series-oplossing ‘buitengewoon! Dankzij de kwaliteit van de video en audio zijn onze ervaringen bij elke vergadering weer uitstekend.’
Bij de implementatie van het project was het team zich ervan bewust dat de sleutel tot een succesvolle oplossing lag in eenvoud en toegankelijkheid. Het doel was dat alle 2500 werknemers videosamenwerkingsoplossingen zouden gebruiken en daarom moesten de tools betrouwbaar, van uitstekende kwaliteit en eenvoudig in gebruik zijn.
Zelf plannen
Het team creëerde persoonlijke, virtuele vergaderruimten voor iedere werknemer en iedereen kan zelf vergaderingen organiseren. Dankzij Microsoft Lync en Polycom hebben de medewerkers de mogelijkheid te werken waar ze maar willen; thuis, onderweg, in hun kantoor of op elke willekeurige andere locatie.
De oplossing is binnen de organisatie op grote schaal omarmd. Teams communiceren beter, wisselen informatie sneller uit en leveren hun klanten de best mogelijk diensten. En er staat een uitbreiding van de visuele communicatie binnen de groepen gepland.
Megens en zijn team kijken voortdurend naar de toekomst om de samenwerkingsmogelijkheden voor de Croon-medewerkers te verbeteren. Op dit moment testen zij Polycom Realpresence Mobile, dat al beschikbaar is voor een beperkt aantal gebruikers, maar ook in te zetten moet zijn op de mobiele devices van de andere werknemers.