Softwarereus SAP heeft bekendgemaakt dat het Seewhy over wil nemen. Seewhy richt zich op crm-software voor de de analyse van klantgedrag. De software wordt als webdienst geleverd. Het analyseert bezoekersgedrag van klanten op de websites van bijvoorbeeld webwinkels. Door analyse van die gegevens kunnen specifieke interesses van bezoekers in kaart worden gebracht. Die informatie wordt bijvoorbeeld gebruikt voor persoonlijke marketingacties. Dat moet leiden tot meer omzet per klant. Het is niet bekendgemaakt wat SAP voor Seewhy betaalt.
Seewhy wordt na de overname geïntegreerd in het SAP-platform Hybris. SAP springt met de overname in op de groei van webwinkels en verkoop via internet. SAP: ‘Doordat steeds meer consumenten online winkelen, is een omni-channelstrategie noodzakelijk. Om de consument te bereiken en klantcontacten te onderhouden, moeten zij meerdere kanalen geïntegreerd naast elkaar inzetten.’
Het softwarebedrijf doelt op organisaties die gebruik maken van een fysieke winkel, e-commerce, m-commerce (mobiel) en social media. ‘Voor de marketeers betekent dit dat ze niet meer dezelfde marketingactiviteiten kunnen richten op alle individuele consumenten. Zij moeten juist de transitie maken naar geautomatiseerde één-op-één marketing om de bestaande traffic om te zetten naar daadwerkelijke verkoop.