Aanbieder van postdiensten Sandd stopt met outsourcing en neemt de it-infrastructuur weer in eigen beheer. Daarvoor is een overeenkomst gesloten met ITB2 Datacenters in Apeldoorn. ITB2 levert colocatie diensten, netwerkservices, firewall-technologie en continue monitoring-support voor de it-infrastructuur van Sandd. Het postbedrijf verwacht de migratie naar ITB2 in juli 2014 te hebben afgerond.
Het hoofdkantoor van Sandd is net als het betreffende datacenter van ITB2 gevestigd in Apeldoorn. Het bedrijf richt zich op de bezorging van geadresseerd drukwerk voor zakelijke klanten, zoals magazines, direct mail en bankafschriften. Met aanvullende diensten, waaronder adresverrijking, segmentatie en profilering, helpt Sandd zijn klanten om het bereik en de conversie van de poststukken te verbeteren.
Meer controle
Sandd heeft nu zijn it-infrastructuur via een managed hosting-contract ondergebracht bij een hosting provider. Het postbedrijf hoefde zich niet te bekommeren om de infrastructurele hardware en software, alleen om de bedrijfseigen softwareapplicaties. Sterke groei en de behoefte aan flexibiliteit bij het veranderende dienstenpalet van Sandd zijn voor het bedrijf redenen om meer controle te hebben over de eigen it-infrastructuur.
De overstap naar colocatie-diensten van ITB2 houdt in dat Sandd de benodigde apparatuur heeft aangeschaft en zelf het beheer krijgt over de racks waarin onder andere servers, routers en switches zijn ondergebracht. ITB2 draagt zorg voor de firewall-technologie. Engineers van ITB2 en Sandd nemen gezamenlijk de monitoring van de it-infrastructuur ter hand. De engineers van ITB2 hebben met Sandd een netwerkplan ontworpen, om de communicatie tussen de klanten en de verschillende vestigingen van Sandd enerzijds en de it-omgeving in het datacenter van ITB2 anderzijds gestroomlijnd te laten verlopen.
Big data-toepassingen
‘In 2017 verwachten wij een miljard poststukken per jaar te verwerken’, zegt Ramón Arcos Aguilera, projectmanager bij Sandd. ‘Onze it-systemen moeten daarop voorbereid zijn. Doelgroepsegmentatie en het verhogen van conversie voor klanten vraagt bijvoorbeeld om intelligentieanalyses, dan praat je dus over big data-toepassingen. ITB2 moet dit kunnen faciliteren.’
Opvallend dat een branchegenoot zoals PostNL zijn ict naar de cloud brengt terwijl Sandd weer alles in eigen beheer neemt! Waar komt het verschil vandaan?