Ict-dienstverlener Capgemini is op zoek naar deelnemers voor het derde seizoen van de Super Techies Show. Dat is een televisie-programma waarin wordt gezocht naar de grootste ict-talenten ter wereld. In verschillende afleveringen en ronden presenteren teams oplossingen voor ict-vraagstukken van multinationals. Het programma wordt in India op tv uitgezonden en is te zien op Youtube. Voor het eerst is de competitie ook opengesteld voor deelnemers uit Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Zweden. De hoofdprijs is een geldbedrag van 25.000 dollar.
In de Super Techies Show presenteren de deelnemende teams de oplossing die zij hebben bedacht voor een ict-vraagstuk van een groot bedrijf. De kandidaten worden bij de ontwikkeling van de oplossing bijgestaan door een expert van Capgemini die hen ook als mentor begeleidt. In de eerste zes afleveringen neemt een team van technologiestudenten uit het hoger onderwijs het op tegen een team van Indiase ict’ers met enkele jaren werkervaring. Daarna volgen drie halve finales en tot slot de finale waarin drie teams strijden om de titel Super Techie 2014.
De afleveringen van de Super Techies Show worden eind september 2014 opgenomen in de Indiase stad Mumbai. De opnamen voor de finale vinden half oktober 2014 plaats in Parijs. Het vervoer en verblijf van de deelnemende teams wordt bekostigd door Capgemini. De Super Techies Show 2014 wordt vanaf eind oktober wekelijks prime time in India op televisie uitgezonden en is wereldwijd te bekijken via Youtube.
Selectie
Ict-studenten aan Nederlandse universiteiten en hogescholen kunnen zich tot eind juni 2014 aanmelden in teams van twee. Zij moeten bij de aanmelding een oplossing voor een case study indienen. In juli 2014 worden de teams met de beste inzending uitgenodigd bij Capgemini Nederland om de oplossing voor een jury te presenteren en toe te lichten.
Op 30 juli 2014 wordt bekendgemaakt welk team mag deelnemen aan de Super Techies Show. In aanloop naar de opnamen eind september 2014 krijgen de kandidaten het ict-vraagstuk voorgelegd waarvoor zij een oplossing moeten bedenken en presenteren tijdens de show.
Kortom Cap heeft het nog steeds niet begrepen.
Echt talent komt niet naar je toe, echt talent moet je zelf zoeken, en die ga je niet vinden via linked in, monsterbord of via een briefje in de supermarkt !
Leuk om die 25k te winnen. Verder een bedrijf zonder ambitie en innovatie.
@Pascal
Ik snap je opmerking niet. Dit laat toch juist zien dat Cap pro-actief talent zoekt door middel van een dergelijke actie?
@ Erik
Dat Cap niet het meest innovatieve bedrijf ben ik het met je eens, maar ambitieloos? Nee, dat vind ik niet. Ze zijn toch echt wereldwijd aan het groeien in emerging markets en ook in NL zijn ze nieuwe business modellen aan het ontwikkelen. Of het een succes wordt is natuurlijk een tweede.
“In de eerste zes afleveringen neemt een team van technologie studenten uit het hoger onderwijs het op tegen een team van Indiase ict’ers met enkele jaren werkervaring.”
Waarom moet het team van India een voorsprong krijgen ? Zodat de uitkomst is dat we vooral moeten outsourcen ? Die Indiase ict’ers hebben tenslotte ook allemaal een universitaire opleiding.
18,3K in Euro’s is nog niet eens het wettelijk minimum jaarloon (-€903) voor één werknemer van 23 jaar of ouder waarmee duidelijk wordt dat er vooral gezocht wordt naar goedkoop talent. Lees tenslotte niet dat ieder teamlid bedrag van $25.000 krijgt waardoor het een armoedig recruitment proces is. En dan heb ik het nog niet eens over eventuele rechten op innoverende techniek want ik las eerder wat over miljoenen investeringen in Twentse startups.
Goede observatie van Harry Taal! Een nachtmerrie scenario voor Cap (dat volop op outsourcing inzet) is natuurlijk dat het Indiase team in de achterhoede eindigt.
Tja laten we wel zijn all. Het blijft vooral een commercieel spel waar deze stap deel van uit maakt. Altijd interessant om naar te kijken en natuurlijk kunnen professionals individueel zelf onderscheidend aan de slag.
Wat je ook van Cap mag vinden een interessante invalshoek.