Het kabinet heeft besloten om een nationaal commissaris digitale overheid aan te stellen. De Tweede Kamer moet er nog over ingelicht worden. De nieuwe functionaris krijgt de regievoering over het plan Digitale Overheid 2017. Minister Plasterk van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) wil in het kader hiervan dat in 2017 burgers en bedrijvendigitaal zaken moeten kunnen doen met de overheid. Critici betwijfelen de haalbaarheid van dit plan.
Dion Kotteman, interim-directeur Informatiseringsbeleid Rijk bij BZK, meldde dit voornemen afgelopen maandag tijdens de vierde openbare hoorzitting van de tijdelijke commissie ICT-projecten bij de overheid. In 2017 wil minister Plasterk dat alle communicatie tussen de overheid en burgers en ondernemers digitaal moet verlopen, waarbij gegevens maar eenmalig hoeven worden te verstrekt.
Nu al roepen diverse experts dat dit een onhaalbaar streven is. Ook Kotteman stelde gisteren tijdens het verhoor dat niet alles zal lukken, al zijn grote delen volgens hem wel haalbaar. Hij verwacht de meeste problemen bij lagere overheden. De commissaris digitale overheid heeft dan als taak om moeilijk lopende zaken vlot te trekken.
In een eerder artikel gaf ik aan dat er basaal vier gemene delers zijn die IT fails tot gevolg hebben.
1 Incompetentie, 2 Impotentie, 3 Politiek en 4 Commercie
Niet iedereen zal er zo naar kijken doch wanneer je er even bij stil wil staan zie je dat minstens één van die gemene delers ten grondslag ligt aan…. maar bij de overheid is de combinatie drie van de vier of zelfs alle vier.
Wat Dion stelde in zijn uitspraken is dan ook volkomen juist. De diversiteit in IT, maar meer nog de gefragmenteerde IT wereld van de overheid zelf, de politieke eilandjes en de incompetentie daarbij, maakt het dat een aantal zaken gewoon niet van de grond zullen worden getild.
Daarom zal die IT commissaris een louter politiek ‘vriendjes’ benoeming worden die vrijwel niets inhoudelijk of sec met IT te maken zal hebben. Of die persoon het in zich zal hebben tegenstellingen op te heffen en zaken los te trekken?
Heel voorspelbaar, neen.
De staatkundige hink-stap-sprong van Dion Kotteman was een beetje stout, maar gezien verworven vertrouwen zal hem dat wel vergeven worden. Bovenaan een afschrift van de notulen van de Ministerraad (RvM) staat doorgaans “ZEER GEHEIM”. Echter… de commissie behoeden voor het doen van voorstellen tot maatregelen die als mosterd na de maaltijd komen… tja, dat is ook wat waard, zowel voor de tijdelijke Kamercommissie als voor het Kabinet. Slimme manoeuvre: zelf voorzetje geven, tikkie terug van de commissie en dan zelf inkoppen onder verwijzing dat het uitgevraagd werd. Genoten van deze hogere ‘ambtenarenkunde’ in de goede zin van het woord. Zie betreffende YouTube video @1u:19m.
Ik zie weer een heerlijk ons kent ons baantje aankomen.
Ze weten nu al dat de boel in de soep gaat lopen en hebben dus gaan nu een zondebok aanstellen die de zwarte piet krijgt in de nasleep van dit alles. Dan is Tapsterk… eh Plasterk al lang weer onder de pannen bij een andere bedrijf met een uiterst lucratief baantje.
Let wel dat deze veel te ambitieuze plannen ten koste gaan van de concurrerende positie van het Nederlandse bedrijfsleven en de burgerij in zijn algemeenheid. Hier dient dan ook te worden ingegrepen door een ieder die daar toe in machte is.