Het vak informatica voor de bovenbouw van havo- en vwo moet worden aangepast. Dat adviseert het nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling SLO in een onderzoeksrapport. Er moet een nieuw examenprogramma komen dat beter aansluit op vervolgopleidingen en leraren moeten bijgeschoold worden. Dat is een aantal van de adviezen die SLO schrijft in een adviesrapport dat is opgesteld in opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW).
In het adviesrapport ‘Informatica in de bovenbouw havo/vwo: naar een aantrekkelijk en actueel onderwijs in informatica’, stelt SLO dat het nieuwe examenprogramma aantrekkelijk moet zijn voor leerlingen van alle profielen. Voor jongens én voor meisjes.
Ook zou het nieuwe examenprogramma verschil moeten maken tussen havo en vwo. SLO suggereert daarom een examenprogramma te maken met basisstof die alle leerlingen moeten beheersen en een aantal eindtermen waaruit leerlingen een keuze kunnen maken.
Volgens SLO is Intensieve bijscholing van leraren noodzakelijk voor een kwalitatief goede uitvoering van het examenprogramma. Het waarschuwde al in 2007 voor vergrijzing van docenten. De bijscholing zou plaats kunnen vinden in regionale netwerken, waarin hbo, wo en bedrijfsleven een rol hebben, bijvoorbeeld via de regionale vaksteunpunten.
Schoolexamen
Een ander advies is om het vak informatica ook in de toekomst met een schoolexamen af te sluiten, juist om de differentiatie in het programma mogelijk te maken. Een centraal examen voor informatica is niet aan de orde.
Het ministerie van OCW heeft naar aanleiding van het rapport SLO gevraagd een vernieuwingscommissie in te stellen. Deze wordt nog voor de zomervakantie ingesteld. De samenstelling van de commissie en de planning van de werkzaamheden van de commissie moeten nog vastgesteld worden.
Informatica
Informatica is sinds de invoering van de Tweede Fase (1998) een keuzevak in de bovenbouw van havo en vwo. Sinds 2007 is het tevens een profielkeuzevak voor het profiel natuur en techniek. Informatica wordt aangeboden op ongeveer 55 procent van de scholen (havo: 274/501, vwo 281/513) en gevolgd door pakweg 12 procent van de leerlingen (havo 11,1 procent, vwo 11,9 procent).
Er zijn naar schatting driehonderd docenten actief. Het vak wordt afgesloten met een schoolexamen en kent dus geen centraal examen. SLO stelt: ‘Door de positie van informatica als (profiel)keuzevak is het aantal leerlingen dat het vak volgt beperkt. De meeste scholen waar informatica aangeboden wordt, hebben één informaticadocent. Diens positie op school is dus vaak solitair en bijna altijd een deeltijdfunctie.’
Over de opzet van het vak wordt al langere tijd gediscussieerd. Actualisering van het curriculum, een duidelijker onderscheid tussen havo en vwo en mogelijke differentiatie naar profiel zijn enkele voorbeelden uit die discussie.
Johan, in je laatste alinea kaart je in essentie het hele probleem aangaande vakkennis in de automatisering aan.
Zowel werknemers als werkgevers moeten zich dit realiseren.
Vrij vertaald houdt dit in dat automatiseerders hun carriere lang tijd (vrije tijd meneer !) zullen moeten steken om bij te blijven.
Vrij vertaald houdt dit in dat werkgevers (vooral detacheerders en aanverwante organisaties) moeten inzien dat niet alle vakkennis met een certificaatje hoeft te worden vastgelegd.
@ Felix
Leer ze allereerst de basis en de wetmatigheden, daarna de IT E2E keten en daarna de individuele discipline. Dan heb je tenminste eens een goede basis waar je generiek iets mee kunt als telkens weer het achterhaalde ’trucje’ waarvoor ze slagen maar dan weer niet mee verder komen.
Je haalt wat dat betreft twee zaken door elkaar. De algoritme die jij hier, volkomen overbodig me dunkt, naar voren brengt heeft weer betrekking op een totaal ander onderwerp.
Mijn argument is telkens inderdaad dezelfde, see if any one cares, je kunt een aapje (Talent) een trucje leren dan blijft het nog steeds een aapje met een trucje. Leer iemand nadenken en bouwen in lijn met materie en doelstelling van IT en je krijgt daar een veelvoud voor terug. Dat iemand zich daarna ergens in wil specialiseren is dan alleen nog maar toevoegende waarde.
Je hoeft het niet te doen natuurlijk alleen blijf je dan alleen maar opleiden naar aanbod van de markt en uiteindelijk wanneer iemand zover is, is die markt alweer veranderd en staat er weer iemand naast.
Heel voorspelbaar natuurlijk.