HP is met zijn eigen online winkel, de HP Store, in Nederland gestart. Hiermee staat het bedrijf in direct contact met consumenten en kleine organisaties. HP kiest voor deze rechtstreekse benadering om beter op het netvlies te komen van personen en organisaties die zich online oriënteren op ict-apparatuur. Door het creëren van een sterkere merkbeleving wil het bedrijf meer klanten aan zich binden.
‘76 procent van de mensen oriënteert zich online en 38 procent koopt online’, zegt HP Nederland-woordvoerder Herbert Wormgoor. ‘Wij kiezen ervoor om onze producten daar neer te leggen waar onze klanten dat willen, en dat is online. Een online store geeft ons de mogelijkheid om de markt beter te benaderen. Daarnaast kunnen we als we via de website verkopen ons portfolio uitbreiden.’ De producten die in de HP Store verkocht worden komen uit de HP Printing and Personal Systems (PPS)-groep.
Wel wat uit te leggen
De webwinkel van HP ligt wel wat gevoelig bij partners van het bedrijf. HP hanteert vooral een indirecte verkoopstrategie waarin partners verantwoordelijk zijn voor de verkoop en levering van producten. De hele grote klanten bedient HP al langere tijd wel rechtstreeks, en daar komt nu dus de onderkant van de markt bij.
HP had volgens Wormgoor wel wat uit te leggen aan zijn partners, maar volgens hen zien zij nu ook de toegevoegde waarde van de HP Store in. ‘Uiteraard hebben we rekening gehouden met onze partners. In vijf andere landen zijn we ook al gestart met een eigen webwinkel en daar zorgde dat voor een grotere merkwaarde. Dit heeft tot gevolg dat de partners geen verlaging in hun omzet zagen.’
Dell en Lenovo
Door zoveel mogelijk online aanwezigheid te creëren, wil HP de directe concurrenten Dell en Lenovo zoveel mogelijk achter zich houden. Wormgoor: ‘In Nederland zijn wij nog steeds de nummer één pc-leverancier en dat willen we blijven. De webwinkel is dus vooral om ons merk te versterken, we gaan niet richting directe verkoop. Sterker zelfs, we investeren in onze partnerstrategie en maken het makkelijker om omzet te maken. De HP Store kon daarom weleens zorgen voor een hogere omzet bij onze partners.’
De producten worden ongetwijfeld tegen de adviesprijs verkocht, dus partners hebben voldoende ruimte om hun toegevoegde waarde te laten zien.