Nederlandse sales-medewerkers beschikken nauwelijks over actuele klantinformatie als ze onderweg zijn. 64,2 procent van de ondervraagden maakt gebruik van zakelijke app's, daarvan heeft slechts 4,7 procent toegang tot een crm-app. Dat is opvallend omdat personeel in de buitendienst juist aangeeft dat het onderweg inzicht wilt hebben in de laatste verkoop- of klantgegevens om beter in te kunnen spelen op actuele ontwikkelingen bij klanten. Dat blijkt uit onderzoek van Direct Research in opdracht van bedrijfssoftwareleverancier Exact onder ruim vijfhonderd werknemers in commerciële functies in Nederland.
Als Nederlandse werknemers in commerciële functies mogen kiezen welke desktop-applicatie ze het liefst terugzien in een mobiele app, kiezen de meeste respondenten (27 procent) voor een applicatie met klantgegevens (crm) op hun smartphone of tablet. Andere desktop-applicaties waar werknemers graag een app van willen, zijn urenregistratie (26,8 procent) en projectmanagement (22,1 procent).
Uit hetzelfde onderzoek blijkt echter ook dat er in de praktijk nog weinig gebruik wordt gemaakt van apps met klantinformatie. Werknemers die wel beschikken over zakelijke apps, gebruiken in slechts 4,7 procent van de gevallen een crm-app. ‘Een mogelijke verklaring hiervoor is het beperkte aanbod van crm-apps of het feit dat bestaande apps nog niet de functionaliteit bieden waar ze naar op zoek zijn’, reageren de onderzoekers.
Het onderzoek laat verder zien dat ‘het altijd toegang hebben tot de laatste klantgegevens’, het meest wordt genoemd als pluspunt van zakelijke apps. Bijna 38 procent van de werknemers vindt dit het grootste voordeel. Andere voordelen van het gebruik van zakelijke apps die genoemd worden zijn gebruiksgemak (35 procent) en tijdsbesparing (17 procent).
Mobiele apps op kantoor
Een opvallende uitkomst is dat apps op mobiele apparaten (telefoons, tablets) het meest gebruikt worden op kantoor (38 procent) gevolgd door onderweg (ruim 23 procent) en thuis (12 procent). Uit de resultaten blijkt ook dat de grootte van een organisatie de voorkeur voor een bepaalde app beïnvloedt. ‘Naarmate de bedrijfsgrootte toeneemt, is er significant meer behoefte aan crm-apps. Bij kleinere organisaties blijkt dat er juist meer behoefte is aan financiële apps’, concluderen de onderzoekers.
Ruim 72 procent van de respondenten vindt dat het de verantwoordelijkheid is van zijn of haar werkgever om ervoor te zorgen dat de werknemer gebruik kan maken van zakelijke apps. Het downloaden van deze zakelijke apps op de eigen apparatuur is echter geen probleem. Ruim 70 procent van de werknemers staat hier niet onwelwillend tegenover.