Systeemintegrator CC Group heeft afgelopen jaar voor het Haarlems Dagblad, onderdeel van TMG, een betaalmuur voor premium content ontwikkeld. Na een succesvolle proef overweegt TMG een betaalmuur voor alle regionale uitgaven.
Grote buitenlandse kranten zoals The Sun, Bild, The Daily Telegraph en The Washington Post zijn al eerder overgegaan op betaalde content. Mark Thompson, ceo van The New York Times noemde de introductie van de betaalmuur zelfs één van de meest succesvolle strategische beslissingen. Eerder heeft CC Group tevens een betaalmuur voor het Financieel Dagblad ontwikkeld, waarmee het de eerste krant in Nederland was met betaalde online content.
Elmar Wachtmeester, business unit manager bij CC Group, was bij de ontwikkeling van beide betaalmuren nauw betrokken. Volgens hem ligt de uitdaging bij de ontwikkeling van een betaalmuur in het afhandelen van grote hoeveelheden bezoekers en de verschillende afhandelingen per aanroep. Daarnaast is er veel aandacht besteed aan de beveiliging en auditeerbaarheid. ‘Een nieuwe ontwikkeling is microtransacties. Je betaalt maandelijks niet langer een vast bedrag voor toegang tot alle betaalde content, maar je betaalt per artikel’, aldus Wachtmeester.
CC Group is gespecialiseerd in ict-oplossingen binnen de overheid, media, zorg en reisbranche. Vanuit een technische focus op Java, Oracle en Microsoft werken wij met zeventig gemotiveerde collega’s aan in-house projecten en opdrachten op klantlocatie.